پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۶۴۳
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
از جمله خصوصیات موزه های نفتی ایران ،پراکنش وسیع جغرافیایی آن ها و تمرکز تقریبی هر موزه بر روی موضوع یا پدیده ای خاص در صنعت نفت کشور و صنایع بالادستی و پایین دستی آن است. این پراکنش جغرافیایی همراه با تفاوت های زمانی راه اندازی و حوزه موضوعی خاص هر منطقه، باعث جذابیت بالای دیدار از موزه های نفتی شده است. چه زیبا می بود که وزارت نفت با همیت بیشتری به بحث موزه های نفتی ، پالایشگاهی، پتروشیمی و گازی می پرداخت. به گونه ای که می شد، اثرگذاری های فنی،مدیریتی و اقتصادی حوزه نفت و گاز را بر فرهنگ مشاهده نمود.

شعارسال: در گزارش حاضر قصد بر آن است تا به معرفی موزه های نتی ایران پرداخته شود.

1. موزه های نفت تهران

پمپ دروازه دولت

پژوهشگاه صنعت نفت

اصلي ترين موزه نفت در تهران "موزه فناوری صنعت نفت" است که به معرفی چیستی و اهمیت نفت، گاز و پتروشیمی در عرصه های گوناگون زندگی بشر از دیرباز تا کنون و فناوری های به کار گرفته شده در آن می پردازد.

مقدمات راه اندازي اين موزه در حال حاضر در پژوهشگاه صنعت نفت تهران در حال انجام است.

پمپ دروازه دولت

در تهران همچنين جايگاه سوخت دروازه دولت، كه ششمين جايگاه سوخت تهران به شمار مي آيد در حال حاضر در دست مرمت و بازسازي است تا به عنوان يكي از موزه هاي نفت افتتاح شود و آثار و اسناد مربوط به صنعت پخش و توزيع فرآورده هاي نفتي در آن به نمايش درآيد.

2. موزه هاي نفت آبادان

پكپ بنزين آبادان در شب

پكپ بنزين آبادان در شب

در حال حاضر پنج نقطه برای تاسیس موزه در شهر آبادان نظر گرفته شده است: پمپ بنزين آبادان به عنوان نخستین جایگاه سوخت کشور (موزه بنزين خانه)؛ آموزشگاه حرفه‌اي يا آرتيزان اسكول، به عنوان اولين هنركده بازآموزي كاركنان صنعت نفت در ايران (موزه كارآموزان)؛ پالايشگاه آبادان، ساختمان نيروگاه شماره یک؛ اسكله‌هاي آبادان شماره یک الي 11، محل نگهداری جرثقیل های اکوان و گوگرد (پارك موزه ساحلي نفت آبادان)؛ و خانه های تشريفاتي شامل سه ساختمان در منطقه بريم. از اين موزه ها، "موزه بنزين خانه آبادان" در نخستين جايگاه سوخت كشور از 28 دي ماه سال گذشته افتتاح شده و به روي عموم گشوده شده است و "موزه كارآموزان" در محل آموزشگاه حرفه اي صنعت نفت، آخرين مراحل مرمت و بازسازي را پشت سر مي گذارد و به زودي رسما گشايش خواهد يافت.

تصاويري از موزه هاي نفت در آبادان

a7

DSC_1627

موزه بنزين خانه آبادان

موزه كارآموزان آبادان

پارك موزه اسكله موزه آبادان

خانه هاي تشريفاتي آبادان

نيروگاه شماره يك پالايشگاه آبادان

3. موزه صنعت نفت غرب كشور

کارخانه حلب سازی کرمانشاه

کارخانه حلب سازی کرمانشاه

موزه صنعت نفت غرب کشور، در شهر کرمانشاه و در محل کارخانه حلب سازی و حلب پرکنی پالایشگاه کرمانشاه تاسیس می شود. اين موزه با توجه به قدمت حدودا یک صد ساله کارخانه حلب سازي و نقش آن در توزیع فرآورده های نفتی در سراسر کشور طی دهه های گذشته، به نمایش گوشه ای از تاریخ صنعت نفت، با اولویت تاریخ این صنعت در غرب کشور، اختصاص خواهد یافت.

4- موزه تلمبه خانه دارخوين

photo_2016-11-06_11-32-15

موزه تلمبه خانه دارخوين

روستاي دارخوين از جمله تلمبه خانه هايي بود كه نفت مسجد سليمان را به پالايشگاه آبادان منتقل مي ساخت. با افزايش توليد نفت از ميدان اهواز در اوايل دهه 1350 خورشيدي و كشيدن خط لوله جديد اهواز به آبادان، كل نياز پالايشگاه به نفت خام از طريق اين خط لوله تامين شد و از آن پس نفت مسجد سليمان از طريق يك خط لوله صادراتي به جزيره خارگ انتقال يافت. در زمان جنگ تحميلي و بويژه در زمان حصر آبادان، دارخوين به خط مقدم جبهه تبديل شد و پس از شكست حصر آبادان نيز مقر تداركات عمليات بود. بر اساس طرح جديد مطالعاتي تلمبه خانه دارخوين قرار است ساختمان ها و تاسيسات اين تلمبه خانه به موزه نفت تبديل شود.

photo_2016-11-06_11-24-45

دارخوین دارای باشگاه های کارمندی و کارگری، یک مدرسه شش کلاسه به نام بهزاد، یک واحد بهداری و یک پاسگاه انتظامی بود که ساختار منظم شهری آن را شکل می داد. خانه ها در فاصله 40-50 متری رودخانه بنا شده و یک خانه باغ مجلل نیز ساخته شد که به "بنگله" یا باغ رییس معروف شد که در اوایل دهه 1350 محل اقامت و استقرار رجال سیاسی و مقامات ارشد بود. سینمای دارخوین هفته ای دوبار فیلم نمایش می داد و مثل سایر سینماهای نفت دارای دو سالن زمستانه و تابستانه بود که پشت به پشت هم قرار داشتند.

IMG_5413

IMG_5412

قرارداشتن در مسیر اصلی ارتباط شمال به جنوب کشور، وجود چاه‌های متعدد نفت، بقایای نیروگاه اتمی، قدیمی‌ترین تلمبه‌ خانه‌ نفت خاورمیانه، رودخانه کارون، نخلستآن ها و فاصله کمتر از ۲۵ کیلومتری تا مرز ایران و عراق، از جمله ویژگی‌هاي دارخوين است.

سایت شعار سال، با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پايگاه اطلاع رساني موزه ها و مركز اسناد صنعت نفت ايران، تاریخ انتشار: 20 اردیبهشت 1396، کد مطلب: -:www. petromuseum.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین