پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۸۹۵
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
ویلیام ادوارد بوئینگ در اکتبرسال ۱۸۸۱ در دترویت بدنیا آمد. بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه یل در سال ۱۹۰۴ در واشنگتن وارد تجارت چوب شد و به دلیل علاقه‌ای که به پرواز داشت، به صورت سرگرمی به هوانوردی روی آورد و تا سال ۱۹۱۱ زیر نظر گلن‌مارتین به یادگیری پرواز پرداخت.

شعار سال: وی معتقد بود در آینده از هواپیما به عنوان وسیله‌ای برای سفر استفاده می‌شود. بوئینگ در سال ۱۹۱۶ شرکت ساخت هواپیمای خود را با نام شرکت تولیدات هوایی پسیفیک راه‌اندازی کرد و پس از ساخت موفق دو فروند هواپیما نام شرکت را به نام شرکت هواپیمایی بوئینگ تغییر داد و بدین ترتیب اولین غول هواپیماسازی جهان متولد شد.


دریافت سفارش ۵۰ فروند هواپیمای آموزشی از جانب نیروی دریایی ایالات متحده در زمان جنگ و ۲۰۰ فروند هواپیمای پیگیری از جانب سرویس هوایی ارتش، آینده این شرکت را تضمین کرد.

در سال ۱۹۱۹ اولین پست هوایی بین ونکور و سیتل با نظارت بوئینگ آغاز به کار کرد. این واقعه منجر به کسب مسئولیت پست هوایی ایالت متحده در سال های بعد گردید.
تا سال ۱۹۲۸ بوئینگ به یکی از بزرگترین سازندگان هواپیمای ایالت متحده تبدیل شد و به سمت حمل و نقل هوایی نیز روی آورد. در سال ۱۹۳۴ نشان اعتبار گوگن‌هیم به ازای تلاش های بوئینگ در کمک به رشد صنعت هوانوردی و ایجاد مسافرت های هوایی به وی اعطا گردید. به این ترتیب اولین برنامه پرواز هوایی مسافرین در شب و در فواصل طولانی نیز توسط بوئینگ راه‌اندازی شد.

ویلیام بوئینگ در سال ۱۹۳۴ صنعت هوانوردی را ترک کرد و با شروع جنگ جهانی دوم برای رفع نیازهای نظامی، به سمت تولید سلاح روی آورد. اگرچه وی تنها ۱۸ سال در صنعت هوانوردی حضور داشت، اما به جرات می‌توان گفت کمتر کسی به اندازه او در صنعت هوایی نقش‌آفرینی نموده است.


سال ۱۹۱۶ (شروع به کار)

بوئینگ اولین کارخانه خود را در یک کارخانه کشتی سازی قدیمی در سواحل رودخانه دوامش واشنگتن احداث نمود.

در این کارخانه مردان و زنان قطعاتی را که عمدتا از جنس چوب و پارچه بودند با دست می ساختند

مهندسان در طبقات بالا و حسابداران و کارگران در طبقات پایین این ساختمان مشغول بکار بودند

در آن زمان بوئینگ ملخ هواپیمای MB-3A که در اختیار ارتش امریکا بود را تولید می نمود (اوایل سال ۱۹۲۰).

روش کار بوئینگ تولید انبوه و قیمت پایین بود که تمامی رقبا را از میان برداشته بود و یکه تاز میدان بود.


سال ۱۹۳۰ (آغاز تولید هواپیماهای مسافربری مدرن)

در اوایل سال ۱۹۳۰ بوئینگ اولین نمونه از هواپیمای Monomail 200 را که بصورت تک بال طراحی شده بود به همراه موتور ۵۷۵ اسب بخار از

شرکت پرت اند ویتنی روانه بازار کرد.

از قابلیت های ان روزگار این هواپیما مدرن استفاده از فلز در بدنه و همچنین ارابه های فرود جمع شونده بود.

این هواپیما در مسیر فرانسیسکو به شیکاگو مورد استفاده و ازمایش قرار گرفت و نمونه بروزشده آن به نام Monomail 221 با قابلیت حمل ۸ سرنشین

در راستای تکمیل این پروژه روانه بازار شد.


سال ۱۹۴۵ (بمب افکن B-29 سرنوشت جنگ جهانی را تغییر داد)

در سال ۱۹۴۰ درست قبل از پیوستن ارتش ایالات متحده به جنگ جهانی دوم، بوئینگ پیشنهاد طراحی و ساخت B-29 سوپرفورترس را به دولت

ارائه داد.

بمب افکنی خارق العاده دارای آخرین تکنولوژی همراه با کابین پرشرایز شده برای سرنشینان و پرواز در ارتفاع بالا و حمل قابل توجهی بمب در محفظه های خود از بی ۲۹ یک بُمبر یکتا ساخته بود.

بی ۲۹ اولین هواپیمایی بود که در آن از کامپیوتر استفاده شده بود و یک افسر که مسئولیت آتشبار را بر عهده داشت می توانست با رادیو کنترل چهار توپ و آتشبار را کنترل نماید.

در نهایت در سال ۱۹۴۵ اولین بمب اتم توسط این بمب افکن در هیروشیما پرتاب شد و درست سه روز بعد یک فروند دیگر از این نوع بمب اتم دوم را در ناکازاکی بر روس سر مردم بی پناه رها کرد تا جهان را دستخوش تغییر کند.


سال ۱۹۴۷ (B-47 جت مدرن)

بوئینگ B-47 Stratojet برای رها کردن بمب هسته ای در اتحاد جماهیر شوروی طراحی شده بود که خوشبختانه هیچگاه از ان استفاده نشد ولی نوع طراحی آن به قدری جدید بود که ایده های نویی در صنعت هواپیماسازی بوجود اورد.

اولین پرواز این جت در سال ۱۹۴۷ انجام شد و طراحی بال های بصورت Swept Back بود و دارای شش موتور جت که همانطور که در تصویر مشخص می باشد طراحی موتورها عجیب بود.

اولین نمونه از این هواپیما دارای ۱۸ راکت جت تعبیه شده در زیر بدنه بود که در هنگام تیک اف به این بمب افکن غول پیکر کمک می کرد و برای کاهش سرعت در هنگام فرود از چتر تعبیه شده در عقب بدنه استفاده شده بود.

این نوع طراحی تا به اکنون نیز در جت های جنگنده استفاده می شود.


سال ۱۹۵۴ (عصر تازه در جت های مسافری با ورود بوئینگ ۷۰۷)

در سال ۱۹۵۴ موتورهای جت پیشرفت فراوانی داشتند و در این زمان بود که بوئینگ ۷۰۷ بعنوان یک جت مسافربری پا به عرصه ظهور نهاد.

این جت اولین نمونه از هواپیمای مسافری بود مه به جهان عرضه شد.

بوئینگ، ظهور ۷۰۷ را نقطه عطف جا به جایی های هوایی می داند و اولین هواپیمای ویژه ریاست جمهوری امریکا ملقب به Air force one از همین نمونه بود.

لازم بذکر است که ایران نیز از این نمونه در ناوگان هواپیمایی ملی (هما) به خدمت گرفت و بعدها این هواپیما به ناوگان شرکت هواپیمایی ساها پیوست و با توجه به کهولت سن همچنان در عرصه مسافربری فعالیت می نمود تا نهایتا با دستور سازمان هواپیمایی کشوری از رده مسافری خارج شد.

همچنین از این نوع هواپیما در ارتش نیز بعنوان تانکر سوخت رسان هم در زمان جنگ تحمیلی و هم بعد از ان استفاده می شد.


سال ۱۹۵۸ (عصر ظهور کابین های راحت برای مسافران)

در ۲۶ اکتبر ۱۹۵۸ شرکت هواپیمایی پن امریکن پرواز دوربرد خود را با بوئینگ ۷۰۷ در مسیر نیویورک به پاریس با یک توقف در نیوفاندلند برای سوخت گیری انجام داد.

با ورود بوئینگ ۷۰۷ به عرصه حمل و نقل هوایی دیگر زمان آن رسیده بود که فرودگاه ها، هندلینگ فرودگاهی، کنترل ترافیک هوایی و تمامی واحدهای دخیل در حمل و نقل هوایی گسترش پیدا کنند چرا که هر روز به تعداد مسافران هوایی افزوده می شد.

ولی با وجود تمام مزایا بوئینگ ۷۰۷ و با افزایش تقاضا برای مسافرت های هوایی این جت بینظیر دیگر توان پاسخگویی صنعت حمل و نقل هوایی را نداشت و اینگونه بود که


سال ۱۹۶۷ (ساخت عظیم ترین کارخانه جهان توسط بوئینگ)

کارخانه بوئینگ در اورت ایالت واشنگتن بعنوان عظیم ترین کارخانه و بنا شناخته می شود جایی که یکی از افتخارات بوئینگ رقم خورد یعنی طراحی و ساخت بوئینگ ۷۴۷ یک ابر سازه یکه تاز.

و کارخانه ایرباس در تولوز فرانسه جایی که ایرباس ۳۸۰ پهن پیکر در آن ساخته می شود در رده سوم قرار دارد.


سال ۱۹۷۰ (بوئینگ ۷۴۷ جهان را حیرت زده کرد)

بعد از پروژه موفق بوئینگ ۷۰۷، کمپانی بوئینگ اولین پهن پیکر جهان را با نام بوئینگ ۷۴۷ تولید نمود.

پرنده ای که گنجایش ۵۰۰ نفر را داشت یعنی چیزی حدود دو برابر گنجایش ۷۰۷ و موتورهایی با قدرت رسیدن به سرعت ۵۷۰ مایل بر ساعت.

مدیران بوئینگ تصور می کردند با ورود جت های ما فوق صوت عملا ۷۴۷ از دور رقابت خارج می شود ولی عملا با شکسن پروژه های مافوق صوت همچون کنکورد همچنان این بوئینگ ۷۴۷ است که با بروزرسانی های مداوم توسط بوئینگ هم اینک سری های ۸۰۰ و ۹۰۰ این پرنده افسانه ای تولید می شود.

شرکت پرافتخار کشورمان یعنی ایران ایر از این مدل در ناوگان خود استفاده می نمود و لازم به ذکر است که هنگامی که اولین پرواز شرکت هواپیمایی ایران ایر در سال ۱۹۷۶ از فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران بسوی نیویورک به پرواز در آمد افتخاری تاریخی نیز بنام شرکت هواپیمایی ملی ایران به ثبت رسید.

سال ۲۰۱۶ (پیشرفت همچنان ادامه دارد)

در ابتدا با پارچه و چوب آغاز بکار کرد و هم اکنون در مدل های ۷۸۷ از فیبر کربن استفاده می نماید بلی بوئینگ دنیا را تغییر داد و مدت زمان سفر را به جایی رسانید که به چشم بر هم زدنی از کشوری به کشور دیگر، از قاره ای به قاره دیگر بشریت به پرواز در می آید.

هم اکنون بوئینگ ۷۸۷ بعنوان مدرن ترین سازه هوایی شناخته می شود.

استفاده از کربن به جای المینیوم، ترکیب سوخت گیاهی با فسیلی و کاهش الودگی هوا، کاهش صدا با استفاده از موتورهای نسل جدید و حذف نویز در کابین مسافر با تکنولوژی های سال ۲۰۱۶ همه و همه دست در دست هم داده تا بوئینگ ۷۸۷ فعلا بعنوان بی رقیب ترین تکنولوژی برتر در صنعت هوانوردی شناخته شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی کن نیوز، تاریخ انتشار 27 تیر 95، کد مطلب: 5252:www.cann.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین