پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۵۳۵
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴
امروزه با توجه به دسترس بودن رسانه های مختلف و گسترش اطلاعات و خوراک صحیح و غلط که به راحتی برای شنیدن، تماشا و خواندن وجود دارد فضایی مسموم را برای جوانان و دلهری بزرگی را برای خانواده ها ایجاد کرده است.به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه با توجه به دسترس بودن رسانه های مختلف و گسترش اطلاعات و خوراک صحیح و غلط که به راحتی برای شنیدن، تماشا و خواندن وجود دارد فضایی مسموم را برای جوانان و دلهری بزرگی را برای خانواده ها ایجاد کرده است.

شعار سال: شما در این گزارش می توانید، حکم مراجع تقلید را بنا به استفتاء هر کدام بخوانید.

آیت‌الله سید علی خامنه‌ای:
سؤال : نگاه‌کردن به تصویر زن نامحرم و بدون پوشش چه حکمی دارد؟ نگاه‌کردن به‌صورت زن در تلویزیون چه حکمی دارد؟ آیا بین زن مسلمان و غیرمسلمان و بین پخش آن به‌طور مستقیم و یا غیر مستقیم تفاوتی وجود دارد؟
جواب: نگاه‌کردن به تصوير زن نامحرم، حکم نگاه‌کردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنا بر اين اگر نگاه از روى لذّت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصوير هم متعلّق به زن مسلمانى که بيننده آن را مى‏ شناسد نباشد، اشکال ندارد و بنا بر احتياط واجب نبايد به تصوير زن نامحرم که به‌طور مستقيم از تلويزيون پخش مى‏شود، نگاه کرد ولى در پخش غيرمستقيم تلويزيونى اگر ريبه و خوف افتادن به گناه نباشد، نگاه‌کردن اشکال ندارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی:
سؤال: نگاه کردن به تصاویر مستهجن در صورتى که هیچ اثر سوئى روى فرد نداشته باشد چه حکمى دارد البته از نظر فقهى مراد است نه از لحاظ اخلاقى؟
جواب: جایز نیست زیرا تصاویر مستهجن منشأ فساد است.
سؤال: آیا دیدن فیلمهای مستهجن برای زن وشوهر اشکال دارد ؟
جواب: جائز نیست و غالبا آثار نامطلوبی در آینده بر زندگی مشترک آنها می گذارد.

آیت‌الله سیستانی:
پرسش: آیا نگاه کردن به تصویر مبتذل حرام است؟
پاسخ: با شهوت و ترس وقوع در حرام، حرام است و بدون آن هم ـ بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
پرسش: آیا نگاه کردن به عکس زن‌های مبتذل که خودشان راضی هستند دیگران عکس‌های آن‌ها را ببینند و در صورتیکه فرد از خودش مطمئن باشد که در حرام نمی‌افتد اشکال دارد؟ گناه کبیره است یا صغیره یا مکروه است یا هیچکدام ؟ لطفا اگر حدیث یا آیه ای در این خصوص داریم ذکر بفرمائید ؟
پاسخ: نگاه التذاذی به آن جایز نیست و همچنین است بنابر احتیاط واجب اگر نگاه غیر التذاذی می‌باشد چنانچه عکس بدن ریان یا نیمه عریان باشد.
پرسش: حکم شرعی برای تماشای فیلمهایی که دارای قطعات مبتذل می‌باشد چیست؟پاسخ: نگاه کردن به شهوت و خوف وقوع در حرام ، حرام است و همچنین بنابر احتیاط واجب اگر بدون شهوت و خوف وقوع در حرام باشد. 

آیت‌الله سبحانی:
سؤال: آيا نگاه كردن به بدن نامحرم كه در فيلمهاى تلويزيون و ماهواره و ... نشان داده مى‌شود جايز است؟
جواب: نگاه موجب تلذذ و ريبه و نگاهى كه خوف فساد در آن هست حرام است.

آیت‌الله بهجت:
سؤال: آيا ديدن فيلم های غیراخلاقی، جايز است يا خير؟جواب: چون موجب تهييج شهوت مى‌شود، جايز نيست.
سؤال: برخى از حرفه ‌ها هم چون كارگردانى، نقد فيلم، كنترل سايت‌ها و كنترل فيلم‌هاى وارداتى و... مستلزم ديدن فيلم هاى مستهجن است ـ كه مشتمل اعمال خلاف اخلاق است، در صورتى كه خوف ريبه و وقوع در فساد براى چنين كسانى نباشد، ديدن اين گونه فيلم‌ها و درآمد حاصل از چنين شغل‌هايى چه حكمى دارد؟
جواب: از حيث حكم و شرط آن تفاوتى با ديگران ندارند و حرمت درآمد در صورتى است كه مزد در قبال كار حرام باشد، نه اين كه هم زمان با كار عقلايى حلال، نظر به ريبه هم مثلاً بنمايد كه موجب حرام بودن مزد نمى‌شود.
سؤال: نظر به بخش هاى مستهجن و وقيح فيلم‌ها براى كسى كه آن ها را سانسور و اصلاح مى‌كند، چه حكمى دارد؟
جواب: سانسور كردن ضرورت نيست، چون مى توانند اصلاً آن را پخش نكنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری جهان نیوز ، تاریخ انتشار 28تیر 96، کدمطلب:534498، www.jahannews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین