پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۱۳۹
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
وزیر امور خارجه کشورمان در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار اقدام فوری جامعه جهانی نسبت به خشونت های سازمان یافته علیه مسلمانان میانمار شد.

شعارسال: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نامه ای به «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن هشدار نسبت به ادامه خشونت های سازمان یافته علیه مسلمانان میانماری خواستار اقدام فوری جامعه جهانی به ویژه سازمان ملل متحد شد.

متن کامل این نامه بدین شرح است:

به نام خدا

جناب آقای آنتونیو گوترش

دبیرکل محترم سازمان ملل متحد

عالیجناب

پیرو نامه اینجانب مورخ ۱۷ دی ۱۳۹۵ مایلم بار دیگر توجه شما را به وضعیت نگران کننده اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار جلب نمایم. اخبار هولناکی که اخیرا از آن منطقه بدست آمده عمق جنایات علیه این اقلیت مسلمان را آشکار می کند.

حملات سازمان یافته و بی رویه برخی عناصر تندرو و عوامل وابسته به نیروهای امنیتی علیه روهینگیاها منجر به از دست رفتن جان تعداد قابل توجهی از مسلمانان شده و سابقه تبعیض، بی عدالتی و ناامیدی در آن کشور را وخیم تر کرده است. وخامت اوضاع باعث جریحه دار شدن احساسات مردم دنیا فارغ از مذهب و ملیت آنها شده است. در صورت عدم رسیدگی به نقض سازمان یافته و گسترده حقوق اساسی مسلمانان روهینگیا، افراطی گری افزایش و خشونت حتی فراتر از مرزهای میانمار گسترش می یابد و به عامل بی ثباتی در کل منطقه تبدیل می شود.

اجبار مردم به خروج از سرزمین خود و کوچ اجباری به دیگر کشورها این بحران ریشه دار را حل نخواهد کرد. دولت میانمار می بایست به نگرانی های طولانی مدت و وضعیت اسفناک اقلیت مسلمان خود رسیدگی و حقوق آنها را به طور موثر رعایت کند و آنها را همانند دیگر شهروندان میانمار به رسمیت بشناسد و از آنها در مقابل خشونت و تبعیض حفاظت کند.

جامعه بین الملل و کشورهای مسلمان از دولت میانمار انتظار دارند خشونت جاری علیه اقلیت مسلمان روهینگیا را فورا متوقف کند و دسترسی بدون مانع برای ارایه کمک های بشردوستانه به مناطق خشونت زده را فراهم آورد. همچنین ضروری است دولت میانمار مرتکبین این جنایت ها را محاکمه نماید و اقدامات لازم را جهت پیشگیری از وقوع مجدد آن صورت دهد. جای بسی ناامیدی است که هنوز به چنین خواسته های حداقلی جهانی پاسخی داده نشده است.

همچنین، انتظار می رود سازمان ملل متحد به سرعت وارد عمل شده و اقدامات لازم را برای پاسخ به نگرانی های بین المللی درباره وضعیت وخیم در میانمار انجام دهد. حمایت سازمان ملل از کاهش خشونت، اطمینان از ارایه کمک های بشردوستانه به افراد نیازمند و یافتن راه حلی پایدار برای این بحران، ضروری به نظر می رسد و سازمان ملل می بایست فورا اقدام نماید.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی و تمایل دارد از تمامی تلاش ها برای دستیابی به راه حلی پایدار و مسالمت آمیز برای این بحران حمایت و از استیفای کامل حقوق بشر، سلامت و امنیت اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار طمینان حاصل نماید.

عالیجناب، لطفا احترامات فایقه اینجانب را پذیرا باشید.

محمد جواد ظریف

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 17 شهریور 1396 ، کدخبر: 4081519 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین