پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۴۳۰۵
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
نزدیک شدن یک پهپاد ایرانی به یک جنگنده ‌ اف-۱۸‌-ای نیروی دریایی آمریکا در خلیج فارس، این جنگنده را مجبور به مانور اضطراری برای فرود بر ناو هواپیمابر نیمیتس کرد.

شعار سال: مرکز فرماندهی نیروی دریایی آمریکا با صدور بیانیه‌ای، اقدام پهپاد ایرانی را "خطرناک" و "برخلاف عرف و قوانین دریایی بین المللی" خواند.

در حالی که پیش از این نیروهای آمریکایی بوده اند که به سوی شناورهای ایران شلیک کرده اند، در این بیانیه ادعا شده این سیزدهمین باری است که در سال ۲۰۱۷، نیروی دریایی آمریکا با عملیات خطرناک یا غیرحرفه‌ای نیروهای ایران مواجه شده است.

در این بیانیه آمده که جنگنده هورنت آمریکایی قصد فرود از ارتفاع چند هزار پایی را بر عرشه ناو داشت اما حضور پهپاد باعث شد هواپیما برای فرود مجبور به مانور شود تا با پهپاد ایرانی، شصت متر افقی و سی متر عمودی فاصله بیندازد.

نیروهای آمریکایی می گویند از فرکانس رادیویی اضطراری برای محیط اطراف استفاده کرده تا به کسانی که هدایت پهپاد را در اختیار داشتند هشدار دهند که آن را به مسیر دیگری هدایت کند که در نهایت پهپاد به مسیر دیگری رفت.

در بیانیه نیروی دریایی آمریکا مدل این پهپاد QOM-یک ذکر شده که به احتمال زیاد نامی است که خود نیروی دریایی آمریکا به یکی از مدل‌های پهپاد ایرانی داده است.

هر چند برخورد بین نیروهای نظامی آمریکا و ایران در آب‌های خلیج فارس کم سابقه نیست و پیش از این دوازده مورد رخ داده است، اما این اتفاق که یک پهپاد در آن دخیل بود، رایج نبوده و به نوشته رویترز برای نخستین بار است که گزارش می‌شود.

این اتفاق در حالی رخ داده است که پیش از این نیز ناوهای آمریکایی که هزاران کیلومتر از آب های سرزمین خود دور هستند، در اقدامی غیر حرفه ای و تحریک آمیز به سوی شناورهای سپاه پاسداران که مشغول گشت زنی و حفاظت از آب های سرزمینی ایران هستند، شلیک کرده اند.

به نظر می‌رسد در پی شکست های مکرر دونالد ترامپ در عمل به وعده انتخاباتی خود مبنی بر لغو برجام و نیز عدم موفقیت در همراه کردن دیگر کشورهای غربی در افزایش فشارها به ایران، آمریکایی ها تلاش دارند با سناریوسازی علیه نیروهای نظامی ایران، بهانه جدیدی برای توجیه سیاست های خصمانه خود ضد ایران بتراشند.

حتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در زمان رقابت‌های انتخاباتی گفته بود در صورت پیروزی، اگر شناورهای ایرانی به ناوهای آمریکایی نزدیک شوند، او دستور خواهد داد تا شناورها هدف قرار گیرند؛ شناورهایی که به حراست از آب های سرزمینی ایران مشغول‌اند.

 ترامپ در شهریور ماه ۹۵ گفته بود «وقتی آن‌ها بخواهند با قایق‌های کوچکشان دور ناوشکن‌های زیبای ما بچرخند… به آنها شلیک کرده و از آب‌ها بیرون انداخته خواهند شد».

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری جام نیوز، تاریخ انتشار 18 مرداد 96، کدمطلب:818198، www.jamnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین