پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۷۸۲۵۲
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
در حالی پس از کاهش نرخ سود بانک‌ها عده‌ای این اقدام را نیروی محرکه‌ای برای خروج از رکود بازار مسکن می‌دانند که برخی کارشناسان مسکن معتقدند این اتفاق تاثیر گسترده ای در بازار نخواهد گذاشت.

شعارسال: کاهش نرخ سود بانکی از روز گذشته اجرایی شد اما گویا برخی بانک‌ها درصدد هستند تا به نوعی این بخشنامه را دور بزنند. به گفته کارشناسان تا به حال تعیین نرخ سود، در نظام بانکی ایران جواب نداده و همواره برخی از بانک‌ها از اجرای نرخ مصوب سر باز زدند و به دلیل مشکلاتی که در جذب منابع مالی و سپرده‌های مردم داشتند، نرخ‌شکنی کرده و سودهای بالاتری را به سپرده گذاران پیشنهاد داده‌اند. همانگونه که طی ماه‌های اخیر رقابت ناسالمی بین بانک‌های کشور در جذب سپرده ایجاد شد و بانک‌ها با پرداخت سودهای بیشتر سعی داشتند که سپرده‌گذاران بیشتری را به سمت خود جذب کنند.

در این بین به اعتقاد برخی از مسئولان کاهش نرخ سپرده‌ها می‌توان بخش مسکن را از رکود خارج کند، این در حالی است که کارشناسان حوزه مسکن در واکنش به این صحبت‌ها؛ انتقاداتی را مطرح کرده و بسیاری از آنها اعلام کردند که بخشنامه بانک مرکزی نمی‌تواند تاثیر چشمگیری بر بازار مسکن داشته باشد.

چندی پیش نیز افشین پروین‌پور عضو سابق شورای مسکن در این باره گفته بود: بسیار بعید است در شرایط فعلی در بازار خرید و فروش مسکن با کاهش نرخ سود بانکی اتفاقی صورت بگیرد. به گفته او این تأثیر بیشتر از اینکه روی خرید و فروش مسکن تأثیرگذار باشد روی قیمت اجاره‌بها مؤثر خواهد بود کما اینکه اکنون نیز مشاهده می‌شود که مالکان بیشتر به سمت افزایش بها به جای گرفتن رهن حرکت می‌کنند. 

در حال حاضر قیمت‌های اجاره در بازار مسکن به صورت متعارف بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته، اما با این  روند کاهش سود، قیمت‌ها بیش از ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. 

البته برخی از نمایندگان مجلس نیز در این خصوص اظهار نظر کرده اند. محمد دامادی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می‌گوید: با کاهش نرخ سود بانکی قیمت اجاره بها افزایش خواهد یافت. او همچنین معتقد است که با کاهش نرخ  سود بانکی و پایین آمدن نرخ سود تسهیلات، برای بسیاری از خریداران به صرفه است که از تسهیلات بانکی استفاده کنند و این می‌تواند موجب رونق بازار مسکن شود. البته کارشناسان مسکن اعتقادی چندانی به این موضوع ندارند. 

سئوالی که در این بین مطرح می‌شود، این است که آیا بازار مسکن پس از کاهش نرخ سود بانکی رنگ رونق را به خود خواهد دید یا خیر؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که هنوز قدرت خرید مردم همچنان در این بازار پایین است و برنامه‌ افزایش سقف وام خرید به ۱۶۰ میلیون تومان نتوانسته تقاضاهای مصرفی را به دلیل افزایش قیمت‌های سرسام‌آور سال‌های ۸۶ و ۹۱ توانمند سازد.

از طرفی دولت نمی‌خواهد حاصل تلاش چهار ساله خود در مهار تورم را با افزایش سقف تسهیلات خرید بر باد دهد، گرچه با این کار نیز بازهم اکثر مردم به دلیل اقساط بالا عملا نمی‌توانند از وام‌های مورد نظر وزیر راه و شهرسازی استفاده کنند. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت در کوتاه مدت سرمایه‌ چندانی وارد بازار مسکن شود، چون این کار سود آنچنانی به همراه ندارد.  

بدین ترتیب می‌توان پیش بینی کرد با کاهش سود سپرده‌های بانکی اتفاق خاصی در بازار مسکن روی نخواهد داد، زیرا سیاستهای بانکی به تنهایی قادر نیست که رونق را به این بخش بازگرداند و احتیاج به سیاستهای مکمل دارد مثلا باید با سوادگری در بخش مسکن مبارزه کرد و این باعث بازگشت رونق به بخش مسکن می‌شود.

البته کارشناسان معتقدند احتمال این وجود دارد که کاهش نرخ سود بانکی در دراز مدت باعث رونق بازار شود اما اگر این بخشنامه توسط بانک‌ها به صورت کامل اجرایی شده و پابرجا بماند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری پارسینه؛ تاریخ انتشار 12شهریور96،کد خبر: 378059، www.parsine.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین