پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۲۴۵
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶
در آستانه ورود به فصل سرما بازار تزریق واکسن آنفلوآنزا داغ شده و صحبت هایی در ارتباط با مفید یا مضر بودن آن به گوش می رسد.

شعارسال: برخی ها معتقدند که علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد و برای مبتلا نشدن به آنفلوآنزا باید واکسن آن را تزریق کرد از سوی دیگر شایعاتی نیز حول و حوش این واکسن ها در فضای مجازی منتشر می شود که نگرانی های زیادی با خود به دنبال داشته است. این شایعات این سوال را ایجاد می کند که بالاخره از واکسن آنفلو آنزا باید استفاده کرد یا نه!

واکسن آنفولانزا برای افراد زیر 5سال و بالای 60 سال توصیه می شود

محمد رضا بلور ساز رئیس انجمن عفونی کودکان توضیح داد :این واکسن برای کودکان زیر 5 سال و افراد سالمند بالای 60 سال توصیه می شود و ضرورتی ندارد که افرادی که در این فاصله سنی بین این دو رنج سنی قرار دارند از این واکسن استفاده کنند و لزومی ندارد که از آنفلوآنزا پیشگیری کنند، زیرا اگر فردی سالم باشد و توان بدنی متوسطی داشته باشد می تواند در برابر آنفلوآنزا مقاومت کند. اما با وجود اپیدمی هایی که در سال های قبل ایجاد شده است، خیلی ها بر این باورند که برای پیشگیری از آنفلوآنزای بهتر است که از این واکسن استفاده کنند. از سوی دیگر از آنجا که هیچ محدودیتی در استفاده از این دارو وجود ندارد، همه می تواند از این دارو استفاده کنند مگر افرادی که نقص ایمنی در بدن دارند.

این متخصص بیماری های عفونی در کودکان ادامه داد: بهترین زمان تزریق این واکسن شهریور و اوایل مهر است. خیلی ها سال گذشته اعتراض داشتند که در زمان شیوع بیماری آنفلوآنزا این واکسن نتواسته تاثیر چندانی داشته باشد دلیل آن هم این است که اگر قبل از ابتلا به آنفلوآنزا آنتی بادی ها در بدن وجود نداشته باشد، از زمان تزریق 28 روز زمان می برد تا آنتی بادی های بدن بالا رفته و برای مقابله با آنفلوآنزا آماده شود.

البته این تزریق ها علائمی مثل تب، ضعف، بی‌حالی، خستگی، بدن درد، علائم سرماخوردگی شامل آبریزش چشم و بینی و... را به همراه دارد وفرد 2 تا 3روز نیاز به استراحت خواهد داشت اما بعد از چند روز تمام این علائم از بین می رود.

استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه افزود:اصولا توصیه می شود که سربازانی که در سربازخانه ها هستند، بچه های دبیرستانی، افرادی که در کانون های بهداشتی فعالیت می کنند و در کل افرادی که با جمعیت زیادی در تماس هستند این واکسن را استفاده کنند.

وی در مورد شایعاتی که در فضای مجازی در مورد عدم استفاده از واکسن آنفلوآنزا مطرح شده است گفت :‌ گاهی بروز یک عوارض نمی تواند مصرف آن برای همه را زیر سوال ببرد. اگر کسی ادعا کند که به خاطر استفاده از این دارو دچار مشکلات شده است باید این سوژه بررسی و علت به وجود آمدن حساسیت نسبت به واکسن در مورد او بررسی شود و اعلام شود تا از موارد مشابه جلوگیری شود، نه اینکه استفاده از واکسن کاملا زیر سوال برود و این مساله را به همه تعمیم داد. زیرا هر دارو عوارض خودش را دارد و می تواند در افراد مختلف واکنش های مختلف دهد.

رئیس انجمن بیماری های عفونی کودکان در ادامه گفت :‌ به همین دلیل باید همیشه منتظر بود که سازمان های متولی در مورد یک موضوع از جمله واکسن نظر دهند. تا زمانی که وزارت بهداشت اعلام کند که این واکسن مفید است تزریق آن توصیه می شود و در صورتی که مراجع رسمی مصرف آن را پر خطر اعلام کنند باید مصرف آن را متوقف کرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری موج، تاریخ انتشار: 17مهر1396، کدخبر: 189238: www.mojnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین