پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۷۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸
اکنون این پرسش پیش آمده که پنج فیلم توقیفی، چه محتوایی دارند و در نهایت پس از اعمال اصلاحات، چه اثری قرار است اکران شود و چه قدر شبیه به نسخه اولیه است؟ آیا این آثار نیز شبیه به نسخه فارسی سریال اوشین دستخوش تغییر و تحول شده‌اند یا اصلِ اثر حفظ شده است؟

شعار سال: پس از درخواست افکار عمومی و رسانه‌ها، در نهایت سازمان سینمایی مجبور به بازنگری در فیلم‌های و صدور پروانه نمایش برای تعداد انگشت شماری از آنها شد؛ اکنون با صدور پروانه نمایش پنج فیلم سینمایی توسط سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این پرسش مطرح است که چه فیلم‌هایی با چه مضامینی از کمد خارج شدند و باید منتظر تماشای آنها در طول چند ماه آینده باشیم؟

پس از پیگیری مکرر رسانه‌ها، بالاخره ابراهیم داروغه زاده معاون سازمان سینمایی روز گذشته رسماً خبر تیر ماه «تابناک» را تایید کرد و گفت: «تعداد ۱۲ فیلم در کمیته ای که به دستور آقای صالحی امیری تشکیل شده بود مورد بررسی قرار گرفت و... پنج فیلم خانه دختر، خانه پدری، عصبانی نیستم، آشغال های دوست داشتنی و پارادایس مجوز نمایش گرفتند و به زودی اکران خواهند شد.»
معاون سازمان سینمایی در ادامه گفت وگویش بخشی دیگری از خبر تیرماه تابناک را تایید کرد و درباره روند صدور پروانه نمایش همین پنج فیلم گفته است: «از جمله اصلاحات انجام شده روی این فیلم ها فیلمبرداری مجدد بعضی سکانس ها بوده است از جمله فیلم خانه دختر و پارادایس، همچنین بقیه فیلم ها با اصلاحاتی در تدوین قابل اکران شدند.»
اکنون این پرسش پیش آمده که پنج فیلم توقیفی، چه محتوایی دارند و در نهایت پس از اعمال اصلاحات، چه اثری قرار است اکران شود و چه قدر شبیه به نسخه اولیه است؟ آیا این آثار نیز شبیه به نسخه فارسی سریال اوشین دستخوش تغییر و تحول شده‌اند یا اصلِ اثر حفظ شده است؟
«عصبانی نیستم» رضا درمیشیان

حداقل این دوازده فیلم سینمایی تا 10 مرداد رفع توقیف می‌شوند

فیلم سینمایی «عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان یکی از جنجالی ترین فیلم‌هایی بود کهبه واسطه برخی تهدیدها، شرایط تا لغو اکران این فیلم در کاخ جشنواره فیلم فجر نیز پیش رفت اما با 17 دقیقه سانسور و حدف سکانس‌های پایانی در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. «عصبانی نیستم!» در شش رشته بهترین بازیگر نقش اول مرد (نوید محمدزاده)، بهترین بازیگر نقش اول زن (باران کوثری)، بهترین تدوین (هایده صفی یاری)، بهترین صدابردار (نظام الدین کیایی)، بهترین صداگذار (محمد رضا دلپاک)، بهترین جلوه‌های ویژه (امیر سحرخیز و کامران سحرخیز) کاندید شده بود که البته این جوایز در نهایت به این فیلم نرسید.
آن گونه که بعداً افشا شد قرار بوده جایزه بهترین بازیگر به نوید محمدزاده اهدا شود اما شدت گرفتن حواشی باعث شده بود این جایزه به رضا عطاران برسد. عطاران برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره سی و دوم فیلم فجر در مصاحبه‌ای کوتاه گفت: «این سیمرغ متعلق به من نیست. زیرا رای هیئت داوران جشنواره فجر انتخاب نوید محمدزاده به عنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره بوده. به همین خاطر این جایزه را متعلق به ایشان می‌دانم نه خودم. همین». این وضعیت باعث شد در دوره‌های بعد از نوید محمدزاده با اهدای دو سیمرغ به نوعی دلجویی شود و این عقبه جذاب جشنواره فیلم فجر است!
«عصبانی نیستم»داستان «نوید» با نقش آفرینی نوید محمدزاده دانشجوی ستاره دار و اخراجی است که برای فراهم آوردن حداقل شرایط زندگی در رویارویی با بی‌اخلاقی‌های جامعه با خود تمرین می‌کند تا «عصبانی» نباشد و در تلاش است تا دختر مورد علاقه اش «ستاره» با بازی باران کوثری را از دست ندهد. در نهایت فیلم به یک تراژدی منتهی می‌شود اما این تراژدی در نسخه به نمایش درآمده در ایران وجود نداشت.
فیلم اشاره‌هایی غیرمستقیم به حوادث هشتاد و هشت داشت، نظیر حضور در سر قبر «ندا» و فاتحه خوانی شان برای این دوست که اخیراً کشته شده است. درمیشیان البته نسخه کامل فیلمش که شامل یک صحنه قتل و یک صحنه اعدام نیز می‌شود را به عنوان نماینده ایران در شصت و چهارمین دوره جشنواره «برلین» برد و نمایش داد که حواشی در ایران در پی داشت؛ هرچند عمده این حواشی رسانه‌ای نشد.
درمیشیان در ادامه «لانتوری» را ساخت اما این وضعیت باعث نشد تا پیگیر رفع توقیف و اکران «عصبانی نیستم» نشود؛ فیلمی که ظاهراً درمیشیان تصور می‌کند بهترین ساخته‌اش تاکنون محسوب می‌شود و احتمالاً به همین دلیل اصرار بر رفع توقیفش دارد. حال باید دید پس از جرح و تعدیل، چه چیزی از «عصبانی نیستم» باقی مانده و آیا با داستان تازه‌ای مواجه هستیم؟!


«آشغال‌های دوست‌داشتنی» محسن امیریوسفی

حداقل این دوازده فیلم سینمایی تا 10 مرداد رفع توقیف می‌شوند

فیلم سینمایی «آشغال‌های دوست داشتنی» به کارگردانی محسن امیریوسفی تنها فیلم توقیفی است که ارجاعات بسیار واضح و مستقیمی به حوادث سال 1388 دارد. این فیلم روایت یک مادر است که دخترش در جریان درگیری‌های سال 1388 دستگیر شده و حال مادر از سوی یکی از دوستانش ترغیب می‌شود تا برای آنکه دخترش بیش از این به دردسر نیافتد، وسایلی را به سطل آشغال بریزد و در اینر مسیر اتفاقات جالبی رخ می‌دهد. سوای داستان این فیلم سینمایی، «آشغال‌های دوست داشتنی» یکی از آثار قوی در حوزه جلوه‌های ویژه محسوب می‌شود و در حوزه فنی سینمای ایران، یک گام به جلو است.
شهاب حسینی، حبیب رضایی، اکبر عبدی، نگار جواهریان، صابر ابر و شیرین یزدان بخش بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند؛ بازیگرانی که برخی‌شان در قید حیات نیستند! کمیسیون فرهنگی مجلس در سال 1393 با ارسال نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به صذور پروانه نمایش برای هشت فیلم سینمایی از جمله «آشغال‌های دوست داشتنی» که مرتبط با فتنه معرفی شده بود، هشدار داد. امیریوسفی در این چند سال برای شرکت در تمامی جشنواره‌های فجر ثبت نام کرد که در همه موارد رد شد. در جریان سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز شهاب حسینی به بهانه اینکه این فیلم از سوی دبیر جشنواره «معضل» خوانده شده، از سمت مشاوره جشنواره کناره گیری کرد.
بخشی از امتیاز فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» توسط مدیران پیشین سازمان سینمایی خریداری شد تا مسیر فیلمسازی این کارگردان هموار شود اما در نهایت این اتفاق نیافتاد و امیریوسفی همچنان پیگیر اکران فیلمش است. محسن امیریوسفی چندی پیش دو عکس از خود و رضا درمیشیان منتشر کرد که نشان می‌داد طی چهار سال آنها به دنبال اکران فیلم‌هایشان بوده‌اند اما این اتفاق در نهایت رخ نداده است.
حساس‌ترین صحنه «آشغال‌های دوست داشتنی» سکانس پایانی این فیلم سینمایی است که اگر حذف شود اساساً مفهوم فیلم تغییر می‌کند آنچه کارگردان روایت کرده، تمام می‌شود. باید دید آیا امیریوسفی حاضر به حذف سکانس پایانی که دقیقاً به اسم فیلم نیز بازمی‌گردد، شده یا فیلم با همان فرم و محتوای پیشین عرضه می‌شود؟

«پارادیس» علی عطشانی

حداقل این دوازده فیلم سینمایی تا 10 مرداد رفع توقیف می‌شوند

پوستر جنجالی فیلم پاردایس؛ چه میزان از شوخی‌ها کاسته شده است؟
«پارادایس» تازه ترین فیلم علی عطشانی همچون فیلم‌های پیشینش جنجالی است. این فیلم روایت چند روحانی است که در سفر به آلمان تا حدودی تحت تاثیر جو قرار می‌گیرند. مهران رجبی که در نقش یک روحانی سن و سالدار به نوعی مرشد طلبه جوان‌ تر با بازی جواد عزتی تلقی می‌شود، اقدام‌های خلاف عرفی انجام می‌دهد که برای اطرافیان قابل هضم نیست. عطشانی به دنبال اکران فیلمش در اکران عید فطر بود اما در فاصله نه چندان طولانی تا عید فطر امسال نیز خبری از اکران این فیلم سینمایی نیست.
این فیلم زمانی جنجالی شد که پوستر این فیلم حاوی صحنه سلفی گرفتن یکی از روحانیون (مهران رجبی) با یک خانم موطلایی آلمانی در کنار رود راین منتشر شد و واکنش سازمان سینمایی را در پی داشت. اداره کل سینمای حرفه‌ای وزارت ارشاد اسلامی در واکنش به انتشار پوستر فیلم «پارادایس» اعلام کرده است که این فیلم هنوز پروانه نمایش نگرفته و به همین جهت تهیه‌کننده و صاحبان فیلم مسئول محتوا و اقلام تبلیغی هستند.
شنیده‌های خبرنگار «تابناک» حکایت از آن دارد که پس از انتشار پوستر این فیلم سینمایی برخی نهادها و مجموعه‌ها خواستار تماشای این فیلم و اعمال نظر درباره این اثر با توجه به حضور کاراکتر روحانی و اطلاعات درز یافته از داستان این فیلم شده‌اند. مشخص نیست آیا این فیلم برای نهادهایی به نمایش درآمده یا بدون وقوع چنین اتفاقی با اعمال ممیزی پروانه نمایش دریافت کرده است. البته آثار عطشانی معمولاً چندان مهم نیستند.

«خانه پدری» کیانوش عیاری

حداقل این دوازده فیلم سینمایی تا 10 مرداد رفع توقیف می‌شوند

صحنه دنبال کردن خواهر توسط برادر برای انجام قتل از حساس‌ترین سکانس‌های «خانه پدر»
کیانوش عیاری «خانه پدری» را در دولت یازدهم تا اکران برد اما در نهایت این فیلم عملاً اکران نشد. عیاری در این فیلم روایت یک خانواده را می‌کند که دختر خانواده به واسطه سوءظن رابطه نامشروع با جوانی از سوی پدر و برادش در زیرزمین به شکل فجیعی کشته می‌شود و چالش می‌شود. صحنه‌های کشته شدن این دختر، چال کردنش و همچنین اطمینان پسرعموی این دختر از قتل که سکانس‌های ابتدایی این فیلم را تشکیل می‌دهند، منجر به توقیف شده‌اند.
در ادامه فیلم روند پنهان کاری و هزینه‌هایی که تلاش برای پنهان کردن این قتل ناموسی بر روی دست این خانواده می‌گذارد به تصور کشیده شده است و سایر بخش‌های فیلم با چالش جدی مواجه نیستند اما ساختار فیلم عیاری به گونه‌ای است که حذف سکانس‌هایی ابتدایی، این فیلم را تا حدودی گنگ می‌کند و به عنوان نمونه، توضیح نقش پسرعمو و نحوه اطلاع یافتتش از ماجرا که منجر به باج گیری ناموسی می‌شود، مبهم می‌شود.
فشارهای جدی به عیاری آمده تا این سکانس‌‍‌ها حذف و فیلم پروانه نمایش دریافت کند اما آن گونه که عیاری تاکید دارد و شماری از منتقدان نیز با او هم‌رای هستند، حذف این سکانس‌ها چیزی از فیلم باقی نمی‌گذارد و به همین دلیل عیاری در مقابل این جرح و تعدیل اساسی مقاومت کرده است. اکنون سازمان سینمایی به فیلمی که به واسطه اعتراضات گسترده در گذشته پروانه نمایش نداده، مجوز اکران داده. تغییر ترکیب مجلس تا حدودی دست سازمان سینمایی را باز کرده اما تنها مخالف جدی کمیسیون فرهنگی مجلس نبوده و نیست.
باید دید آیا عیاری حاضر به حذف سکانس‌های وقوع قتل شده یا سازمان سینمایی از موضع پیشین کوتاه آمده و حاضر شده به فیلم عیاری بدون جرح و تعدیل مجوز بدهد؟ با توجه به روحیه عیاری، بعید است که او حاضر به حذف حساس‌ترین و در عین حال ملتهب ترین بخش فیلمش شده باشد. اگر این بخش‌ها حذف شده باشد، این فیلم اساساً کارکرد گذشته‌اش را از دست داده است.

«خانه دختر» شهرام شاه‌حسینی

حداقل این دوازده فیلم سینمایی تا 10 مرداد رفع توقیف می‌شوند

بدون شک «خانه دختر» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی جنجالی ترین فیلم توقیفی است که قرار است در کمتر از دو ماه آینده تکلیفش مشخص شود. این فیلم سینمایی داستان «بهار» با بازی «رعنا آزادی‌ور» دختر دانشجویی است که در روز عقدش با «منصور» با بازی «حامد بهداد» خودکشی می‌کند و سپس دو هم دانشگاهی‌اش با نقش آفرینی «پگاه آهنگرانی» و «باران کوثری» در پی کشف راز مرگ این دختر می‌روند.
تماشاگر در ابتدا تصور می‌کند که دختر خودکشی کرده، قبل از ازدواج با یک مرد غریبه رابطه داشته و به واسطه اینکه نمی توانسته شرط مادر شوهرش را برای آزمایش بپذیرد، خودکشی کرده اما در ادامه، برخی دیالوگ‌ها و حتی نگاه‌های معنادار «پدر» با بازی «بابک کریمی»، این حقیقت تلخ را آشکار می‌کند که آن فرد غریبه نبوده است!
داستان این فیلم آنچنان ملتهب است که با وجود ممیزی جدی که احتمال نقش پدر را در وقوع فاجعه کاملاً حذف کرده، مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ترجیح داده‌اند همچنان از اکرانش صرف نظر کنند و حتی سوژه‌ای که بخش اصلی ملتهبش نیز حذف شده، امکان اکران نیابد و بدین ترتیب آخرین ساخته شاه حسینی به انتهای لیست سه رقمی فیلم‌هایی افزوده شد که هیچ گاه فرصت نمایش عمومی را نیافتند.
این فیلم سینمایی با دستور مستقیم علی جنتی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی توقیف شد. جنتی در زمان توقیف این فیلم سینمایی گفت: «این فیلم اشکالاتی داشت که منجر به توقیف آن شده و علی‌رغم اصلاحاتی که داده شده بود، آن را برطرف نکردند. من با توجه به اصلاحاتی که داده بودند در آخرین مرحله فیلم را دوباره دیدم اما اصلاحات انجام نشده بود. به همین دلیل، ما به عقیده گذشته خود پا برجا هستیم و نمی‌توانیم به راحتی اجازه اکران این فیلم را بدهیم.» و اکنون با دستور معاون وزیر تازه فرهنگ و ارشاد اسلامی رفع توقیف شد.
گفته شده برای «خانه دختر» علاوه بر سانسور، صحنه‌هایی فیلمبرداری و در فیلم جاگذاری شده است؛ مدلی که به گفته عوامل این فیلم به پیشنهاد خودشان بوده است! آیا سکانسی افزوده شده که به صراحت تاکید می‌کند پدر نقشی نداشته است؟ باید صبر کرد و دید در اکران چه صحنه‌هایی به این فیلم وصله شده تا پروانه نمایش صادر شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری جهان نیوز ، تاریخ انتشار 25 شهریور 96، کدمطلب:549872، www.jahannews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نعمتی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۶
0
0
با سلام
به نظر می‌رسد سینمای هر کشوری باید در جهت تقویت نظام حاکم بر آن کشور و تقویت ارزش‌های جامعه باشند.اما متاسفانه گاهی در سینمای ما برخی فیلم‌ها نه تنها در جهت تقویت ارزش‌ها نیستند بلکه در مسیر عکس حرکت می کنند.مسئولین سینمایی بهتر است تحت فشار برای هر اثر سخیفه فرهنگی مجوز صادر نکنند و بدانند زیان فرهنگی حاصل از پخش این گونه آثار بیش از عدم پخش آن است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین