پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۰۵۸۳
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۴
به نظر می رسد، فصل مشترک گفتمان جریانات سیاسی کشور یعنی اصولگرایان و اصلاح طلبان برای کابینه دوازدهم، به کارگیری افرادی است که بتوانند مشکلات مردم را رفع کنند و در این زمینه، اولویت هر دو جناح سیاسی کشور هم رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است که دولت را برای رفع هر چه زودتر آن مورد خطاب قرار می دهند؛ رویکردی که قطعا «حسن روحانی» در چینش کابینه دوازدهم باید به آن توجه وافری نشان دهد.

شعارسال: این روزها در حالی که دولت یازدهم روزهای پایانی عمر خود را میگذراند، گمانهزنیهای بسیاری درباره تغییرات دولت برای تشکیل کابینه دوازدهم در رسانه ها منتشر می شود که البته طبق آنچه بسیاری از مطلعان در دولت به آن اشاره داشته اند، هنوز هیچ یک از آنها از سوی دولت و یا شخص رئیسجمهور تأیید نشده است.

تغییرات کابینه چرا و چگونه؟!

هرچند «حسن روحانی» در نخستین نشست خبری خود بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بر این موضوع تأکید کرده که کابینه دولت آینده وی جوان‌تر و کارآمدتر خواهد بود، هنوز جزئیات مربوط به این رویکرد رئیس جمهور مبنی بر جوانگرایی در دولت مشخص نشده است.

البته «محمدباقر نوبخت»، سخنگوی دولت هم مثل رئیس جمهور بر این مسأله که دولت قصد دارد با جوانگرایی در کابینه نسبت به چابک سازی و کارآمدتر کردن دولت دوازدهم نسبت به دولت یازدهم اقدام کند، اشاره و تأکید کرده؛ اما او نیز چگونگی این مسأله و البته روند احتمالی تغییرات را تبیین و تشریح نکرده است.

البته آنچه مسلم است، برخی چهره هایی که عملکرد مناسبی در دولت یازدهم نداشته اند، یا برای دولت حاشیه سازی کرده اند و یا وزیر مربوطه سن و سال بالایی دارد، در دولت دوازدهم جایی نخواهند داشت. بر همین اساس است که «محمدعلی نجفی» از چهره های تأثیرگذار ستاد انتخاباتی «حسن روحانی» و مشاور او گفته است، 50 درصد کابینه دوازدهم در قیاس با کابینه یازدهم، شاهد انجام تغییراتی محسوس خواهد بود؛ تغییراتی که برخی معتقدند، بخشی از آن به واسطه جابجایی هایی که در دولت اتفاق می افتد، انجام خواهد شد.

در همین زمینه، خبرنگار گفت و گوهای مجزایی را با یک چهره اصلاح طلب و یک چهره اصولگرا داشته تا تغییرات کابینه، چگونگی و چرایی آن را از آنها جویا شود.

کمالی: وزیران ضعیف دولت یازدهم نباید در کابینه بعدی جای بگیرند

در همین زمینه، دبیرکل حزب اسلامی کار بر این باور است، آنچه دارای اهمیت است، توجه به این نکته است که امروز هم جریانات حامی دولت و هم منتقدان در ایجاد تغییرات در بدنه دولت آینده همنظر هستند.

«حسین کمالی» بر این باور است، ایجاد تغییرات در کابینه دولت آینده، ضروری است و تأکید دارد: روحانی باید با استفاده از مشاوران قوی و کارآمد، افرادی را به عنوان وزرای خود معرفی کند که در جهت تحقق مطالبات مردم اقدامات عملی مؤثری را انجام دهند.

وی تصریح کرد: بدون شک کابینه دولت یازدهم نیازمند تغییرات اساسی است، چون برخی از وزیران در چهار سال گذشته از نظر بنده رویکرد مناسبی نداشته اند و حضور آنها در دولت آینده دردی را از مردم درمان نخواهد کرد؛ بنابراین، باید افرادی به کار گرفته شوند که به مشکلات مردم آگاهی دارند و توان رفع آن را نیز دارا هستند.

دبیرکل حزب اسلامی کار با بیان اینکه برخی وزیران فعلی بدون شک باید در دولت آینده ابقا شوند و بتوانند ادامه مسیر دولت یازدهم را طی کنند، گفت: برخی افراد همچون «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت، رویکرد موفقی را در چهار سال گذشته داشتند که بدون شک، ادامه کار آنها در دولت آینده ضرورت دارد.

کمالی یادآوری کرد: امیدوارم رئیس جمهور با درایت ویژه نسبت به آنچه به مردم برای چهار سال آینده دولت خود وعده داده است عمل و کابینه ای را انتخاب کند که در جهت حل مشکلات مردم به خصوص در حوزه اقتصادی رویکرد و راهبرد مشخص داشته باشد.

فروزنده: دولت جای افراد منفعت طلب نیست

در بخش دیگری از این گزارش، «لطفالله فروزنده»، سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی نیز با بیان اینکه بسیاری از وزیران دولت یازدهم باید از کابینه کنار بروند و در دولت یازدهم افراد جدیدی جایگزین آنها بشوند، اظهار کرد: متأسفانه دولت یازدهم در چهار سال گذشته، رویکرد مشخصی را در بسیاری از حوزهها نداشته است که این موضوع نشأت گرفته از ضعف کابینه، افراد عضو آن و به ویژه وزیران است.

وی افزود: امیدواریم رئیسجمهور منتخب دولت دوازدهم افرادی را برای حضور در دولت آینده به کار بگیرد که از نظر پاکدستی و سابقه کاری دارای رزومه خوبی باشند و بتوانند مشکلات مردم را حل کنند.

سخنگوی جمعیت ایثارگران با بیان اینکه متأسفانه برخی از وزیران دولت یازدهم در چهار سال دوره مدیریتشان تنها به اندوخته خود اضافه کرده و اقدامی را برای مردم انجام ندادند، تأکید کرد: دولت از نظر ساختاری نیازمند تغییرات اساسی است که امیدوارم آقای روحانی در این راستا نسبت به آنچه در فضای انتخاباتی یعنی کابینه کارآمد قول داده بود، عمل کند.

فروزنده خاطرنشان کرد: از نظر بنده بسیاری از ارکان دولت دوازدهم باید تغییر کند و وزیرانی سرکار قرار گیرند که تحقق مطالبه مردم، هدف و رویکرد اساسی آنها باشد.

وی تأکید کرد: افراد و وزرایی که قصد آنها از حضور در دولت تنها منافع شخصی است بدون شک به درد ملت و دولت نمیخورند؛ از این روی، رئیسجمهور منتخب بهتر است فارغ از نگاه سیاسی با رویکردی مبتنی بر منفعت ملی در جهت انتخاب کابینه آینده وارد عمل شود.

سخنگوی جمعیت ایثارگران خاطرنشان کرد: کشور در حال حاضر از نظر اقتصادی وضعیت خوبی را ندارد. از این روی، امیدواریم با تعیین وزرای شایسته که رویکرد و برنامههای مشخصی دارند، مشکلات کشور حل شده و بتوانیم در مسیری جدید گام برداریم.

به نظر می رسد، فصل مشترک گفتمان جریانات سیاسی کشور یعنی اصولگرایان و اصلاح طلبان برای کابینه دوازدهم، به کارگیری افرادی است که بتوانند مشکلات مردم را رفع کنند و در این زمینه، اولویت هر دو جناح سیاسی کشور هم رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است که دولت را برای رفع هر چه زودتر آن مورد خطاب قرار می دهند؛ رویکردی که قطعا «حسن روحانی» در چینش کابینه دوازدهم باید به آن توجه وافری نشان دهد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تابناک، تاریخ انتشار: 22تیر1396، کدخبر: 706831: www.tabnak.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین