پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۹۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
یک کارشناس روابط بین الملل با بیان این که قطعاً تصمیم به ماندن ایران دربرجام در مقابل خروج آمریکا از آن، در شرایط فعلی بهترین تصمیم است، گفت: اروپا، چین و روسیه تا حدود زیادی می توانند جلوی قوانین تحریمی آمریکا را بگیرند.

شعارسال:یک کارشناس روابط بین الملل با بیان این که قطعاً تصمیم به ماندن ایران دربرجام در مقابل خروج آمریکا از آن، در شرایط فعلی بهترین تصمیم است، گفت: اروپا، چین و روسیه تا حدود زیادی می توانند جلوی قوانین تحریمی آمریکا را بگیرند.

علی خرم در خصوص تصمیم ایران در مقابل خروج آمریکا از برجام، گفت: قطعاً تصمیم به ماندن ایران دربرجام در مقابل خروج آمریکا از آن، در شرایط فعلی بهترین تصمیم است. ایران در حال حاضر در افکار عمومی جهان در موضع بالاتر و در جایگاه پاکدستی قرار دارد چرا که ایران در چهارچوب توافقات هسته ای به تمام تعهداتش عمل کرده است.

وی ادامه داد: بنابراین، کشوری که پاکدست است و نقطه ضعفی ندارد، چرا بازی را بر هم بزند. ایران هرچه قدر در این زمینه پایدرای کند به محبوبیت خود در مجامع بین المللی می افزاید و به عبارتی اجماع جهانی در پشت سر ایران بیشتر می شود و جناح آمریکا و اسرائیل منزوی می شوند.

این کارشناس روابط بین الملل در پاسخ به این سوال که چه قدر امکان دارد 5 کشور باقی مانده بتوانند برجام را ادامه دهند، اظهار کرد: امکان این امر تا حدود زیادی وجود دارد به این جهت که 5 کشور باقی مانده مواضع متفاوتی از آمریکا دارند و به نوعی مایل به ادامه توافق هسته ای هستند. چرا که از طرفی ایران تا به حال عملکردش مناسب بوده و به همه تعهداتش عمل کرده و از طرف دیگر این توافق یک توافق چند جانبه است و اگر نقض شود معنایش این است که همه این کشورها تعهدات حقوقی و بین المللی خود را زیر پا گذاشتند.

وی با بیان این که بنابراین این کشورها مایل به تخریب وجهه خود در جامعه بین الملل نیستند و تلاش می کنند که بدون آمریکا هم به برجام ادامه دهند، گفت: به نظر من اگر اروپا، روسیه و چین دست به دست هم بدهند، قادر هستند که مثلاً تا 70 درصد، جلوی قوانین تحریمی آمریکا را بگیرند.

خرّم در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که اروپا، چین و روسیه با توجه با مبادلات تجاریی که با آمریکا دارند به صورت عملی چه قدر می توانند به برجام ادامه دهند و در مقابل تحریم های آمریکا بایستند، گفت: در میان این 5 کشور، کشورهایی که بتوانند طلسم نتانیاهو و ترامپ را بشکند اروپایی ها هستند و روسیه و چین فقط می تواند از این کار حمایت کنند. البته این به این معنا نیست که اتحادیه اروپا روابط تجاریش را با آمریکا کنار بگذارد. در چند سال پیش اروپایی ها یک قانونی تصویب کردند که در صورت تحریم شدن شرکت های اروپایی از جانب آمریکا آن ها از یک صندوقی که با آمریکا تشکیل دادند به نفع شرکت های خودشان برمیدارند. بنابراین این اقدامات مقدور است و در گذشته نیز اتفاق افتاده است.

وی در مورد اقدامات احتمالی آمریکا در بعد از برجام گفت: یقیناً همان طور که ترامپ گفت، آمریکا همه تلاش خود را خواهد کرد تا بیشترین تحریم ها را علیه ایران به تصویب برساند و به اجرا بگذارد، اما شرایط فعلی ما نسبت به تحریم های دوره قبل متفاوت است. در آن زمان همه اتحادیه اروپا و و روسیه و چین با آمریکا همکاری می کردند اما الان همه این کشورها مقابل آمریکا هستند. بنابراین، آمریکا به راحتی نمی تواند آنچه را که می خواهد به تصویب برساند و حتی قطعنامه های شورای امنیت را نمی تواند به تصویب برساند چرا که 4 عضو از اعضای دائم با آمریکا مخالف است.

این استاد روابط بین الملل ابراز داشت: آمریکا قطعاً برای جلب حمایت این کشورها در اقداماتش علیه ایران تلاش های زیادی خواهد کرد اما راه سختی را باید طی کنند تا بتواند این جوّ جهانی غیر همسو با خود را بتواند کنترل کند.

وی در پایان گفت: تا زمانی که برجام برای ما تعهدات بی المللی را به همراه داشته باشد و ما هم به تعهداتمان عمل کنیم، هیچ مشکلی نخواهیم داشت اما همانطور که آقای روحانی هم گفت ایران در مدت زمانی تعیین شده، این مسیر را تست می کند اگر دید که اروپایی ها و روسیه و چین می توانند منافع ایران را تامین کنند همین مسیر را ادامه خواهیم داد اما اگر نشد ایران می تواند راه های دیگری را در پیش بگیرد. موضوعی که در اینجا بسیار مهم است انسجام داخلی و یک صدایی ما است، ما باید هر تصمیم می گیریم همه با هم بگیریم و در موردش یک صدا باشیم؛ نه این که دولت تصمیم را اعلام کند و گروه های دیگر حرف های دیگری بزنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت جماران، تاریخ انتشار 19اردبیهشت 97، کد خبر: 916360، www.jamaran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
0
0
ایران اگر از برجام بره دیگه همه جهان علیه ایران میشند ؛ بهترین کار ماندن در همین برجام هست
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
0
0
ایران نباید عجولانه تصمیم گیری کنه ؛ اگر از برجام خارج بشیم همه جهان بر علیه ما خواهد بود
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین