پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 26
کد خبر: ۷۷۵۴۹
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۵
در شرایطی که تهران از مشکلات عمیق ترافیکی و آلودگی های زیست محیطی رنج می برد ، تکیه مدیران بر اجرای پروژه هایی که به خودرومحوری دامن می زند، پایتخت را به بن بست می کشاند. تهران نیز مانند بسیاری از کلان شهرها برای تعدیل کردن مشکل ترافیک باید به سمت توسعه خطوط مترو پیش برود.

شعارسال: به گواه کارشناسان و متخصصان شهری ساخت بزرگراه طبقاتی صدر یکی از بزرگترین اشتباهات سال های اخیر توسط مدیریت شهری بوده که از آثار این اشتباه زندگی شهروندان را از زوایای مختلف تحت الشعاع قرار داده است.

درشرایطی که بسیاری از کشورهای دنیا در حال تبدیل اتوبان های طبقانی خود به فضای سبز و محلی برای پیاده روی هستند، در تهران پروژه طبقاتی کردن اتوبان صدر عملیاتی شد. پروژه ای که پرحاشیه و جنجالی که از همان ابتدا انتقادات تند و تیز جامعه کارشناسی را برانگیخت. صاحب نظران همواره نسبت به تبعات این طرح به مدیران شهری وقت هشدارهای لازم را دادند و نسبت به این تصمیم که بدون انجام مطالعات و تحقیقات لازم عملیاتی شد، اعتراض کردند. چرا که به باور بسیاری در شرایطی که تهران از مشکلات عمیق ترافیکی و آلودگی های زیست محیطی رنج می برد ، تکیه مدیران بر اجرای پروژه هایی که به خودرومحوری دامن می زند، پایتخت را به بن بست می کشاند.

تهران نیز مانند بسیاری از کلان شهرها برای تعدیل کردن مشکل ترافیک باید به سمت توسعه خطوط مترو پیش برود و اگر هزینه گزافی که برای طبقاتی کردن اتوبان صدر صرف شد به توسعه مترو اختصاص پیدا می کرد قطعا در شرایط فعلی پایتخت با این حجم از آلودگی هوا، آلودگی صوتی و افزایش ترافیک مواجه نبود. ستون های سرد و بی رنگ و فضایی که این اتوبان اشغال کرده آرامش بصری را هم از شهروندان سلب کرده است و باعث شده شهروندانی که در این مسیر رفت و آمد دارند عملا احساس خفگی کنند.

اتوبان صدر نه تنها نتوانسته مشکل ترافیک را به دلیل فقدان طرح های مطالعاتی لازم حل کند بلکه یک خطر بالقوه دیگر هم برای پایتخت نشینان دارد. چرا که این اتوبان علی رغم صرف 1300 میلیارد تومانی از پول مردم به عنوان یکی گرانترین پروژه های شهری درصورت وقوع یک زلزله احتمالی به راحتی ویران می شود. این اتوبان ۶ کیلومتری تک پایه به عنوان اولین پل تک­‌پایه طبقاتی ایران دارای یک پل اصلی به عرض ۲۲.۷ متر و طول تقریبی ۶ کیلومتر است که بنا به گفته متخصصان در مقابل زلزله آسیب پذیری بالایی دارد. با این شرایط و توجیه پذیر نبودن ساخت این اتوبان حالا شهردار جدید تهران باید تمام توان و ظرفیت خود را برای جبران این اشتباه بزرگ و مهلک به کار بگیرد و از چنین طرح هایی که جز خودرومحوری هیچ کمکی به حمل ونقل شهری و مشکل ترافیک نمی کند، درس عبرت بگیرند. باید منتظر ماند و دید که به لطف توسعه خطوط مترو توسط یک مدیریت یکپارچه ، آیا زمانی فرا خواهد رسید که بزرگراه طبقاتی صدر که حالا به نمادی از ناکارآمدی در تحقق هدف اصلی آن که همانا کاهش بار ترافیکی و تسهیل تردد خودروها در این مسیر بوده است، به محلی برای پیاده روی وفضایی سبز برای شهروندان تبدیل خواهد شد یا خیر.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تیترشهر، تاریخ انتشار: 7شهریور1396، کدخبر: 50355: www.titreshahr.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین