پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۷۱۸۲
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۶
رئیس هیات مدیره انجمن علمی داروسازان ایران از وجود تضاد منافع در مراکز ترک اعتیاد انتقاد کرد و گفت: سازمان غذا و دارو سال‌هاست به این موضوع اعتراض دارد اما افرادی در کمیسیون مربوطه حضور دارند که عمدتا صاحب مراکز اعتیاد هستند و این مراکز را اداره می‌کنند.

شعارسال: محمدرضا شانه‌ساز در پنل دارو درمانی اعتیاد در ایران در شانزدهمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان ایران با اشاره به اینکه با تاسیس مراکز MMT دنیا روز به روز به این نتیجه رسیده که بهترین روش نگهدارنده برای کنترل معتادان استفاده از متادون است، افزود: این روش در بسیاری از کشورها جا افتاده است. حتی در زندان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که هم برای ترک و درمان معتادان و هم برای کنترل رفتارهای خشونت‌آمیز در آنها بهترین روش با مناسب‌ترین قیمت نسبت به روش‌های دیگر استفاده از متادون است.

وی افزود: حتی در برخی کشورها سیستم الکتروینک راه‌اندازی شده که وقتی فرد زندانی از زندان برای مرخصی دائمی یا مقطعی خارج می‌شود می‌تواند در خارج از زندان متادون موردنیاز خود را از داروخانه‌ها تهیه کند.

به گفته وی طبق آمارهای منتشر شده از سال 1994 تا 2013 میزان مصرف متادون در جهان روندی صعودی داشته و این روند صعودی همچنان ادامه خواهد یافت.

رئیس هیات مدیره انجمن علمی داروسازان ایران روش استفاده از متادون در ایران را بسته به وضعیت اقتصادی بیمار و اعتقاد پزشک به هر یک از الگوهای درمانی دانست و گفت: نقد جدی در این زمینه مطرح است که چندین سال است سازمان غذا و دارو نیز آن را مطرح می‌کند. این درست نیست که در حال حاضر داروهای ترک اعتیاد در مراکز ترک و توسط پزشک تجویز شده و کار اقتصادی آنها انجام می‌شود. ما همواره گفته‌ایم که داروسازان به علت تضاد منافع نباید در روند درمان و تجویز دارو مستقیما دخالت داشته باشند چرا که این کار باعث ایجاد انگیزه اقتصادی می‌شود و خدای نکرده در روند درمان بیمار نیز اثر می‌گذارد. اما متاسفانه این وضعیت در مراکز ترک اعتیاد رخ داده و پزشکانی که معمولا دارو تجویز می‌کنند نیم نگاهی هم به وضعیت اقتصادی آن دارو دارند که این یک تضاد منافع آشکار است.

شانه‌ساز ادامه داد: اینکه تعداد مراکز ترک اعتیاد در کشور به شدت افزایش یافته است جای سوال و اما و اگرهای فراوانی دارد و این خوب نیست.

او با بیان اینکه با وجود همه مشکلات ایران در زمینه سیستم MMT یعنی درمان نگهدارنده با متادون یکی از موفق‌ترین کشورها بوده و برای بسیاری از کشورها به یک الگو تبدیل شده است، عنوان کرد: با این وجود نباید از نقطه ضعف یادشده نیز بگذریم. بهرحال این درست نیست که دارو را از داروخانه جدا کنیم و در مراکز ترک اعتیاد عرضه کنیم و توسط پزشک فروخته شوند و پولش هم مستقیما به جیب پزشک واریز شود. این قطعا باعث ایجاد تضاد منافع خواهد شد. شاید نه در همه موارد اما قطعا در بخش اعظمی تضاد منافع ایجاد خواهد کرد. این وضعیت سال‌هاست مورد اعتراض سازمان غذا و دارو قرار دارد اما کمیسیونی که در این زمینه وجود دارد متشکل از افراد تاثیرگذاری است که خودشان صاحب مراکز ترک اعتیاد بوده و این مراکز را اداره می‌کنند. به همین علت شاید در زمینه درمان اعتیاد در برخی موارد بعد اقتصادی بر بعد درمانی غالب شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی فانا، تاریخ انتشار: 5شهریور1396، کدخبر: 8325: www.phana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین