پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۰۵۲
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸
«جری لوئیس»، کمدین سرشناس و محبوب آمریکایی که از او به عنوان سلطان کمدی نام برده می‌شد، در سن ۹۱ سالگی در لاس وگاس درگذشت.

شعار سال: این چهره نامدار عرصه کمدی که اوج فعالیت هنری‌اش در هالیوود به دهه ۱۹۵۰ میلادی بازمی‌گردد، پس از چند دهه دست و پنجه نرم کردن با عارضه قلبی درگذشت.

«جری لوئیس» در ۱۶ ماه مارس ۱۹۲۶ در «نوارک» واقع در «نیوجرسی» آمریکا به دنیا آمد و از سال ۱۹۴۲ میلادی و در سن ۱۶ سالگی بازی در فیلم‌های کمدی را آغاز کرد و در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی به دلیل بازی در فیلم‌های کمدی به اوج شهرت رسید.

لوئیس شهرت اولیه خود را در کنار «دین مارتین» خواننده به دست آورد؛ گروه کمدی «مارتین و لوئیس» با تعداد زیادی از نمایش‌های متنوع در دهه ۴۰ معروف شدند، اما آرام آرام نقش «مارتین» در فیلمنامه‌ها کمرنگ‌تر و بیشتر توجه‌ها به «لوئیس» جوان معطوف شد؛ سرانجام در سال ۱۹۵۴ این زوج حرفه‌ای از یکدیگر جدا شدند؛ اما پس از جدایی هر دوی آن‌ها به شهرت دست یافتند.

وی در سال ۱۹۴۹، با بازی در فیلم بلند «دوست من ایرما» کار حرفه‌ای خود را آغاز کرد و در ادامه فعایت هنری خود بیش از ۵۰ فیلم در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

لوئیس در سال ۱۹۷۵ در نخستین فیلم سینمایی خود با عنوان «مجرم ظریف» ایفای نقش کرد و پس از آن در پنج فیلم سینمایی دیگر نیز ظاهر شد.

همچنین لوئیس در سال ۱۹۷۲ در فیلم «روزی که دلقک گریه کرد» نیز به ایفای نقش پرداخت، اما این اثر هیچگاه اکران نشد.

از جمله فیلم‌های مهمی که این بازیگر در آن ایفای نقش کرده است می‌توان به فیلم «سلطان کمدی» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» با بازی «رابرت دنیرو» اشاره کرد.

«لوئیس» همچنین در عرصه‌هایی مانند نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی نیز فعالیت داشته و حدود ۲۰ فیلم را کارگردانی کرد.

وی که خالق آثاری چون «مجرم ماهر»، «پادو» و «سختکوش» است در سال ۲۰۰۶ میلادی با دریافت جایزه یک عمر فعالیت مستمر هنری از وزیر فرهنگ فرانسه، لقب کمدین محبوب مردم فرانسه را گرفت، در سال ۱۹۹۷ جایزه یک عمر دستاورد سینمایی جوایز کمدی آمریکا را از آن خود کرد، در سال ۱۹۹۹ شیر طلایی افتخاری جشنواره ونیز را دریافت کرد و هشتادویکمین دوره جوایز سینمایی اسکار نیز جایزه افتخاری و بشردوستانه «جان هرشولت» را کسب کرد و ستارهای به نام وی در تالار مشاهیر هالیوود ثبت شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 29 مرداد 96، کد مطلب: 96052918441:www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین