پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۶۸۴
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۹
اعتراض و انتقاد به برخی انتصاب‌های محمدعلی نجفی برای معاونت‌های شهرداری تهران از جلسه علنی روز سه‌شنبه هفته گذشته شورای شهر شروع شد.

شعارسال: اعتراض و انتقاد به برخی انتصاب‌های محمدعلی نجفی برای معاونت‌های شهرداری تهران از جلسه علنی روز سه‌شنبه هفته گذشته شورای شهر شروع شد. هفته گذشته شهربانو امانی و حجت نظری درباره سن و سال افراد منصوب‌شده نکاتی را طرح کردند و این هفته به زبانی صریح‌تر محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران، هم در تذکری شفاهی به شهردار روی این موضوع انگشت گذاشت.

این بخشی از حرف‌های او در جلسه شورا بود: «قانون‌مداری، شعار و وعده اصلی فهرست اصلاح‌طلبان شورای شهر بوده است و باید به آن تمکین کنیم. براساس قانون، به‌کارگیری بازنشستگان در شهرداری تهران ممنوع است، اما سه نفر از معاونان شهردار که به‌تازگی منصوب شده‌اند، بازنشسته هستند».

اوایل هفته گذشته بود که نجفی در حکم‌هایی سمیع‌الله حسینى‌مکارم را به معاونت مالى و اقتصاد شهری، حجت میرزایى را به معاونت برنامه‌ریزى، توسعه شهری و امور شورا، محسن پورسیدآقایى را به معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و مهدى حجت را به معاونت شهرسازى و معمارى خود در شهرداری منصوب کرد. از این چهار نفر مهدی حجت متولد ١٣٢٨، پورسیدآقایى متولد ١٣٤٠، حجت میرزایی متولد ١٣٤٩ و حسینى‌مکارم متولد ١٣٣٩ است.

هفته گذشته موضوع انتخاب معاونان شهردار تهران به‌عنوان اعضای کابینه مدیریت اجرائی شهرداری تهران هم مطرح شده بود. اعضای شورای شهر به لحاظ قانونی در انتخاب معاونان شهردار تهران نقشی ندارند اما به هر روی درخواست‌هایشان در این زمینه را از مسیرهای دیگری دنبال می‌کنند و لابی‌های آنها دراین‌باره همچنان ادامه دارد. در همین راستا نیز روز گذشته در یک جلسه غیرعلنی با شهردار تهران حاضر شدند نکاتی را درباره موضوع محل اختلاف با او در میان بگذارند. این جلسه که خبرنگاران حتی اجازه نداشتند در یک طبقه پایین‌تر از محل برگزاری آن حضور داشته باشند، از همین دست جلسات حساسشان بود. شورای پنجمی‌ها روی میثاق‌نامه‌ای که در نهایت مورد توافق ٢١ نفر نبود اصرار داشتند تا بتوانند شهردار تهران را در همین بزنگاه متعهد کنند اما موفق نشدند و حالا هم که انتخاب‌های نجفی انتخاب‌های مورد نظرشان نیستند، روی موضوعاتی همچون سن‌وسال و برخی حواشی ازجمله‌ بودن در فهرست املاک نجومی متوقف شده‌اند. هفته گذشته در جریان جلسه علنی شورا شهربانو امانی در این زمینه گفت: در همین مسیر و با توجه به انتخاب‌هایی که برای پست‌های مدیریتی شهرداری تهران انجام می‌شود مطمئنم شهردار تهران بیش از ما دغدغه انتصاب افراد شایسته در پست‌های مدیریتی شهرداری تهران را دارند. بنابراین همان‌طور که در دیدار یادگار امام مطرح شد، از افرادی که شائبه کوچک‌ترین فساد مالی دارند، نباید استفاده شود.

حجت نظری، عضو جوان شورای پنجم، هم در تذکر پیش‌ازدستور خود گفت: در بند چهارم سوگندنامه، شهردار به نظارت‌پذیری قسم خورده که نظارت شامل نظارت پسین و پیشین می‌شود. نجفی باید به نمایندگان مردم بها می‌داد و قبل از انتخاب معاونانش آنها را به اطلاع شورا می‌رساند؛ من حرفم این است که نجفی جمع شورا را محل مشورت بداند و حداقل از کمیسیون‌های مربوطه درباره انتخاب معاونانش نظرخواهی می‌کرد. او گفت: باخبر شدیم آقای نجفی، مرتضی حاجی را به‌عنوان مدیرمسئول همشهری انتخاب کرده که انتخاب بجایی بود، اما از آنجایی که حاجی در سن بازنشستگی است، به ایشان پیشنهاد می‌شود از حضور جوانان بهره‌مند شوند.

شکل عیان در انتخاب معاونان شهردار تهران این است که نجفی بعد از اعلام چهار معاون خود، برای معاونت‌های دیگر همچنان تحت فشار است و اعضا در جلسه دیروزشان همین موضوعات را محور قرار دادند. اگرچه از جلسه دیروز جزئیاتی تاکنون بیرون نیامده است، اما علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران، در حالی که خبرنگاران پشت در صحن علنی و یک طبقه پایین‌تر از جلسه منتظر پایان جلسه و ارائه توضیحات بودند، در توییتی اعلام کرد که «در جلسه غیررسمی با شهردار تهران دکتر نجفی در حال گفت‌وگو هستیم، بخش عمده بحث مربوط به انتصابات است». او عصر روز گذشته هم در توییتی دیگر دراین باره نوشت: «از جمله مواردی که در جلسه با شهردار مطرح شد، تأکید مجدد اعضای شورا بر استفاده از جوانان و بانوان در مدیریت شهری بود». الهام فخاری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، درباره جزئیات جلسه نجفی با اعضای شورای شهر گفت: «اعضای شورای شهر درباره انتصاباتی که هفته گذشته از سوی شهردار تهران انجام شد به گفت‌وگو با شهردار پرداختند و همچنین درباره بهره‌گیری از ظرفیت زنان و جوانان نیز پیگیر مطالبات خود از شهردار تهران شدیم».

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران، هم در جلسه علنی دیروز در تذکری از منع قانونی فعالیت سه معاون شهردار تهران خبر داد و گفت: قانون‌مداری، شعار و وعده اصلی فهرست اصلاح‌طلبان شورای شهر بوده است و باید به آن تمکین کنیم. براساس قانون، به‌کارگیری بازنشستگان در شهرداری تهران ممنوع است، اما سه نفر از معاونان شهردار که به‌تازگی منصوب شده‌اند، بازنشسته هستند. شخص شهردار به دلیل اینکه جایگاهش هم‌تراز وزراست براساس قانون، مستثنا از این قانون است، اما معاونان شهردار از این قانون مستثنی نیستند و فعالیت آنها نیازمند مصوبه است که باید این مهم محقق شود. پس از این حرف‌های علیخانی محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، در واکنش به صحبت‌های او به‌طعنه گفت: «بهتر بود که شهردار تهران آن یکی دیگر از معاونان خود را نیز بازنشسته معرفی می‌کرد!».

از نتایج جلسه دیروز و توافقات احتمالی درباره برخی از معاونان سابق و جدید شهردار تهران هنوز خبری درز نکرده و اعضایی که بر شفافیت تأکید داشتند، از جلسه محرمانه توافقات دیروزشان حرفی به میان رسانه‌ها نیاوردند و حالا باید منتظر ماند و دید آیا انتصابات جدید مطابق با نظرات اعضا خواهد بود یا خیر. از زمان آغاز به کار نجفی فقط چند روز گذشته است و باوجود یکدست‌بودن شورا و رأی قاطع و هماهنگی که به شهردار دادند این اولین چالش و مخالفت جدی اعضای شورا با منتخب خود در شهرداری است. باید دید آیا این اعتراض و نقد بر رویه شهردار تهران تأثیری خواهد گذاشت یا خیر. نکته دیگری که نباید از نظر دور داشت آزمون شهردار تهران در اجازه ورود و دخالت اعضای شورا در حیطه وظایف قانونی خود است، چراکه بر اساس قانون، انتخاب معاونان بر عهده شخص شهردار است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت تین نیوز، تاریخ انتشار: 20شهریور1396، کدخبر: 146281 : www.tinn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین