پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۷۸۶
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
دولت آمریکا روز چهاشنبه تحریم‌های جامعی علیه ایران را به بهانه‌های «حقوق بشر»، «توسعه برنامه موشکی» و «تروریسم» وضع کرد که از آنها به عنوان مادر تحریم ها یاد می شود.

شعار سال: هانی زاده کارشناس سیاست خارجی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی الف پیرامون وضع تحریم های جدید و سنگین از سوی آمریکایی ها علیه ایران گفت: اقدام اخیر مجلس نمایندگان آمریکا در وضع تحریم های سنگین غلیه ایران نشان می دهد آمریکا به تعهدات خود پایبند نیست، آنها به دنبال آن هستند که ایران به صورت یکجانبه از توافقنامه برجام خارج بشود تا زمینه جریان سازی شدید رسانه ای و سیاسی علیه ایران را فراهم بکند.

این کارشناس امور بین الملل در ادامه افزود: آمریکا ثابت کرد که به توافق نامه های بین المللی پایبند نیست و ایران باید با یک حرکت حساب شده دیپلماتیک، افکار عمومی را نسبت به پیامدهای تحریم های سنشگین آمریکا علیه ایران و روسیه آگاهی بدهد و با توجه به اینکه برجام یک توافقنامه بین المللی است و تنها بین ایران و آمریکا نیست و ایران می تواند سایر کشورهای امضا کننده توافقنامه برجام را در جریان بگذارد و یک کمیته داوری برای بحث در مورد نقض برجام از سوی آمریکا را مطرح بکند.

ایران باید آژانس را به داوری پیرامون نقض آشکار برجام دعوت کند و داوری آنها را بخواهد و در عین حال باید به شورای امنیت سازمان ملل هم مراجعه کند به هر حال نقض برجام از سوی آمریکا به معنی پایان همکاری و تعامل ایران و آمریکا تلقی می شود.

وی در پایان در پاسخ به ادعای مطرح شده در خصوص جدید نبودن موضوع تحریم های اخیر تصریح کرد: این تحریم ها سنگین ترین تحریم هایی هست که در یک سبد کلی قرار گرفته که شامل همه تحریم هایی که در 38 سال گذشته وضع شد نیز می شود حتی تحریم های که در دوران ریاست جمهوری اوباما لغو شده بود بار دیگر اعمال شده و این امر نشان می دهد ایالات متحده به دنبال تسلیم ایران در برابر لابی های آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند.

اقدامات تحریک آمیزآمریکا را باید با عقلانیت و درایت پاسخ داد

در همین خصوص داریوش قنبری نماینده سابق مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی الف گفت: دولت ترامپ دنبال این هست که برجام را به هم بزند اما برای این کار باید بهانه ای داشته باشد و به همین سادگی نمی تواند برجام را نادیده بگیرد چراکه یک سند چند جانبه بین المللی هست بنابراین مجبور است که نظر سایر کشورهای طرف برجام را هم با خود همسو کند اما خوب طرفهای دیگر پایبند توافق هستند و ایران هم راضی نخواهد بود، اما این راه دشورای برای آمریکایی ها محسوب می شود.

بنابراین آنها دو هدف پیش روی دارند، اول آنکه به نوعی با طرح تحریم های جدید ایران را تحریک کند تا برجام را به هم بزند و این کار با پیش گامی ایران اتفاق بیافتد و آنها هم این بهانه را دست بگیرند که ایران از ابتدا قابل اعتماد نبود و حرف خودشان را به کرسی بنشانندو از طرفهای دیگر توافق هم بخواهند که برجام را ملغی اعلام کنند.

وی در ادامه افزود: هدف دوم دولت ترامپ این است که اگر برجام نادیده گرفته نشد، فشار بر ایران افزایش بیابد و تحریم هایی را به شکل یک جانبه علیه ایران وضع کند. البته ترامپ یک تاجر و معامله گر است و الان بنظر من با دو هدف ایران را تحت فشار می گذارد، نخست آنکه ایران را وادار به دادن امتیازات بیشتر بکند و دوم اینکه ترامپ تلاش می کند که شاید با کشاندن ایران پای میز مذاکره بتواند از مزایای اقتصادی برجام بیشتر استفاده کند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: دولت آمریکا احساس می کند که منفعت اقتصادی برجام بیشتر برای کشورهای اروپایی بوده چون شرکت های آمریکایی در ایران منفعت چندانی نداشتند بنابر این از نظر آمریکایی ها منافع برجام بیشتر برای اروپا و ایران بوده و در چنین شرایطی ایران فرصتی می یابد که به باز سازی خودش بپردازد و به قدرت بیشتری دست یابد که ایالات متحده این را تهدیدی برای خود و متحدانش می داند.

قنبری در پاسخ به این پرسش که ایران باید چه واکنشی در قبال اقدامات اخیر دولت آمریکا داشته باشد اظهار داشت: ما باید بدانیم که به هم خوردن توافق هسته ای بیش از سایر کشورها منافع و امنیت ملی مارا دچار مشکل می سازد، بنابراین جمهوری اسلامی ایران باید اقدامات تحریک آمیزآمریکا را با عقلانیت و درایت خاصی پاسخ دهد و اجازه ندهیم که برخی مسائلی را مطرح به سازند که خواست آمریکایی هاست.

وی با اشاره به اینکه اگر تحریم های یک جانبه آمریکا هم برقرار شود ما به شرایط پیش از برجام باز نخواهیم گشت گفت: ما تحریم هایی را در آن زمان داشتیم که تحریم های شورای امنیت سازمان ملل بود و در آن زمان قدرت های مطرح جهان با آمریکا همسو بودند اما الان به این شکل نیست و همین تحریم ها یک جانبه هم با واکنش منفی کشورهای اروپایی و سایر کشورهای عضو شورای امنیت مواجه است و در کل گرچه شاید فشارهایی به لحاظ اقتصادی در آینده به ایران وارد شود که البته باید دید این تحریم ها در چه سطحی برقرار خواهد شد اما در کل، بنظر من پیروزی دیپلماتیکی هم برای ایران هست چرا که ایران ناقض برجام نبوده و طرف آمریکایی بوده که اینها باعث انزوای آنها خواهد شد.

قنبری در ادامه تصریح کرد: آمریکا با نادیده گرفتن توافقات دیگر ازجمله توافق پاریس به نوعی در میان کشورهای بزرگ جهان با یک واکنش منفی مواجه شده و اعتبارش را از دست داده و لغو اینگونه معاهدات مثل برجام موجب واکنش منفی از طرف جامعه بین المللی خواهد شد، بنابراین در کشورما تصمیم گیرندگان اصلی دیپلماسی باید این را درک بکنند که هرگونه واکنش احساسی و انفعالی در قبال آنچه که در آمریکا روی می دهد می تواند برای ما فاجعه بار باشد. ما نباید اقدامات آمریکا را به حساب جامعه بین المللی بگذاریم. توافق ما با جامعه بین المللی بوده و آمریکا نمی تواند آن را یکجانبه لغو کند.

وی در پایان تاکید کرد: به نظر من هرگونه واکنش احساسی و اقدامی که منجر به تضعیف برجام بشود چیزی جز خواست آمریکایی ها نیست در شرایط فعلی ما باید روابطمان را با اتحادیه اروپا، چین و روسیه قوی تر کنیم و تلاش داشته باشیم از این طریق سیاسیت های آمریکا را بی اثر بکنیم. آمریکا مورد بدبینی اروپایی هم هست.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار 7 مرداد 96، کدمطلب:496579، www.alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین