پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۴۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸
وقتی ترامپ به قدرت رسید و روزهای کابوس وار اوباما برای اسرائیل تمام شد، سران تل‌آویو تمام تلاش خود را کردند تا ترامپ از برجام خارج شود.
شعارسال: می‌شود تصور کرد که سران عربستان و اسرائیل بعد از دیدن امضای ترامپ پای خروج آمریکا از برجام با لبخند سر تایید تکان دادند و از به هدف نشستن تلاش‌هایشان احساس رضایت کرده‌اند.

باور اینکه ترامپ به تنهایی به این نتیجه رسیده که باید از برجام خارج شود کمی سخت است و نمی‌شود از لابی اسرائیل و عربستان در این ماجرا به راحتی چشم پوشی کرد. عربستان و اسرائیل به عنوان دو مخالف اصلی جمهوری اسلامی در خاورمیانه از زمان روی کارآمدن ترامپ تمام تلاش‌های خود را انجام دادند تا برجام به پایان برسد.

ایران از یک کشور منزوی در جهان تبدیل به یک کشور پر دوست شده بود. کشوری که هم با درهای باز کشورهای مختلف جهان از شرق تا غرب روبرو بود و هم خود درها را برای ورود سرمایه گذاران خارجی باز کرده بود.

این تحولات برای عربستان و اسرائیل قابل پذیرش نبود. آنها نمی‌توانستند ببیند که ایران در حال قدرت گرفتن روز افزون است.

عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس انقلاب اسلامی ایران را مهم ترین خطر بالقوه دولت‌های خود می‌دانند و اعتقاد دارند که ایران در تلاش است دولت‌های آنها را ساقط کند و حکومت جمهوری اسلامی تشکیل دهد. ریاض همیشه به تهران به چشم یک رقیب جدی نگاه می‌کند. رقیبی که برجام در حال قدرتمندتر کردن او بود.

عربستان به خاطر منزوی کردن ایران و از بین بردن ایران، دلارهای نفتی‌اش را وارد بازی سیاسی برجام کرد. آنها می‌خواستند با پول ایران را به قبل از برجام برگردانند. ایران تحریم شده و منزوی.

اسرائیل مهم‌ترین مخالف توافق هسته‌ای بود. ایران برای آنها مهم‌ترین دشمن جهان است. دشمنی که آنها را به عنوان یک کشور قبول ندارد و از مردم فلسطین در برابر آنها حمایت می‌کند.

اسرائیل دشمن شماره یک ایران، قطعا امروز پیش از هر چیز ار رفتار دولت روحانی در عرصه بین المللی، عصبانی است و تحرکات دولت تدبیر و امید در سیاست خارجی را خطر جدی برای منافع خود می‌داند.

در زمان مذاکرات هسته‌ای اسرائیلی‌ها حتی آمریکا و کشورهای اروپایی را نیز تهدید کرده بودند که به هیچ وجه زیر بار ایران هسته‌ای نخواهند رفت و حتی گفته اند حاضرند یک جانبه و بدون حضور هیچ کدام از دولت‌های هم پیمان خود به ایران حمله کنند.

وقتی ترامپ به قدرت رسید و روزهای کابوس وار اوباما برای اسرائیل تمام شد، سران تل‌آویو تمام تلاش خود را کردند تا ترامپ از برجام خارج شود.

عربستان و اسرائیل حالا موفق شده‌اند و یکی از مهم‌ترین ستون‌ها برجام را از این توافق خارج کنند. ایران در دوران برجام بدون آمریکا باید تمام حواسش را منعطف به این دو رقیب منطقه‌ای خود کند.

آنها قطعا دوست ندارند برجام با اروپایی‌ها ادامه پیدا کند به خاطر همین در روزها و ماه‌های آینده استراتژی‌هایی برای از کار انداختن برجام به کار خواهند بست.

باید به شدت مواظب شیطنت این دو بود و راه نفوذهای آنها به دل اروپایی‌ها را بست.

این را باید بدانیم که پایان برجام و تنها شدن ایران در جهان دقیقا همان چیزی است که عربستان و اسرائیل می‌خواهند. نباید اجازه بدهیم ایران به دوران قبل از برجام برگردد.به نظر می‌رسد در این راه تنها دیپلماسی و گفت‌وگو جواب خواهد داد. دیپلماسی که یک بار لبخند را از عربستان و اسرائیل گرفته است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت تحلیلی خبری عصرایران ، تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1397 ، کدخبر: 608643 ، www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
0
0
نباید به این ها این فرصت را بدهیم که از این فرصت سو استفاده کنند ؛ نمیگذاریم این ها خوشحال باشند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین