پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۳۲۵۸
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
پروژه دولت الکترونیک که بیش از ۶ ماه است که در انتظار رونمایی از طرف رئیس جمهور بود، در آخرین روزهای عمر دولت یازدهم در غیاب وی به بهره برداری رسید.

شعار سال: فاز نخست استقرار دولت الکترونیک در کشور که در شهریور سال ۹۳ نقشه راه آن توسط رئیس جمهور ابلاغ شده بود، امروز توسط وزارت ارتباطات و با حضور محمود واعظی به بهره برداری رسید.

این پروژه در کنار راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، یکی از پروژه های اصلی وزارت ارتباطات در دولت یازدهم است که قرار بود در دهه فجر سال ۹۵ فاز نخست آن به بهره برداری برسد.

در آن زمان وزیر ارتباطات دلیل عدم رونمایی از این پروژه را برغم آمادگی زیرساختهای اعلام شده، مشغله رئیس جمهور برای حضور در مراسم افتتاح، عنوان کرد و پس از آن نیز، بارها انتظار برای دریافت زمان حضور از رئیس جمهور را دلیل این تاخیر دانست.

امروز و در واپسین روزهای عمر دولت یازدهم، فاز نخست دولت الکترونیک در مراسمی با حضور وزیر ارتباطات و معاونانش رونمایی شد و باردیگر وزیر ارتباطات از علاقه خود برای حضور رئیس جمهور در این مراسم گفت که البته محقق نشد.

جای خالی رئیس جمهور در افتتاح دولت الکترونیک

در این مراسم محمود واعظی با اشاره به مصوبات مربوط به دولت الکترونیک که در هیات دولت و شورای اجرایی فناوری اطلاعات با حضور معاون اول رئیس جمهور تعیین شد، گفت: علاقه آقای جهانگیری (معاون اول رئیس جمهور) به دولت موبایل بیشتر از دولت الکترونیکی بود و ما امروز علاقه داشتیم که ایشان در مراسم رونمایی از پروژه دولت موبایل حضور داشته باشند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه معاون اول رئیس جمهور در سفر خراسان هستند، افزود: در همین حال علاقه داشتیم که این پروژه توسط آقای رئیس جمهور افتتاح شود که در حال حاضر ایشان مشغله زیاد دارند. فردا که هیات دولت است و هفته دیگر نیز درگیر مراسم تحلیف و تنفیذ هستند و به طور قطع کسی حال و هوای افتتاح پروژه دولت الکترونیک را ندارد.

بدهکار مردم نماندیم

واعظی گفت: اگر این پروژه را برای دولت دوازدهم می گذاشتیم، نمی توانستیم پاسخگوی اصحاب رسانه باشیم که این موضوع را دنبال می کردند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به وعده خود عمل کرده، بدهکار مردم نمانیم و این پروژه را در دولت یازدهم به بهره برداری برسانیم.

توصیه های آخر واعظی در وزارت ارتباطات

وزیر ارتباطات همچنین در این مراسم، با بیان اینکه نباید برای فاز دوم پیاده سازی دولت الکترونیک تا دهه فجر صبر کرد به معاونش توصیه کرد که هر دستگاه اجرایی که آماده ارائه خدمت الکترونیکی شد به این سامانه بپیوندد و منتظر افتتاح پروژه نماند.

وی کاهش مراجعات مردمی و حل مشکلات دریافت مجوز از سوی دستگاههای دولتی را از دیگر مزایای دولت الکترونیک دانست و با تشکر از وزیر اقتصاد و نیز رئیس سازمان امور اداری و استخدامی برای همکاری در این پروژه گفت: دولت الکترونیک به ساماندهی مجوزهای کسب و کار در دستگاههای دولتی می انجامد؛ اینکه مجوز دادن به عنوان اقتدار دستگاههای دولتی مطرح شود، درست نیست. باید مجوزهای بیخودی در دستگاههای دولتی برداشته شود.

خدمات دولت روی موبایل آمد/ هر گوشی یک دفتر خدمات الکترونیکی

در این مراسم پس از رونمایی از پلتفرم بومی دولت موبایل و نمایش دموی اپلیکیشن دولت موبایل، به صورت نمادین درج اطلاعات هویتی و خرید روی این سامانه تست شد. این پلتفرم کار مشترک دانشگاههای کشور و یک شرکت خارجی است.

در فاز نخست این پروژه ۲۷ خدمت روی این پلتفرم قابل ارائه بوده و قرار است سایر سرویسهای دولتی تا مهرماه روی این بستر ارائه شود.

به گفته حمیدرضا ربیعی رئیس آزمایشگاه ICT دانشگاه شریف، پلتفرم بومی دولت موبایل یک سیستم کاملا استاندارد است که روی آن سیستم کد هویتی کاملا ایمن و بومی پیاده سازی شده است. این سیستم مبتنی بر زیرساختهای ابری، صیانت از اطلاعات و حفظ حریم خصوصی بوده و قابلیت ارائه خدمات در هر مکان و زمان را داراست.

امکان استفاده از این پلتفرم برای دریافت خدمات دولت، در گوشی های هوشمند و غیرهوشمند وجود دارد و خدمات از طریق وب، اپلیکیشن، پیامک، کدهایی دستوری (USSD ) و پوش نوتیفکیشن بومی قابل ارائه است.

پلتفرم دولت موبایل به نشانیhttp://mob.gov.irدر دسترس است و هر گوشی موبایل را به یک دفتر خدمات الکترونیک دولت تبدیل می کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 10 مرداد 96، کدمطلب:4047513، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین