پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۲۱۵۱
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۰
نام مرکز پژوهش ها که می آید تن و بدن برخی کسانیکه با مدیریت شهری سال های اخیر رشت آشنایی بیشتری دارند می لرزد! کسی نمی تواند ضرورت وجود چنین مرکزی را نادیده انگارد اما مگر می توان شنیده هایی که از چهارراه استانداری به گوش می رسید را نشنیده گرفت؟

شعارسال: نام مرکز پژوهش ها که می آید تن و بدن برخی کسانیکه با مدیریت شهری سال های اخیر رشت آشنایی بیشتری دارند می لرزد! کسی نمی تواند ضرورت وجود چنین مرکزی را نادیده انگارد اما مگر می توان شنیده هایی که از چهارراه استانداری به گوش می رسید را نشنیده گرفت؟ شنیده هایی که می گوید همین مرکز پژوهش ها گرفتاری هایی را برای آقای "غ” به وجود آورده است. البته صحت و سقم آن را کسی نمی داند! تنها چیزی که مشخص است این است که هنوز هم حواشی آن به فراموشی سپرده نشده است.

مرکز پژوهش ها که روزگاری در شورای رشت برای توسعه این شهر شکل گرفته بود سرانجام در همان ماه های آخر شورای سوم به تصمیم استاندار وقت به عنوان کفیل شورا به سرنوشت انحلال دچار شد؛ نزدیک به همان روزهایی که شورای سوم رشت لکه سیاهی بر تاریخ رشت به جا گذاشت و سه ماه بعد ثابت قدم شهردار وقت هم طی حکمی عزل و میرحق جو به جای او به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد.

از آن تاریخ دو سه سالی گذشت و نه اینکه کسی ضرورت وجود چنین مرکزی را درک نکند بلکه شاید به دلیل حساسیت هایی که وجود داشت سخنی از راه اندازی مجدد آن به زیان نیاورد.

روزها گذشت و گذشت تا سید محمدعلی ثابت قدم مرد میانسال رشتی دو سال پس از برکناری در آن روزهای پرالتهاب، برای بار دوم بر مسند شهرداری رشت نشست. حالا اوضاع با روی کار آمدن ثابت قدم متفاوت بود. او اگر بخواهد کاری انجام شود آن را به نتیجه می رساند. پس بی درنگ توان خود را به کار گرفت و ساختار شهرداری رشت را تغییر داد. او ابتدا معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی را اضافه کرد و ذیل آن مدیریت نوسازی و تحول اداری را افزود و به مسلم گنجی سپرد. یکی از اقدامات مدیریت نوسازی تشکیل گروه مطالعات و پژوهش با هدف ساماندهی طرح های پیشنهادی بود؛ چیزی شبیه به همان مرکز پژوهش ها با شکل و شمایل و جایگاه متفاوت

حالا با گذشت دو سال از راه اندازی گروه مطالعات و پژوهش در حالیکه بار دیگر ثابت قدم برکنار شده است ؛ از یک سو خبرهای چندانی از عملکرد این گروه به چشم نمی خورد و از سوی دیگر بسیاری از طرح ها و پروژه های شهرداری نیز با انتقادات فراوانی مواجه شده اند که دقیقا خلا کار پژوهشی و مطالعاتی صحیح را نشان می دهد.

هرچند برنامه هایی برای برند سازی از سوی این مجموعه تهیه می شود و حتی کتاب نیز منتشر می شود اما به نظر می رسد خروجی عملیاتی مناسبی از این گروه به دست نیامده است که نهایتا کار به جایی می رسد طی هفته گذشته طرحی از سوی رضا رسولی به منظور راه اندازی مجدد مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر رشت به شورا ارائه می شود. ارائه چنین طرحی به صورت دو فوریتی شاید نشان دهنده ضعف گروه مطالعات و پژوهش در شهرداری رشت از نگاه رضا رسولی باشد که چنین ضرورتی را احساس کرده است.

اما سوالی که به وجود می آید این است که چه تفاوتی بین کیفیت پژوهش طرح ها در این روزها در مقایسه با شش ماه قبل به وجود آمده است؟ چطور آن زمان کسی ضرورت چنین مرکزی را احساس نمی کرد و امروز یکباره چنان ضرورتی احساس می شود که حتی به تک فوریت آن هم رضایت داده نمی شود؟ آیا نباید بعد از روند پر از حاشیه ای که شورای سوم طی کرده است امروز شورای پنجم با نگرانی بیشتری نسبت به راه اندازی مرکزی با سطح اهمیت بالا برخورد کند و با دقت نظر بیشتر مانع از ایجاد سوال های بی جواب شود؟

راه اندازی مجدد مرکز پژوهش ها برگشت به گذشته پرحاشیه است یا عبور از تجربه ای ناموفق؟! قطعا هدف شورانشینان بازگشت به آن روزهای پرالتهاب نیست و بدین ترتیب باید گفت عملکرد گروه مطالعات و پژوهش شهرداری پس از دو سال رضایت شورانشینان را جلب نکرده است که بار دیگر طرح راه اندازی مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر رشت ارائه شده است و این به معنای آن است که احتمالا عملکرد شریفی، گنجی ، ویسی و مدیران و کارشناسان دیگر در این حوزه رضایت بخش نیست. اما در هر صورت چرا اینقدر عجولانه و بدون صبر وتحمل؟! آیا پس از ۴ سال یک هفته تفاوت چندانی دارد ؟! یا آنکه دلیل دیگری دارد که ما نمی دانیم؟!

در همین جا پیشنهاد می کنیم که مدیریت نوسازی و تحول شهرداری رشت با ادارات زیر مجموعه مطالعات و پژوهش ، برند سازی و امور خلاقیت و نوآوری که پس از تاسیس هنوز در حد یک اسم باقی مانده است ، ماحصل کارهای خود را در چارچوب شرح وظایف در این دو سال لیست کنند تا ضرورت تشکیل مرکز پژوهش های شورا بیشتر تبیین شود .

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی گیلان شهر، تاریخ انتشار: 1مهر1396، کدخبر: 57172: www.gilanshahr.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین