پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۷۲۴۹۷
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
یک کارشناس نفتی گفت: کشور وارد یک فضای رقابتی برای ورود سرمایه شده و این‌‌ همان چیزی است که سال‌ها آرزوی ما بوده است، ما می‌توانیم از پیشنهادهایی که داده می‌شود بهترین‌ها را همسو با منافع بلند مدت ملی انتخاب کنیم. 513627

شعارسال:مهرداد عمادی تحلیلگر ارشد حوزه انرژی با اشاره به دستاوردهای قرارداد با توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اظهار داشت: چندین سال است که اعلام می‌شود ایران نیاز به سرمایه گذاری خارجی برای توسعه صنایع استراتژیک خود از جمله نفت و گاز و خودروسازی دارد زیرا با توسعه این بخش‌ها در درازمدت اشتغالزایی صورت می‌گیرد و مجبور نمی‌شویم از خزانه برای کالای مصرفی برداشت کنیم و اکنون این گام بزرگ برای توسعه صنعت کلیدی کشور برداشته شده است.

وی تصریح کرد: از جمله نتایج مثبت این قرارداد این است که برای اولین بار بعد از برجام یک سرمایه گذاری سنگین از سوی یکی از ۱۰ شرکت بر‌تر انرژی در صنعت نفت انجام می‌شود که بدان معنا است که علیرغم چراغ قرمز‌ها و لابی‌هایی که برای جلوگیری از ورود این شرکت بزرگ اروپایی وجود داشت، وارد این پروژه شد بنا بر این از این لحاظ که تابو، خط قرمز و سد‌ها شکسته شد، حائز اهمیت است و از جهتی دیگر شرکت‌های بزرگ نفتی جهان نیز واکنش مثبت نشان داده و بیش از گذشته جهت ورود به پروژه‌های نفتی ایران ترغیب می‌شوند. عمادی تاکید کرد: این قرارداد به دیگر شرکت‌ها اثبات کرد که ریسک سرمایه گذاری در ایران بسیار پایین است و آنچه واشنگتن، وزارت خارجه و خزانه داری آمریکا می‌گوید بی‌پایه و اساس است. عمادی در ادامه با اشاره به اینکه قطر بدون حضور توتال نمی‌توانست به چنین سقفی از تولید دست یابد، گفت: برخی عنوان می‌کنند که توتال اطلاعات مخزن ایران را در اختیار طرف قطری قرار می‌دهد اما واقعیت این است که توتال قبل از قطر در ایران فعالیت می‌کرد بنا بر این طبیعی است که یک شرکت نفتی وقتی از یک کشور خارج می‌شود از اطلاعات و یافته‌های خود در کشور مقابل استفاده کند واین قضیه نباید دستاویزی باشد که ما شمشیر را از رو ببندیم ضمن اینکه یک شرکت تجاری طبیعی است که دنبال منافع خودش باشد. وی ادامه داد: اکنون قطر تحت فشار تحریم و محدودیت منطقه‌ای است و قطعا توتال ترجیح می‌دهد که ریسک خود را کم کند و هرچه سریع‌تر بخش ایران را توسعه دهد. این تحلیلگر حوزه انرژی تاکید کرد: اکنون زمانی است که ما باید از فرصت استفاده کنیم و نه تنها این قرارداد را تائید کنیم بلکه موجبات اجرای هر چه سریع‌تر آن را فراهم کنیم زیرا شرایط قطر باعث می‌شود بازاریابی ما در چارچوب این قرارداد با هزینه کمتری به دستاورد برسد. وی با یادآوری اینکه هر نوع قراردادی در زمان خود جواب می‌دهد ، بیان کرد: ما اکنون باید ارزش این سرمایه گذاری را حفظ کرده و از فرصت پیش آمده استفاده بهینه را داشته باشیم و فراموش نکنیم که برای توسعه کشور نیاز به سرمایه گذاری خارجی گریزناپذیر است.

وی اظهار داشت: عکس العمل شرکت‌های بنام دنیا مثل بی‌پی، شل و استات اویل برای ورود به پروژه‌های نفتی بعد از قرارداد با توتال برای کشور یک امتیاز است، کشور وارد یک فضای رقابتی برای ورود سرمایه شده و این‌‌ همان چیزی است که سال‌ها آرزوی ما بوده است، ما می‌توانیم از پیشنهادهایی که داده می‌شود بهترین‌ها را همسو با منافع بلند مدت ملی انتخاب کنیم. این کار‌شناس حوزه نفت خاطرنشان کرد: رقابت شرکت‌های بزرگ در حالی که هزینه‌های پروژه‌های قبلی و عدم النفع توسعه نیافتگی را شاهد بوده‌ایم زنگ خطر برای کشور نیست. وی ادامه داد: وقتی سرمایه گذاری خارجی در نفت و گاز داشته باشیم و حتی اگر بر فرض محال سهم زیادی هم متعلق به شرکت خارجی باشد بهتر از آن است که پروژه را به دست برخی شرکت‌های ناکارامد بسپاریم که با تکنولوژی پایین ورود پیدا کرده و در ‌‌نهایت نیز نیمه تمام‌‌ رها کرده و هزینه‌ها نیز چندین برابر رقم توافق اولیه باشد کما اینکه سابقه داشته‌ایم که پروژه‌ای که قرار بود با ۶۰۰ میلیون دلار تمام شود به دلیل برخی کارشکنی‌های از این دست نه تنها بیش از این رقم هزینه شد بلکه نیمه تمام باقی ماند. عمادی تاکید کرد: وقتی هیجان سیاسی وارد یک قرارداد تجاری شده و از کلمات تاریخی برای خراب کردن پروژه استفاده شود مهم‌ترین پیامد آن دلسردی نیروهای داخلی و کسانی است که ماه‌ها روی این پروژه‌ها کار کرده تا چارچوبی مطابق منافع ملی برای انعقاد قرارداد تعیین کنند.

وی بیان کرد: ما در شرایطی در سال ۲۰۱۷ قرارداد با توتال منعقد کردیم که روابط جهانی تغییر کرده و تفکرات مستعمره بودن مربوط به سه نسل قبل است، اتفاقی که اکنون افتاده این است که ما با شرکتی قرارداد بسته‌ایم که در جهش صنعتی قطر نقش مثبتی داشته و کمک کرده که بتواند از میدان مشترک با ما افزایش برداشت داشته باشد، ما نیز اکنون با کمک این شرکت قصد داریم که شکاف در تکنولوژی را هر چه سریع‌تر برداریم وعقب ماندگی تاریخی که کشور همسایه سه برابر برداشت داشته، جبران کنیم.

عمادی اظهار داشت: ایران کشوری نیست که کسی بخواهد فرصت‌های سرمایه گذاری در آن را انکار کند ما نیز باید احساسات را کنار بگذاریم و اصل را بر اعتلای آینده کشور قرار دهیم. وی اظهار داشت: وقتی یک قرارداد ۵ میلیارد دلاری امضا می‌شود یعنی اینکه راه برای ورود سرمایه گذاران و شرکت‌های طراز اول دیگر نیز باز می‌شود کما اینکه می‌بینیم که شل نیز برای به ثمر رساندن مذاکرات توسعه آزادگان شتاب می‌کند و این بیانگر این امر است که در ایران امنیت اقتصادی و منطقه‌ای حاکم است. این کار‌شناس نفتی خاطرنشان کرد: ما مسئولیت داریم که جو را ملتهب نکنیم ، برای کشورهای چین و ژاپن و کره دست می‌زینم وقتی نوبت به خودمان می‌رسد تیم را هو می‌کنیم در حالی که باید قدردان کسانی باشیم که پروژه را پیش بردند و بسیاری از هزینه‌های شخصی و سیاسی را متحمل شدند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار 5 مرداد 96، کدخبر: 513627، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین