پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۸۴۸۱
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
اختلافات میان دستگاهی موجب شده تا احیا و ساماندهی دولتخانه صفوی قزوین که از ارزشمندترین مجموعه‌های تاریخی و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های گردشگری کشور به شمار می‌رود پس از سال‌ها به بن‌بست رسیده و در بلاتکلیفی به سر ببرد.

شعار سال: دولتخانه صفوی قزوین که از ارزشمندترین مجموعه‌های تاریخی کشور به شمار می‌رود، در مرکز شهر قزوین و در میان باغی که در زمان صفویه ایجاد شده قرار دارد. به‌دلیل اهمیت این مجموعه و نقش آن در معرفی تاریخ و هویت شهر قزوین و همچنین تأثیر آن در حوزه گردشگری، ساماندهی این مجموعه از سال‌ها قبل در دستور کار مسئولان قرارگرفته است. ساماندهی و احیای این مجموعه همچنین یکی از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب در سال 82 به قزوین بود. با همه این اوصاف به‌دلیل اختلافات پیش آمده بین دستگاه‌های اجرایی مانند میراث فرهنگی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش بر سر آزادسازی اراضی مربوط به این مجموعه و همچنین نبود عزم جدی از سوی دستگاه‌های بالادستی برای حل این موضوع، طرح احیا و ساماندهی دولتخانه صفوی پس از سال‌ها بر زمین باقی مانده و عملاً در بن‌بست قرار گرفته است.

«محمدعلی حضرتی‌ها»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان قزوین پیرامون آخرین وضعیت طرح احیا و ساماندهی دولتخانه صفوی، گفت: این طرح تا شاهد آزادسازی اراضی مربوطه از سوی دستگاه ورزش و آموزش و پرورش نباشد، قابلیت اجرا ندارد.

حضرتی‌ها اظهار داشت: در کاوش‌های باستان شناسی این مجموعه امسال به آثاری از دوره قاجار برخورد کردیم و پیش‌بینی می‌کنیم به سازه‌های معماری مربوط به دوره صفوی نیز برخورد کنیم اما به‌دلیل اینکه ادامه فعالیت باستان شناسی در این مجموعه واقع در زیر زمین در پی ساختمان‌های مربوط به ادارات کل آموزش و پرورش (دبیرستان پاسداران) و ورزش و جوانان (مجموعه تختی) قرار دارد، عملاً ادامه کار امکان پذیر نیست. به نظر می‌رسد به یک چهارم آثار به‌دست آمده ناشی از مطالعات و کاوش‌های باستان شناسی در این مجموعه دست پیدا کردیم و سایر آنها در زیر ساختمان‌های با کاربری آموزشی و ورزشی مدفون هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با بیان اینکه زمین و فضای معوض برای دبیرستان پاسداران به آموزش و پرورش پیشنهاد شد و آنها پذیرفتند اما در ادامه به مخالفت پرداختند و از تخلیه فضای فعلی امتناع کردند، اظهار داشت: در خصوص مجموعه تختی نیز زمین‌هایی به اداره کل ورزش و جوانان واگذار شده اما این دستگاه اصرار دارد که فضایی در نزدیک دولتخانه صفوی در اختیار داشته باشد که این موضوع میسر نیست.

تحویل سالن مناسب، شرط همکاری اداره کل ورزش

درهمین حال، «عباس علایی مقدم»، مدیرکل ورزش و جوانان استان قزوین هم که دستگاه مربوط به وی یک طرف داستان ساماندهی و احیای دولتخانه صفوی است، نظرات متفاوتی دارد. وی گفت: آمادگی همکاری برای اجرای این طرح به شرط تأمین فضاهای مورد نیاز است.

علایی مقدم پیرامون صحبت‌های مطرح شده درباره همکاری نکردن دستگاه ورزش درخصوص اجرای طرح دولتخانه صفوی، افزود: برای انجام این طرح بزرگ مانعی ایجاد نمی‌کنیم اما در این خصوص هنوز تعهدات میراث و تعهداتی که باید در مورد دستگاه ورزش عملیاتی شود، محقق نشده است. نمی‌توانیم ورزشگاهی که محل تمرینات ورزشکاران بویژه در بخش‌های جنوبی و حاشیه‌ای شهر است و ده‌ها سال محل شکوفایی و رشد قهرمانان ملی و همچنین مکانی برای استقرار هیأت‌های ورزشی استان است را در ازای تحویل یک زمین در شمال شهر رها و تخلیه کنیم.

علایی مقدم با بیان اینکه جامعه ورزش از دستگاه متولی خود انتظار دارد، اضافه کرد: وقتی در دیگر نقاط شهر قزوین سالن و زمین داریم طبیعتاً نیازی به داشتن فضا و زمین در همان مناطق نداریم و وقتی مجموعه خود در جنوب شهر را رها کنیم ورزشکاران ما باید در کجا تمرینات خود را دنبال کنند؟ سیاست کلی نظام و دولت رسیدگی به مناطق کم برخوردار شهرها و روستاها و توسعه امکانات در آنهاست آن وقت با تخلیه مجموعه ورزشی تختی و پیش‌بینی نکردن فضای مناسب در محدوده جنوب شهر قزوین به نوعی، ظلم به جوانان و نوجوانان و مردم ساکن این نقاط محسوب می‌شود.

طرح ساماندهی دولتخانه صفوی باید به مدیریت شهری واگذار شود

این درحالی است که «علی فرخزاد»، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین راهکار خروج این طرح از بن‌بست و اجرایی شدن آن را مشارکت شهرداری و بخش خصوصی در اجرا دانست و پیرامون این طرح گفت: تاکنون به‌دلیل اختلافات بین دستگاهی پیشبرد خاصی در اجرای ساماندهی و احیای دولتخانه صفوی اتفاق نیفتاده است.

وی اظهار داشت: از آنجا که شهرداری قدرت اجرایی و مالی مناسبی دارد به نظر می‌رسد بهترین گزینه در شرایط موجود برای اجرا و پیشبرد این طرح واگذاری به شهرداری است که البته در گذشته نیز توسط این نهاد و یکی از بانک‌های خصوصی اعلام آمادگی شد که این موضوع از سوی میراث فرهنگی مورد مخالفت قرار گرفت. با اجرای این طرح توسط شهرداری، میراث فرهنگی می‌تواند نقش ناظر و حاکمیتی خود را ایفا کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 20 آبان 97، کد مطلب: 488977،www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین