پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۲۵۶۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در خصوص اینکه بهترین واکنش ایران به تحریم های آمریکا چه باید باشد، بیان کرد: نباید اجازه دهیم مشکلات ناشی از تحریم بر کشور مستولی شود. دستگاه دیپلماسی درصورتی‌که مجاز باشد برای تعدیل تحریم‌ها باید دست به مذاکره بزند. اصل در این رابطه در روابط بین ایران و آمریکا است.

شعارسال: نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در خصوص اینکه بهترین واکنش ایران به تحریم های آمریکا چه باید باشد، بیان کرد: نباید اجازه دهیم مشکلات  ناشی از تحریم بر کشور مستولی شود. دستگاه دیپلماسی درصورتی‌که مجاز باشد برای تعدیل تحریم‌ها باید دست به مذاکره بزند. اصل در این رابطه در روابط بین ایران و آمریکا است. مجلس نمایندگان آمریکا بامداد چهارشنبه طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره شمالی را با 419 رأی موافق و 3 رأی مخالف تصویب کرد. مبنای لایحه تحریم‌های جدید کمیته روابط خارجی سنا در رابطه با ایران 'برنامه موشک‌های بالستیک' به اتهام 'حمایت از اقدامات تروریستی بین‌المللی و نقض حقوق بشر' از سوی کشورمان بوده است.

ازآنجاکه ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کرده، سنا به دنبال راه دیگری برای تحریم ایران بود و این لایحه یعنی 'قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در سال 2017 ' را ارائه کرد که با واکنش‌های فراوان در داخل و خارج از کشور روبرو شد. برخی در داخل بر این اعتقاد هستند که آمریکایی‌ها به برجام پایبند نماندند و با این تحریم جدید آن را نقض کردند.

اما گروه دیگری نظر متفاوتی دارند. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در همین رابطه تأکید کرده است که «تحریم‌های جدید همان موارد گذشته است با این تفاوت که اکنون آن را به شکل قانونی درآورده‌اند.»

علی خرم،نماينده پيشين ايران در مقر اروپايي سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با رویداد۲۴ در پاسخ به این سؤال که آیا تحریم‌های اخیر با آنچه پیش از برجام وجود داشت، قابل قیاس هستند، پاسخ داد: تحریم‌های گذشته دو نوع بود. به عبارتی دیگر این تحریم‌ها به‌صورت دوجانبه از سوی آمریکا و شورای امنیت وجود داشت. به همین خاطر زمانی که مذاکرات در چهارچوب هسته‌ای صورت گرفت، تحریم‌های دو جانبه و شورای امنیت ملغی شد. وی در ادامه اظهار داشت: آمریکایی‌ها مجدد در تلاش هستند تا شبیه به تحریم‌های گذشته عمل کنند و از این طریق درصدد برآمدند تا تحریم‌هایی که در زمان ریاست جمهوری اوباما ملغی شده بود را برقرار سازند به همین دلیل این تحریم ها ازنظر ماهیتی مانند گذشته است ولی شکل جدیدی  به خود گرفته و ربطی به موضوع  هسته‌ای پیدا نمی‌کند و در آن موضوعاتی به اسم تروریسم و حقوق بشر  مطرح شده است.

نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در این رابطه ابراز کرد: دلایل این تحریم‌ها ممکن است بهانه باشد یا واقعیت داشته باشد. بر فرض اینکه سیامک و باقر نمازی در ایران زندانی شده‌اند آمریکایی‌ها به همین دلیل یک نوع حالت مخالفت با ایران پیدا کردند که چرا این ایرانی – آمریکایی‌ها در ایران دستگیر شدند. خرم دراین‌باره که تحریم‌های فوق تا چه اندازه توانایی ایجاد مشکل برای کشور را دارد، توضیح داد: هر نوع تحریمی برای کشور مشکل‌ساز خواهد بود و این انکار نشدنی است. در گذشته مشاهده کردیم که تحریم‌ها تا چه اندازه دردسرساز بودند و توانستند در ایران  فساد، رکود  اقتصادی و کاهش ارزش پول رایج در داخل را به همراه آورند. علاوه بر این صنعت کشور نیز با معضلات فراوانی روبرو شد که هنوز برطرف نشده است. پس تحریم‌ها به قدری معایب دارند که قطعاً نباید در هیچ شرایطی از آن استقبال به عمل آید.


وی در خصوص اینکه بهترین واکنش ایران با توجه به شرایط موجود چه باید باشد، بیان کرد: نباید اجازه دهیم مشکلات  ناشی از تحریم بر کشور مستولی شود. دستگاه دیپلماسی درصورتی‌که مجاز باشد برای تعدیل تحریم‌ها باید دست به مذاکره بزند. اصل در این رابطه در روابط بین ایران و آمریکا است. نماینده پیشین ایران در مقر سازمان ملل متحد دراین‌باره یادآور شد: تا زمانی که بستر روابط ایران و آمریکا به‌صورت دشمن به دشمن باشد این داستان تا قیامت ادامه پیدا می‌کند ولی اگر بستر روابط بین دو کشور تغییر یابد و حالت دوستانه‌ای به خود گیرد اکثر این تحریم‌ها منتفی خواهد شد، بنابراین مسئله فوق کاملاً بستگی به نوع روابط در آینده دارد که آیا به‌صورت دشمن با هم برخورد کنیم یا آنکه در آن تجدیدنظر صورت گیرد زیرا تا زمانی که ما به آمریکا به‌صورت دشمن نگاه می‌کنیم آن‌ها هم مقررات دشمن را برای کشور ما پیاده می‌کنند.

خرم   در ادامه تصریح کرد: کلید حل مشکلات تحریم در دست ما قرار دارد و به نوع برخورد با آنان ربط پیدا می‌کند. واقعیت این است هر کشوری در دنیا با در پیش گرفتن راه دوستی قاعدتاً این بلاها هم بر سرش نخواهد آمد، اما در صورتی که مسیر دشمنی را انتخاب کند به‌حق یا ناحق باعث می‌شود چنین مسائلی پیش آید. خیلی از کشورها  مایل هستند آمریکا نباشد ولی می‌دانند که چنین واکنش‌هایی منجر به تحریم خواهد شد. وی در ادامه افزود: همان‌طور که در دوره ریاست جمهوری اوباما با جان کری دیدار و گفت‌وگو صورت گرفت و مشکلات را حل کردند الان هم باید همان شیوه را در پیش گیرند. با اینکه توافق هسته‌ای بسیار فرصت و بهانه خوبی برای برچیده شدن بستر دشمن به دشمن بود، ولی این اتفاق محقق نشد و در واقع کشور ما مایل به انجام آن نبود. الان گرفتار شخصی مانند دونالد ترامپ شدیم که با وجود او خصومت آمریکا انتهایی نخواهد داشت.

شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی رویداد24، تاریخ انتشار 6مرداد 96 ، کدخبر : ۶۷۹۸۰، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین