پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۱۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۸
سولانا جزء ميهمانان مراسم تحلیف حسن روحانی در مرداد 92 بود. همین حضور موجب شده که او اکنون نتواند بدون روادید به واشنگتن سفر کند. قانونی که در ماه‌های پایانی ریاست‌جمهوری باراک اوباما اجرائی شد، این مشکل را برای سفر سولانا ایجاد کرده است.

شعارسال: خاویر سولانا از سفر بدون روادید به آمریکا محروم ماند، آن‌هم به دلیل سفر به ایران. این مسئول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار بود برای سخنرانی در اندیشکده «بروکینگز» به واشنگتن سفر کند كه مانع او شدند.

علت ممانعت از سفر به واشنگتن، سفرهای پیشین او به ایران بوده است. خاویر سولانا که در مذاکرات هسته‌ای در دوران اصلاحات، مسئول تیم مذاکره‌کننده اروپایی بود، در سال‌های اخیر رابطه خوبی با تهران داشته و جزء حامیان برجام محسوب می‌شود.

سولانا جزء ميهمانان مراسم تحلیف حسن روحانی در مرداد 92 بود. همین حضور موجب شده که او اکنون نتواند بدون روادید به واشنگتن سفر کند. قانونی که در ماه‌های پایانی ریاست‌جمهوری باراک اوباما اجرائی شد، این مشکل را برای سفر سولانا ایجاد کرده است.

این قانون مصوب مجلس نمایندگان آمریکاست و براساس آن شهروندان ۳۸ کشور، از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا، همچون اسپانیا که در پنج سال گذشته به کشورهایی از جمله ایران، سفر کرده باشند، نمی‌توانند مانند گذشته بدون روادید و با استفاده از سامانه صدور مجوز الکترونیکی، وارد آمریکا شوند.

این محدودیت‌ها شامل افرادی که تابعیت دوگانه این ۳۸ کشور را دارند، از جمله ایرانی‌هایی که شهروند کشورهای معاف از روادید مانند بریتانیا، استرالیا یا فرانسه هستند، هم می‌شود و این افراد باید برای سفر به آمریکا درخواست روادید کنند.

روزنامه اسپانیایی «الپاییس» نوشت: سامانه‌ای‌ که به‌طور‌خودکار واجد‌شرایط‌بودن اتباع کشورهای دارای قرارداد معافیت از روادید با آمریکا را بررسی می‌کند، با درخواست سیاست‌مدار اسپانیایی برای سفر به واشنگتن به‌منظور سخنرانی در اندیشکده «بروکینگز» مخالفت کرده است.

آمریکا با 38 کشور دنیا که عمده آنها کشورهای اروپایی هستند، قراردادی دارد که اتباع این کشورها را از درخواست روادید آمریکا معاف می‌کند. سال 2016 قانونی در آمریکا تصویب شد که به موجب آن در‌صورتی‌که شهروندان این کشورها در پنج سال گذشته به کشورهای ایران، عراق، سوریه، سودان، لیبی، سومالی یا یمن سفر کرده باشند، باید برای ورود مجدد به آمریکا درخواست روادید کنند و درخواست آنها بررسی شود.

«سیستم مجوز الکترونیکی سفر»، سامانه‌ای است که دولت آمریکا آن را برای تأیید خودکار مجازبودن یا نبودن سفر اتباع این 38 کشور به آمریکا طراحی کرده است. یک منبع درباره رد درخواست «سولانا» به روزنامه اسپانیایی گفت که این سامانه به‌طور‌خودکار با درخواست افرادی که در سال‌های گذشته به هفت کشور ایران، عراق، سوریه، سودان، لیبی، سومالی و یمن سفر کرده‌اند، مخالفت می‌کند.

به نوشته «الپاییس» رد درخواست سفر به آمریکا ازسوي این سامانه به معنی آن نیست که آنها نمی‌توانند به آمریکا سفر کنند، بلکه باید برای گرفتن روادید اقدام کنند. سولانا در مصاحبه با رسانه اسپانیایی گفت که او در حال طی‌کردن مراحل لازم برای اخذ روادید به‌منظور سفر به آمریکاست.

سولانا به‌جز سمتی که در اتحادیه اروپا داشته، در دوره‌ای دبیرکل ناتو و زمانی وزیر امور خارجه اسپانیا هم بوده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری فرارو ، تاریخ انتشار : 5 تیر 1397، کد خبر: 365147، www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
0
0
ترامپ دیگه شورش رو درآورده؟مرتیکه زرد کله
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین