پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۶۲۶
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
وقتی یکی از آگاه‌ترین مسئولان کشور نسبت به تاثیر تحریم‌ها بر ساختار اقتصادی کشور، به همین راحتی از کنار تصویب سخت‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه مردم ایران می‌گذرد و دغدغه کارشناسان برای جلوگیری از آسیب دیدن مردم کشورمان را «اضطراب بلاوجه» می‌گذارد، قطعا باید نگران شد.

شعار سال: بامداد جمعه ششم مرداد، مجلس سنای آمریکا هم طرح تهیه شده توسط مجلس نمایندگان این کشور به منظور اعمال تحریم‌های سنگین و جدید علیه کشورمان را با 98 درصد آرا به تصویب رساند و این طرح فقط امضای دونالد ترامپ را برای اجرایی شدن کم دارد که با توجه به مواضع از پیش اعلام شده‌ی کاخ سفید، از همین حالا باید آن را اجرا شده دانست.

در میان هیاهوی ناشی از روند تصویب این تحریم‌های جدید، مساله‌ای که باعث تعجب و البته نگرانی و ناراحتی افکار عمومی شد، واکنش برخی از مسئولان کشور در قبال این تحریم‌ها بود. اوج واکنش‌های غیردیپلماتیک را می‌توان در سخنان رئیس محترم مجلس شورای اسلامی دید؛ جایی که دکتر علی لاریجانی در گفتگویی، از صداوسیما می‌خواهد که درباره این تحریم‌ها «اضطراب بلاوجه» در بین مردم ایجاد نکند!

شنیدن این سخنان از فردی که سال‌ها مدیریت پرونده هسته‌ای کشورمان را برعهده داشته و جمله تاریخی «غربی‌ها می‌خواهند دُر غلتان را از ایران بگیرند و به جایش آب نبات بدهند» را در کارنامه خود دارد، بسیار نگران کننده و یادآور رویکرد «کاغذپاره خواندن قطعنامه‌های سازمان ملل» است.

وقتی یکی از آگاه‌ترین مسئولان کشور نسبت به تاثیر تحریم‌ها بر ساختار اقتصادی کشور، به همین راحتی از کنار تصویب سخت‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه مردم ایران می‌گذرد و دغدغه کارشناسان برای جلوگیری از آسیب دیدن مردم کشورمان را «اضطراب بلاوجه» می‌گذارد، قطعا باید نگران شد.

وقتی دکتر لاریجانی که هم از لحاظ نظری و علم روابط بین‌الملل و هم از نظر عملی و تجربه برخورد و تعامل با غربی‌ها کارنامه بلندبالایی دارد، به جای واکنش جدی و قاطع به این اقدام که مصداق صریح «پاره کردن برجام» است و به جای دفاع از حقوق مردم ایران بر طبق قطعنامه سازمان ملل، از رسانه ملی می‌خواهد «اضطراب بلاوجه» ایجاد نکند، قطعا باید نگران شد.

همین چند روز پیش بود که محمدجواد ظریف در گفتگو با شبکه آمریکاییCNNصراحتا از توصیه‌های ترامپ به مقامات اروپایی در نشست گروه بیست به منظور کاهش روابط خود با ایران گلایه کرد و آن را مصداق بارز اقدام علیه روح و متن برجام دانست؛ اقدامی که احتمالا از نظر رئیس محترم مجلس، ایجاد «اضطراب خیلی بلاوجه» در میان افکار عمومی بوده است!

شاید این توصیه به آقای لاریجانی خالی از لطف نباشد که اندکی از غبار سیاست را از سخنان و اقدامات خود بشویند و همانند روزهایی که به عنوان نماینده مردم ایران به دنبال تامین منافع ملی کشورمان بودند و «خاویر سولانا»، مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا را قاطعانه به پذیرش حقوق مردم ایران دعوت می‌کردند، حالا هم در قبال معامله‌ای که «دُر غلتان صنعت هسته‌ای ایران» را حراج کرده و حتی «آب نباتِ رفع تحریم‌ها» را هم دریافت نکرده، واکنش جدی نشان بدهد.

علی لاریجانی می‌تواند خاطره‌ی تصویب 20 دقیقه‌ای برجام در صحن علنی مجلس و اشک‌های نمایندگان در واکنش به این اقدام را در خاطره مردم کم رنگ کند؛ اگر همراهانش در دولت یازدهم و در راس آنها شخص رئیس دولت را به «اضطراب با وجه» و واکنش جدی به نقض برجام توسط آمریکا وادار کند.

ذکر این نکته هم نباید فراموش شود که دولت ترامپ به دنبال سخت گرفتن بر ایران در حوزه اجرای برجام است و در ماه‌های آتی قطعا شاهد بهانه‌گیری‌های فراوان بر سر بازدید از تاسیسات اتمی ایران، ارسال ماهواره به فضا و غیره خواهیم بود. الان زمان «دلواپسی» است و نه خوش‌خیالی؛ چرا که خوش‌خیالی امروز را شاید بتوان با سانسور رسانه‌ای پنهان کرد اما «اضطراب» فردا را مردم با پوست و گوشت و استخوان‌شان لمس خواهند کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رجانیوز ، تاریخ انتشار 6 مرداد 96، کدمطلب:274043، www.rajanews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین