پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۱۵۳۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
محققان پارک فناوری پردیس موفق به تولید کاتالیست‌های ریفرمینگ نفتا شدند که دانش فنی آن در اختیار آمریکا و فرانسه قرار داشت و به گفته آنها این کاتالیست در تولید بنزین در پالایشگاه‌ها کاربرد دارد.

شعارسال:محققان پارک فناوری پردیس موفق به تولید کاتالیست‌های ریفرمینگ نفتا شدند که دانش فنی آن در اختیار آمریکا و فرانسه قرار داشت و به گفته آنها این کاتالیست در تولید بنزین در پالایشگاه‌ها کاربرد دارد.

حمزه کازرونی، مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه دانش فنی کاتالیست ریفرمینگ نفتا در انحصار دو شرکت آمریکایی و فرانسوی قرار دارد، گفت: با توجه به نیاز پالایشگاه‌ها به این کاتالیست اقدام به تحقیق و توسعه در این زمینه کردیم و پس از 2 سال تحقیق به محصول قابل قبول و قابل قیاس با نمونه‌های خارجی دست یافتیم.

وی فرایند ریفرمینگ را فرایند تولید بنزین در پالایشگاه‌ها دانست و ادامه داد: واحد ریفرمینگ قلب پالایشگاه محسوب می‌شود و برای انجام واکنش‌های این واحد نیاز به کاتالیست است.

این محقق، عمر کاتالیست در پالایشگاه‌ها را حداکثر 10سال دانست و یادآور شد: در صورت عدم تعویض، کیفیت بنزین افت می‌کند، مصرف انرژی پالایشگاه بالا می‌رود و بازده تولید در پالایشگاه کاهش می‌یابد.

کازرونی، کاتالیست ریفرمینگ را مهمترین کاتالیست در بین صدها کاتالیست مورد استفاده در صنعت نفت توصیف کرد و یادآور شد: این کاتالیست در تولید بنزین کاربرد دارد، ضمن آنکه به لحاظ سطح تکنولوژی پیچیده‌ترین کاتالیست مورد استفاده در پالایشگاه‌ها کاتالیست ریفرمینگ است.

وی میزان نیاز کنونی کشور به این کاتالیست را 1200 میلیارد تومان دانست و ادامه داد: با وجود اینکه بسیاری از پالایشگاه‌های کشور در وضعیت بحرانی برای تعویض کاتالیست ریفرمینگ هستند، اما نگرانی از به هم خوردن توازن پالایشگاه برای تولید بنزین، توان ریسک و پذیرش مدیران برای خرید محصولات جدید را کاهش می‌دهد.

مجری طرح با اشاره به تجاری‌سازی این کاتالیست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قراردادی با یکی از پالایشگاه‌ها برای فروش 5 تن از این کاتالیست منعقد شده است.

تولید نانو افزودنی سوختی که موجب کاهش آلودگی هوا می‌شود

این محقق IFA 133 را از دیگر دستاوردهای تحقیقاتی این شرکت نام برد و گفت: این محصول یک نانو افزودنی سوخت برای سوخت‌های دیزل است.

وی با بیان اینکه IFA 133 به نسبت یک به هزار به سوخت دیزل اضافه می‌شود، اظهار کرد: این افزودنی به میزان 18درصد مصرف سوخت و آلاینده‌های سوخت دیزل را به میزان 50 درصد کاهش میدهد.

کازرونی تمیز کردن جداره داخلی محفظه احتراق و سوپاپ‌ها، افزایش عمر روغن موتور و افزایش عمر فیلتر دوده را از دیگر مزایای استفاده از این افزودنی ذکر کرد.

مجری طرح ادامه داد: علاوه بر آن بررسی‌های ما نشان داد استفاده از این محصول تنها در تهران موجب کاهش 40 درصدی آلودگی هوا خواهد شد.

وی با بیان اینکه این افزودنی در کامیون، اتوبوس و مینی‌بوس درون شهری و بین شهری، سواری دیزل سوز، لوکوموتیو، کشتی و قایق دیزلی، نیروگاه‌ها و تمام موتورهای دیزل سوز قابل استفاده است، اضافه کرد: در حال حاضر 120 میلیون لیتر در روز مصرف سوخت دیزل در کشور است و از آنجایی که سوخت دیزل در کشور بعد از ونزوئلا ارزان‌ترین سوخت در دنیا است، مصرف‌کنندگان تمایلی برای استفاده از این محصول را ندارند

شعارسال ، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 30شهریور96،کدخبر: 96062917372، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سلامی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
0
0
این یکی از دستاوردهای خیلی مهمه چون واقعا آلودگی هوا تو کلان شهرا از جمله تهران واقعا معضل بزرگی محسوب میشه و تولید یه همچین چیزی خیلی لازم بود .ن
سیروس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
0
0
با توجه به افزایش خودروها و در نتیجه افزایش آلودگی هوا تولید این ماده بسیار ارزشمند و مورد نیازه. ن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین