پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۹۹۹
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
تیلرسون معتقد است مشکل توافق هسته ای با ایران، برجام نیست، بلکه قوانین مربوط به آن است.

شعارسال: "رکس تیلرسون" وزیر امور خارجه آمریکا به تلاش های پشت پرده خود برای بقای توافق هسته ای جامعه جهانی با ایران، شدت بخشیده است.

با نزدیک شدن به موعد تایید میزان پای بندی ایران به برجام از سوی رییس جمهور آمریکا، رکس تیلرسون که موافق ادامه برجام است به تلاش های پس پرده خود در کنگره و دولت آمریکا برای ادامه یافتن برجام شدت بخشید است.

چند مقام آمریکایی و دیپلمات غربی مطلع از موضوع به سی ان ان گفتند تیلرسون با اعضای کنگره آمریکا در حال رایزنی و همکاری است تا با اصلاح قانون بازنگری برجام دولت ترامپ از تایید مکرر و دوره ای پایبندی ایران به توافق هسته ای معاف شود و در عین حال فشارهای ایالات متحده آمریکا به ایران در زمینه دیگر موضوعات غیر برجامی شدت یابد.

تیلرسون پیشتر در اظهار نظرهایی کمابیش متناقض و تهدید آمیز گفته بود اگر برجام مورد بازنگری قرار نگیرد ایالات متحده آمریکا از آن خارج خواهد شد.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا نیز پیشتر بارها تهدید کرده از برجام خارج می شود؛ او همچنین از گرفتن تصمیم نهایی خود درباره برجام سخن گفته اما اعلام تصمیم نهایی خود را موکول به نیمه ماه اکتبر همزمان با موعد تایید پای بندی ایران به کنگره، کرده است.

دیپلمات های غربی و مقامات آمریکایی به سی ان ان گفته اند تیلرسون در آستانه موعد اعلام میزان پای بندی ایران به برجام (15 اکتبر) در رایزنی پس پرده با کنگره آمریکا در تلاش است با اصلاح قانون مرتبط با ایران تمرکز را از برجام و مساله هسته ای بردارد.

این اصلاح این امکان را به ترامپ خواهد داد تا ضمن باقی ماندن در چارچوب برجام، از طریق راه های متنوع دیگر فشارهای خود علیه ایران را تشدید کند.

یک مقام ارشد آمریکایی در این باره به سی ان ان گفت:" مشکل توافق هسته ای با ایران، برجام نیست، بلکه قوانین مربوط به آن است."

به گفته این مقام آمریکایی: بر اساس قوانین مربوط به برجام که در کنگره تصویب شده رییس جمهور آمریکا موظف شده هر سه ماه بکبار گزارشی از میزان پای بندی ایران به برجام به کنگره ارایه دهد، که این مساله بحران سیاسی ایجاد می کند. اگر دولت ایالات متحده آمریکا در برخورد خود با ایران مانع برجام را از سر راه بردارد در آن وقت می تواند با دستی بازتر در رابطه با اختلافات با ایران هر اقدامی را صورت دهد.

گفتنی است "جیمز ماتیس" وزیر دفاع آمریکا و ژنرال "جوزف دانفورد" رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز دیروز در اظهارنظرهایی از پای بندی ایران به برجام سخن گفته و این توافق را از زاویه دور نگه داشتن ایران از سلاح هسته ای برای منافع و امنیت ملی آمریکا موثر دانستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت تحلیلی خبری عصر ایران ، تاریخ انتشار: 12 مهر 1396 ، کدخبر: 563727 ، www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین