پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۸۱۸۲
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
در شرایطی که امریکا با گستاخی تمام ایران را متهم می کند که برجام را نقض کرده است به نظر می رسد درخواست بازرسی از مراکز نظامی هذف نهایی غرب نیست بلکه اقدامی تاکتیکی است تا در اینده پازل فشارهای بیشتر برعلیه ایران را تکمیل کند.
شعار سال: ماجرای بازدید از مراکز نظامی ایران، جزء بحث های مهمی بوده است که ریشه آن به قبل از توافق هسته ای و برجام باز می گردد. موضوعی که همواره یکی از خط قرمزهای دستگاه دیپلماسی و به طور کلی نظام جمهوری اسلامی ایران قلمداد می شود.

از همین روی آمریکایی ها ، به بهانه های واهی مانند ساخت سلاح اتمی به تهدید و تحریم جمهوری اسلامی ایران پرداخته و خواهان بازدید از مراکز نظامی و پایگاه های موشکی ایران بوده اند تا به اصطلاح خطر استفاده از بمب اتمی را دفع و فعالیت های صلح آمیز ایران متوقف کنند؛ اما ناگفته پیداست هدف نهایی غرب نظارت برمراکز نظامی و تضعیف بخش دفاعی کشورمان است تا به این بهانه قدرت بازدارندگی ایران را در داخل و منطقه تضعیف کنند؛ اما براستی آغاز بهانه تراشی های آمریکا و غرب از کجا و چگونه شروع شده است.

* آغاز گزارش های واهی

آغاز ماجرای بازدید از مراکز نظامی ایران تحت عنوان بازرس ی های آژانس انرژی اتمی به سال 2003 میلادی برمی گردد که مقامات غربی طی گزارشی موسوم به PMD ادعایی بی اساس را علیه برنامه نظامی و هسته ای ایران اعمال کردند و بحث PMD ادعای کشورهای غربی در انجام برنامه نظامی هسته‌ای به قصد تولید و توسعه سلاح هسته‌ای آغاز شد .

در همین باره نیز محمد شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان با بیان این که PMD چیزی شبیه تحریم فروش سیم خاردار به ایران در دوران جنگ تحمیلی اظهار داشت:

" منظور این است که در این مرحله آن بخش از فعالیت های نظامی ایران مورد نظر است که احتمال- توجه شود که فقط احتمال- استفاده از آن در به کار گیری سلاح هسته ای وجود داشته باشد. چیزی شبیه تحریم فروش سیم خاردار به ایران در دوران جنگ تحمیلی با این بهانه که گفته می شد ایران می تواند از سیم خاردار برای ایجاد موانع حلقوی در جبهه ها استفاده کند، بنابراین سیم خاردار در فهرست تجهیزات جنگی جای می گیرد! "

* من اوباما نیستم

در طول انجام مذاکرات هسته ای نیز موضوع صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای و نظامی ایران،همواره یکی از پربحث ترین موضوعاتی بوده است که دستگاه دیپلماسی کشور روی آن تاکید داشته است؛ اما در مقابل، ایالات محتده آمریکا به بهانه هایی مانند غنی سازی بیش از 20 درصد و ساخت کلاهک اتمی و اقدامات بی ثبات ساز ایران در منطقه، انگشت اتهام را به سمت ایران دراز کرده اند.

باراک اوباما رئیس جمهور اسبق ایالات متحده آمریکا در آخرین روزهای حضور خود در کاخ سفید،در نامه ای به کنگره این کشور اعلام کرد که « وضع اضطراری ملی» را در خصوص ایران، کوبا، لیبی، زیمباوه، ونزوئلا و اوکراین تمدید می کند.

اوباما این نامه را با عنوان «تداوم وضع اضطراری ملی در خصوص ایران، کوبا، لیبی، زیمباوه، ونزوئلا و اوکراین و تروریست هایی که روند صلح خاورمیانه را تهدید می کنند» به رئیس سنا و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نوشته و در آن اعلام کرده است:«بحران هایی که روند صلح خاورمیانه را تهدید می کرد و منجر به اعلام وضعیت اضطراری ملی در 23 ژانویه سال 1995 شد، هنوز برطرف نشده اند.

طبق همین مواضع باراک اوباما ایران را یک تهدید برای خاورمیانه بر می شمارد که این موضوع تا زمان ریاست جمهوری ترامپ ادامه پیدا می کند. او مواضع تند تری را نسبت به اوباما علیه ایران اعمال کرده است اما می توان گفت رفتارهای دونالد ترامپ به نوعی چهره واقعی آمریکا را در عرصه بین المللی به نمایش می گذارد.

ترامپ در زمان مناظرات انتخاباتی آمریکا، ایران را به عنوان یکی از حامیان اصلی تروریسم به اقدامات بی ثبات کننده در منطقه متهم می کند. دونالد ترامپ بعد از انتخابات طی پیامی در صفحه توییتری خود، مدعی شد: " ایران با آتش بازی می‌کند " .

همچنین وی نوشت: "ایران قدردان رویکرد خوب اوباما با خود نیست" .

ترامپ در انتها با تاکید بر اینکه «من مثل اوباما نیستم» به ایران هشدارداد.

این اظهارات ترامپ و سایر دولترمردان آمریکا در حالی است که ایالات متحده و رژیم صهیونیستی یکی از اصلی ترین محورهای حامی تروریسم و دخالت در کشورهای منطقه هستند که اقدامات بی ثبات کننده ای در به بهانه مبارزه تروریسم جهانی انجام داده اند و حال می خواهند با مطرح کردن مسائلی مانند بازدید از مراکز نظامی و دخالت در فعالیت های صلح آمیز موشکی ایران مهر تاییدی بر رفتار خصمانه خود بزنند.

* برجام و بازدید از مراکز نظامی

در متن توافق هسته ای موضوعی مبنی بر بازدید از مراکز نظامی ایران وجود ندارد و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و در راس آن مقام معظم رهبری همواره از سرکشی از مراکز نظامی به عنوان یک اقدام ضد امنیت ملی نامبرده اند. سفر اخیر نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد به ژنو به بهانه بررسی پایبندی ایران به توافق هسته ای با واکنش های متعددی مواجه شده است.

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل پس از پایان دیدار نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین نوشت:

"نیکی در این نشست اظهار کرده که ایران اجازه دسترسی به پایگاه های نظامی خود را بدهد؛ این در حالی است که توافقنامه سال ۲۰۱۵ تصریح می‌کند درخواست برای دسترسی، با رعایت حسن نیت و با در نظر گرفتن حقوق حاکمیتی ایران مطرح خواهد شد و در پائین‌ترین سطح لازم برای اجرای مسئولیت‌های راستی‌آزمایی آژانس، حفظ خواهد شد.

اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی نگرانی‌هایی درباره «فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام نشده و... در مکان‌هایی دارد که اعلام نشده‌اند» باید دلایل این نگرانی‌ها را در اختیار ایران قرار دهد".

طبق متن توافق هسته ای، بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در چارچوب سیاست‌های داخلی ایران صورت گیرد و هرگونه اقدامی که خارج از خطوط قرمز جمهوری اسلامی است با واکنش سخت مواجه خواهد شد.

باراک اوباما در آوریل ۲۰۱۵ گفته بود که ایرانی‌ها با یکی از سخت‌ترین و سرزده‌ترین بازرسی‌ها و با رژیم شفافی موافقت کردند که تاکنون در طول تاریخ، درباره برنامه هسته‌ای هیچ کشوری درباره‌اش مذاکره نشده است.

گفتنی است در جریان بازرسی از مراکز هسته ای، برخی ادعای جاسوس بودن بازرسان را مطرح کرده بودند که در نوع خود قابل تامل است.

* تکراردن‌کیشوت ها

واکنش های مقامات ایرانی در مقابل خواست آمریکایی ها مبنی بر بازدید از مراکز نظامی کلیه دستگاه های حکومتی ایران از جمله دستگاه دیپلماسی در پی اظهارات نیکی موضع گیری کرده اند و این اظهارات را بی اساس خوانده اند.

بر همین اساس بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری خود گفت: " ایران تسلیم طمع‌ورزی دولت‌های خاص نخواهد شد. تهران هشدار‌های لازم را به آژانس بین المللی انرژی اتمی داد و آژانس تسلیم خواسته‌های غیرمنطقی و غیرواقع‌بینانه نخواهد شد" .

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان نیز در واکنش به این اظهارات آمریکایی ها واکنش نشان داد و گفت: "اگرچه مقامات آمریکایی آزاد هستند که به وین یا هرجای دیگری سفر کنند، و اگرچه مسئولین آژانس حق دارند افراد مختلف را به حضور بپذیرند، اما هدف اعلام‌شده این بازدید موجب برانگیخته شدن نگرانی‌های جدی نسبت به تخطی‌های بیشتر از متن و روح برجام و قطعنامه 2231 می‌شود، که این بار علاوه بر این می‌تواند اعتبار آژانس را ــ که نقش حیاتی برای رژیم عدم‌اشاعه به‌طور کلی و برای برجام به‌طور اخص دارد ــ مخدوش سازد".

امیرحاتمی وزیر دفاع نیز از این قاعده مستثنی نبود و در واکنشی نسبت به سفر نیکی هیلی به ژنو اظهار داشت: " نیکی هیلی در سطحی نیست که همچین ادعایی کند و ادعای وی حتی در حد مطرح شدن نیست."

علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به این موضوع واکنش نشان داد و بیان کرد: " نه به آنها اجازه داده می‌شود که چنین کاری بکنند و نه جرات این را دارند که به حریم امنیتی ایران تجاوز کنند. به هیچ وجه آمریکایی‌ها چنین حقی ندارند. کسانی که اکنون این حرف را می‌زنند، ذهن‌ها را یاد "دن‌کیشوت” می‌اندازند که زمانی فکر می‌کردند تنها قدرت برتر دنیا هستند، اما زمان که گذشت شکست‌های متوالی اینها در عراق و ویتنام و افغانستان و سایر کشورها نشان داد که این ادعاها بی‌پشتوانه است."

* بازدید از مراکز نظامی ؛ آدرسی اشتباه

بازدید و سرکشی از مراکز و پایگاه های کشور، قطع به یقین اقدامی است که امنیت ملی کشور را نقض و احتمال هرگونه تجاوز نظامی را زیاد و دسترسی به اطلاعات محرمانه را برای دشمن راحت خواهد کرد. این موضوع طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و دستگاه دیپلماسی کشورمان به هیچ وجه قابل مذاکره نیست و سرمداران آمریکایی با این اظهارت فقط مهم تاییدی بر نیت پلید و ماجراجویانه خود در عرصه بین المللی خواهند زد.

از سوی دیگر در شرایطی که امریکا با گستاخی تمام ایران را متهم می کند که برجام را نقض کرده است به نظر می رسد درخواست بازرسی از مراکز نظامی هذف نهایی غرب نیست بلکه اقدامی تاکتیکی است تا در آینده پازل فشارهای بیشتر برعلیه ایران را تکمیل کند که از آثار این فشارها می توان به افزایش تحریم های جدیدتر ، محدود کردن توان دفاعی و نیز خارج کردن ایران از محور مقاومت در منطقه دنبال می شود و همه اینها واکنش ها و برخوردهای انقلابی را نیازمند است نه روش های دیپلماتی که از جنس توییتر هستند .

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران، تاریخ انتشار: 12 شهریور 1396، کدخبر: 832903 ، www.iscanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین