پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۵۸۷۲
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
موزه پمپ بنزین دروازه دولت پایتخت با حضور شهردار تهران و جمعی از مدیران شرکت ملی نفت ایران عصر روز شنبه افتتاح شد.

شعار سال: جایگاه سوخت شماره شش یا همان پمپ بنزین دروازه دولت با موقعیت جغرافیایی ضلع جنوب غربی تقاطع خیابان‌های انقلاب و سعدی در سال ۱۳۱۹ هجری شمسی مقارن با دوره پهلوی اول توسط شرکت نفت انگلیس و ایران جهت توزیع فرآورده‌های نفتی همچون نفت سفید، بنزین و امشی احداث شد.

ساختمان این جایگاه که سال‌ها بصورت متروکه رها شده بود پس از شروع فعالیت مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد صنعت نفت در اواخر سال ۹۲ مورد توجه مسئولان قرار گرفت.

این جایگاه در مردادماه ۱۳۹۶ به شماره ثبت ۳۱۷۱۱ در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ثبت رسید.

در این جایگاه که اکنون به موزه تبدیل شده به موضوعاتی همچنین تاریخ جایگاه‌های توزیع سوخت در کشور؛ نمایش اشیا و اسناد مرتبط با چرخه تحول پخش فرآورده‌های نفتی از ابتدا تاکنون، شیوه بارگیری، حمل و تخلیه سوخت در جایگاه‌های عرضه پرداخته شده است.

مدیر موزه و مرکز اسناد صنعت نفت ایران در مراسم افتتاحیه موزه پمپ بنزین تهران گفت: کار اجرایی این موزه از سال ۹۶ آغاز شد و این محل پمپ بنزین شماره ۶ و سومین پمپ بنزین شهر تهران بود که در سال ۱۳۱۷ زمین آن خریداری و در سال ۱۳۱۹ افتتاح شد.

اکبر نعمت اللهی تاکید کرد: این پمپ بنزین در سال‌های ۷۳ و ۷۴ بدلیل ورود مترو تعطیل شد و در اختیار خدمات شهری شهرداری تهران و شرکت مترو قرار گرفت.

وی همچنین از همکاری شرکت مترو برای انتقال یک هواکش که در محل این موزه نصب شده بود تشکر کرد و گفت: این موزه امروز (شنبه) رسماً افتتاح شد که در این موزه اتومبیل‌های قدیمی به ویژه اتومبیل زیبای شهید تندگویان وزیر شهید کشورمان در معرض بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

نعمت اللهی گفت: مردم با بازدید از این مجموعه با فعالیت‌هایی که در پمپ بنزین انجام می‌شود آشنا می‌شوند و وسایلی که هیچگاه ندیده اند در این موزه خواهند دید.

وی در ادامه با اشاره به مرکز اسناد صنعت نفت ایران گفت: این مرکز در سال ۱۳۹۳ در مجموعه صنعت نفت ایران کار خود را آغاز کرد.

نعمت اللهی افزود: ۱۱۰ سال از فعالیت صنعت نفت ایران می‌گذرد و برای جلوگیری از بین رفتن ابنیه، ساختمان‌ها و تجهیزات صنعت نفت ایران مرکز اسناد و موزه شکل گرفت و در شهرهای تهران، مسجد سلیمان، و آبادان بسیاری از ابنیه ها و تجهیزات گرانبها را شناسایی کردیم.

وی اعلام کرد که در حال حاضر ۲۸ موزه صنعت نفت ایران در مرحله عملیاتی قرار گرفته که ۲ موزه در آبادان و ۲ موزه دیگر را در شهرهای کرمان و سبزوار امسال راه اندازی می‌کنیم.

مدیر موزه‌ها و اسناد صنعت نفت ایران ادامه داد: تاکنون ۱۲۴ ابنیه را ثبت ملی میراث فرهنگی و گردشگری کردیم و همچنین ۱۰ ابنیه دیگر در مرحله ثبت قرار دارد که البته این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: ۲۰ میلیون برگ سند تاریخی که در مکان‌های نامناسب نگهداری می‌شد و به دست فراموشی سپرده شده بود را شناسایی کردیم و اکنون در دسترس بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

نعمت اللهی خاطرنشان کرد: ۱۰ هزار شیء میراث صنعت نفت ایران را نیز شناسایی کرده و در حال مرمت آنها هستیم که شامل اتوبوس و اتومبیل‌های قدیمی و سایر تجهیزات قدیمی می‌شود.


** شرکت نفت ایران ۹۰ سال به مردم خدمت رسانی کرد

همچنین مدیرعامل پخش و فرآورده‌های نفتی ایران نیز در این مراسم گفت: این شرکت ۹۰ سال وظیفه سوخت رسانی به ملت ایران را بر عهده داشته و دارد و گرمابخش منازل مردم ایران بوده است.

امیر وکیل زاده افزود: ۲۰ سال پیش خاطرم هست که همین جایگاه پمپ بنزین توزیع کننده نفت مردم محدوده دروازه دولت و مرکز شهر تهران را بر عهده داشت و بسیاری از مردم با دوچرخه و موتورهای قدیمی و حتی پیاده از کوچه پس کوچه‌های این منطقه برای خرید نفت به این جایگاه مراجعه می‌کردند.

وی ادامه داد: خوشحالم که این مکان پرخاطره حفظ شد و به موزه تاریخی برای مردم تهران تبدیل شد.

وکیل زاده یادآور شد: با حضور در چنین موزه‌هایی آرامش به مردم تزریق می‌شود و امیدوارم چنین موزه‌هایی در سراسر کشور راه اندازی شود.

همچنین معاون میراث فرهنگی کشور نیز در این مراسم گفت: حوزه ثبت و نگهداری بناهای تاریخی متنوع شده و ما اکنون بناهای مدرن، صنعتی و آثار دفاع مقدس را نیز ثبت و نگهداری می‌کنیم.

محمد حسن طالبیان افزود: در گذشته آثار تاریخی و باستانی در حوزه میراث ثبت ملی می‌شد که هم اکنون این آثار متنوع و جذاب شده است.

وی خاطرنشان کرد: آثار بسیاری در اختیار وزارت نفت است که به طور مثال پالایشگاه آبادان ویژگی‌های ثبت جهانی را دارد و همچنین آثاری که در مسجد سلیمان قرار دارند نیز ارزشمند هستند.

طالبیان ادامه داد: ما از سایر وزارت خانه‌ها توقع داریم تا مثل شرکت نفت به سراغ ساخت موزه‌های تخصصی مرتبط با وزارتخانه شان بروند.

وی یادآور شد: در حال حاضر به صورت مشارکتی در حال ساخت و مرمت دو هزار سازه هستیم.

طالبیان با بیان اینکه پمپ بنزین یکی از نمادهای تحولات اجتماعی است و از این منظر دارای اهمیت است گفت: پمپ بنزین‌ها نماد ظهور و بروز خودرو در شهرهاست و اگر این مکان فعلی به موزه تبدیل نمی‌شد شاید فروخته می‌شد و تخریب می‌شد.

معاون میراث فرهنگی و گردشگری کشور همچنین از دستگاه‌های اجرایی و دولتی خواست نسبت به حفاظت و شناسایی آثار ملی در اختیار خودشان اقدام کنند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 1 تیر 98، کد مطلب: 83365028:www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین