پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۹۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۲
کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه باید منتظر ماند که آیا اروپا هزینه پایبندی به برجام را پرداخت خواهد کرد یا نه؛ گفت: خروج آمریکا از برجام بیشتر تاثیر روانی خواهد داشت که در درازمدت اثرش را از دست خواهد داد.
شعارسال: شب گذشته سرانجام ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحد سند خروج امریکا از برجام را امضاء کرد و نشان داد این کشور به هیچ توافقنامه حتی بین‌المللی پایبندی نیست؛ البته آمریکایی‌ها بعد از اجرای برجام بارها با کارشکنی خود باعث شدند ایران از منافع برجام سودی نبرد؛ درحالی‌که بر اساس تاییدهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به‌تمامی تعهدات خود عمل کرد و امریکا نه‌تنها خود را ملزم به اجرای تعهدات نکرد، بلکه به وضع تحریم‌های جدید و اقدامات علیه کشورمان دست زد.

پس‌ازاینکه ترامپ خروج رسمی آمریکا از برجام را اعلام کرد؛ حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در واکنش به سخنان ترامپ؛ به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دستور داد با رایزنی و مذاکره با طرف‌های دیگر برجام را بررسی کند و پس‌ازآن ایران تصمیم خود را در قبال ‌خروج امریکا از برجام خواهد گرفت.

حسن هانی زاده در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی الف، در مورد خروج آمریکا از برجام؛ گفت: همان‌طور که انتظار می‌رفت؛ دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی از برجام خارج شد و بازگشت همه تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد، این درواقع یک بازی احمقانه‌ای است که از سوی ترامپ علیه ملت ایران و نفوذ ایران در منطقه آغازشده که فقط تاثیر روانی دارد.

وی افزود: خروج امریکا از برجام موجب می‌شود که همکاری ایران با اتحادیه اروپا، روسیه و چین نسبت به گذشته افزایش پیدا کند؛ و ایران برنامه سیاسی اقتصادی جدیدی را برای مقابله باسیاست‌های آمریکا در نظر بگیرد. درواقع اقدام آمریکا بیشتر تاثیر روانی خواهد داشت که در درازمدت اثر آن از بین خواهد رفت.

این کارشناس مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا اتحادیه اروپا با توجه به منافع اروپا؛ حاضر است هزینه اجرای و پایبندی به برجام را بپردازد؛ بیان کرد: موگرینی بعد از خروج آمریکا از برجام و سخنرانی ترامپ؛ اظهار تاسف کرد و به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها سرنوشت خود را با آمریکایی‌ها گره نخواهند زد و یک شکاف عمیق بین روسیه؛ چین و اروپا به وجود نخواهد آمد و ایران می‌تواند از این موضوع استفاده کند؛ و روابط خود را با کشورهای اروپایی گسترش دهد.

هانی زاده همچنین در مورد اینکه رهبر انقلاب در مورد غیرقابل‌اعتماد بودن امریکا هشدار داده بودند؛ گفت: دیدگاه و هشدارهای رهبری دقیق و هوشمند بوده است و شناخت ایشان از غیرقابل‌اعتماد بودن آمریکا موجب شده بود که نسبت به این موضوع هشدار دهند که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد ولی به‌هرحال مذاکرات هسته‌ای شکل گرفت و غیرقابل‌اعتماد بودن آمریکا را به جهان ثابت کرد.

وی در مورد دستور روحانی به ظریف برای بررسی سرنوشت برجام و تصمیم نهایی ایران؛ اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی کشورمان تحرکات دیپلماتیک خود را در سطح منطقه و جهان را در آینده نزدیک شروع خواهد کرد که مذاکرات جدیدی در مورد برجام با اروپا انجام خواهد داد و باید همه جوانب را در نظر بگیرند و سعی کنند با اروپایی‌ها به یک جمع‌بندی نهایی برسند و باید منتظر ماند که آیا اروپا حاضر است هزینه پایبندی به برجام را بپردازد یا نه.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 19 اردیبهشت 1397 ، کدخبر: 3970219077 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
0
0
اروپا تا اینجا که میدونیم زیاد تمایلی برای پیوستن به آمریکا نداره
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین