پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۱۰۵۲
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۲
موزه قزوین، سندی مصور با قدمتی به طول تاریخ است تا با سیری در آن بتوانیم سفری به بلندای تاریخ قزوین داشته باشیم.

شعار سال: شهر قزوین با قدمتی که طول آن به پیش از اسلام باز میگردد دارای آثار برجسته و ماندگاری است که وصف نوع و تعداد آن هرگز در یک موزه ساده نمیگنجد اما بدون شک می توان موزه قزوین را گنجینه ای محدود از سرمایه تاریخی نامحدود مینودر دانست.

موزه قزوین یکی از گنجینه‌هایی است که بدون شک هرکه به قزوین سفر می‌کند باید برای درک عظمت این شهر تاریخی که وسعتی بیش از 9 هزار سال شهرنشینی دارد سری به آن بزند.

با عبور از کنار مجموعه کلاه فرنگی قزوین یا همان چهلستون در میدان آزادی، در قسمت شرقی دولتخانه صفوی می توان وارد این موزه زیبا شد. بیشتر اشیاء موزه تاریخی قزوین از نوع مفرغی و سفالی است و قدمت برخی از آنها به هزار اول و حتی سوم پیش از میلاد تعلق دارد. یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین اشیای تاریخی این مجموعه، بشقابی فلزی با نقش های دوره ساسانی است که گویا متعلق به خسرو پرویز دوم است.

همچنین با گشتی در این موزه می‌توانید به آثاری از دوران اسلامی از قزوین اولیه تا عهد معاصر دسترسی داشته باشید. سکه‌های متعلق به اشکانیان تا قاجار، مهرهای نفیس و تاریخی ظروف سفالی، فلزی و سنگی، اشیای زینتی، نظامی و کاربردی از دیگر آثار مهمی است که در این موزه در معرض دید عموم قرار گرفته است.

یکی دیگر از جاذبه‌های موزه قزوین بخش نمایش درب‌های تاریخی و تخت عروسی مربوط به منطقه مینودر است. تخت عروس، قزوین متعلق به قرن ۱۳ هجری قمری، درب های مربوط به سال ۹۶۹ هجری قمری، قرن 12 و همچنین13 هجری قمری را می توانیم در این موضوع ببینیم.

در قسمت خروجی این موزه هم نقاشی از ناصرالدین شاه مربوط به دوران قاجار نصب شده است. در مجموع بازدید از این قسمت از موزه قزوین می‌تواند شما را با خود به روزگار قدیم ببرد و تصور کنید که این درب‌ها روزگاری مسیر آمد و شد چه منازلی بوده‌اند.

گرچه برخی آثار به نمایش درآمده در موزه قزوین، مانند پیکره مرد سومری متعلق به هزاره سوم قبل از میلاد در خارک، کشف شده در قزوین نیستند؛ اما آثار بی‌نظیری وجود دارد که می‌تواند شما را در دوره‌های گوناگون تاریخی استان قزوین غرق کند. برای نمونه ریتون‌های سفالی کشف شده در قزوین متعلق به 700 تا 1500 سال قبل از میلاد مسیح، ابزار نظامی، پیکان‌ها و پیکرک جانوران کشف شده در منطقه استراتژیک و بی‌نظیر الموت متعلق به 700 تا 1300 سال قبل از میلاد مسیح در این موزه به نمایش درآمده و شما را به عمق تاریخ می‌برد.

همچنین نمونه‌هایی از اسلحه‌های گرم اولیه همراه با ادواتی نظیر دبه باروت مربوط به قرن سیزدهم هجری قمری، یادآور دورانی است که ارتش ایران به تازگی به سلاح گرم مجهز شده بود.

به گزارش ایسنا، اگر اهل قزوین هستید و یا به‌عنوان گردشگر به دیار مینودر آمده‌اید، بازدید از موزه مرکزی قزوین می‌تواند شما را به گردشی شیرین در بخش‌های تاریخی قزوین دعوت کند، از دوران باستان و مردمانی که دوست داریم در هزاره‌های قبل از زندگی و قصه آنها آگاه شویم تا همین قرن‌هایی پیش که پادشاهان صفوی در شب‌های باشکوه قزوین و روزگار پررونق قزوین بر نیمی از جهان اسلام حکم می‌راندند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 27 شهریور 96، کدمطلب:966-5094-5، www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین