پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۶۶۲۵
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹
تأمين انرژي هاي نو با استفاده از ظرفيت محيط زيستي بيابان، چشم انداز اميدبخشي است براي آنکه ما صندوق ذخيره ارزي پايدار ايرانيان را در بيابان ها کليدبزنيم.

شعار سالمحمددرويش عضو هيئت علمي مؤسسه تحقيقات جنگل ها و مراتع کشور گفت: طبق مصوبه مجلس، دولت موظف است تا پايان پنجمين سال از برنامه پنجم پنج هزار مگاوات انرژي را از طريق انرژي هاي نو تأمين کند. اين قانون که تا دو سال ديگر اجرايي مي شود مي تواند چشم انداز اميدبخشي باشد براي اينکه ما به اين نتيجه برسيم که صندوق ذخيره ارزي پايدار ايرانيان را در بيابان کليد بزنيم.

بيابان زدايي اصطلاحي نادرست است

اين مسئول گروه اقتصادي اجتماعي تحقيقات بيابان تأکيدکرد: ما بايد بيابان را به عنوان يک اکوسيستم به رسميت بشناسيم و آنچه بايد مورد اهتمام باشد جلوگيري از بيابان زايي است و نه تلاش در جهت بيابان زدايي. درويش ادامه داد: بيابان زدايي يعني آنکه ما مي خواهيم بخشي از ذخيره ژنتيکي کشور را در حوزه گياهي و جانوري که متعلق به بيوم بيابان است از بين ببريم. وي تصريح کرد: بيابان زدايي به همان اندازه عملي نادرست است که جنگل زدايي، مرتع زدايي و تالاب زدايي اشتباه است.

اين عضو هيئت علمي گفت: آنچه که خطرناک است و بايد از آن جلوگيري کنيم تغييرمحدوده اکوسيستم هاي کشور و ايجاد تغيير کاربري مصنوعي در هر يک از بوم سازگان است.

برنامه توسعه ملي در اقليم خشک کشور تا کنون عملي و اجرايي نشده است

درويش گفت: تا کنون براساس مزيتها و محدوديت ها طراحي توسعه در اقليم خشک کشور عملي و اجرايي نشده است و همين امر سبب شده است که ما تصور کنيم بيابان يک محدوديت است.

بيابان داراي جذابيت هاي گردشگري است

اين مسئول گروه اقتصادي اجتماعي تحقيقات بيابان خاطرنشان کرد: بيابانها در سراسر دنيا يکي از مهمترين مقاصدگردشگري هستند. درويش تأکيدکرد: در حوزه اکوتوريسم طبيعي يکي از جذاب ترين مقاصد گردشگري بيابان ها و کويرها هستند. وي گفت: با متراکم شدن شهرک ها و سکونت گاه هاي شهري و مدرن شدن هر چه بيشتر زندگي، انتخاب بيابان به عنوان مقصد گردشگري بيش از پيش رواج پيداکرده است. وي بيان کرد: ما در مناطق بياباني ريگ گلان يا يلان داراي بلندترين تپه هاي ماسه اي هستيم. ما در در منطقه استان کرمان در منطقه اي موسوم به شهر افسانه اي لوت در شهر شهداد بلندترين و مرتفع ترين کلوت هاي دنيا را داريم و ما بزرگترين نبکاها يا گلدان هاي بياباني را در اختيار داريم که اينها جذابيت هاي زيادي را براي گردشگران ايجادمي کند و اگر ما بتوانيم زيرساخت هاي لازم را فراهم کنيم درآمدسرانه مردم اين مناطق به طور قابل ملاحظه اي افزايش مي يابد.

مناطق کويري مملو از منابع معدني ارزشمند است

درويش ويژگي مثبت ديگري را که در مناطق کويري و بياباني مطرح است وجود منابع معدني عنوان کرد و گفت: در اغلب بيابان ها و کويرهاي کشور منابع معدني ارزشمندي وجوددارد و هم اکنون در کوير خور فعاليتهاي زيادي براي استحصال اين موادمعدني ارزشمندي در حال انجام است. وي تأکيدکرد: به دليل آنکه کويرها در پاياب هاي آبخيز قراردارند و اراضي پائين دستي که فعاليتهاي انجام شده در اين مناطق روي آنها تأثير بگذارد موضوعيت ندارد، هر نوع فعل و انفعالي در اين اراضي مي تواند صورت گيرد و در نتيجه آسيب پذيري مناطق کويري نسبت به ساير اکوسيستم ها پائين تر است.

استحصال انرژي خورشيدي در پهنه هاي کويري و بياباني مهمترين مزيت اقتصادي اين اکوسيستم است

مسئول گروه اقتصادي اجتماعي تحقيقات بيابان گفت: مطابق گزارشUNDPدر سال 2006 ، پهنه اي به طول و عرض 800 کيلومتر در صحراي آفريقا اگر به سلول هاي فتوولتئيک و پنل هاي خورشيدي مجهزشود مي تواند انرژي تمام مردم جهان را براي يک سال تأمين کند. درويش ادامه داد: خوشبختانه ما چنين پهنه اي را در کشورمان داريم و خوشبختانه تر اينکه از سال 2006 تا امسال که 2013 است تکنولوژي به قدري پيشرفت کرده که راندمان دريافت انرژي از پنل هاي خورشيدي بيش از چهاربرابر افزايش پيدا کرده است.

محمددرويش تأکيدکرد: اين يک مزيت استثنايي است و هيچ نقطه اي از جهان وجود ندارد که ميزان تابش خورشيدي اش در هر متر مربع بيشتر از خاک ايران باشد. اين پتانسيل در قسمتي از استراليا، صحراي رب الخالي در عربستان و بخشي از صحراي آفريقا وجود دارد که مي توانند بالاترين ميزان استحصال خورشيدي را داشته باشندو اگر ما بتوانيم بخشي از انرژي خود را از طريق انرژي هاي نو تأمين کنيم مي تواند چشم انداز اميدبخشي باشد براي اينکه ما بتوانيم صندوق ارزي پايدار ايرانيان را در بيابان ها کليد بزنيم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 30 فروردبن92، کدمطلب:۴۳۴۵۱۱۸، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین