پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۷۳۱
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
بنا به ادعای این گزارش، معمولا کنفرانس‌های علمی سیا، بر یک موضوع خاص در فیزیک هسته‌ای که دارای کاربردهای مسالمت آمیز بود، تمرکز می کرد تا بتوانند دانشمندان ایران را جذب کنند.

شعارسال : سازمان آمریکایی «پروپابلیکا»، که در حوزه روزنامه‌نگاری تحقیقی فعالیت می کند، گزارش مفصلی به قلم دانیل گولدن، درباره تله سازمان سیا در 10 سال پیش برای ترغیب دانشمندان هسته‌ای ایران به خروج از کشور و جدا شدن از برنامه اتمی ایران منتشر کرد.

دانیل گولدن به تازگی نیز کتابی با عنوان «مدارس جاسوسی»، درباره استفاده سازمان های جاسوسی آمریکا از دانشگاه های معتبر این کشور برای به کارگیری و جذب جاسوس نگاشته است. به گزارش فرارو، 10 سال پیش، «سیا»، سازمان جاسوسی آمریکا برای سنگ اندازی در برنامه اتمی ایران، یک کنفرانس دانشگاهی "جعلی" ترتیب داد تا در آن دانشمندان هسته‌ای کشورمان را شکار کند.‌ در جریان این کنفرانس که توسط سیا تامین مالی شد، ماموران این سازمان جاسوسی، سعی کردند، دانشمندان ایران را به جدا شدن از برنامه اتمی تطمیع کنند.

در جریان کنفرانس مزبور، شرکت‌کنندگان پس از سخنرانی و بحث علمی، در شب برای استراحت به هتل رفتند. دوربین‌های تعبیه شده در اتاق‌های محل سکونت دانشمندان ایرانی نشان می داد که آن ها خواب هستند، در این بین، مامور سیا به آرامی در زد و  وارد اتاق دانشمند ایرانی شد.

سیا، ماه‌ها برای این عملیات از طریق یک شرکت تجاری جعلی برنامه ریزی و کنفرانسی را در یک موسسه علمی خارجی غیر مشکوک در یک کشور بی‌طرف برگزار کرد.  مامور سیا به محض ورود به اتاق دانشمند ایرانی دست خود را بر سینه گذاشت و گفت: "سلام حبیبی، من مامور سیا هستم و از تو می‌خواهم به همراه من با هواپیما به آمریکا بروی."

بر اساس ادعای این گزارش، چهره دانشمند ایرانی ترکیبی از "غافلگیری، ترس و کنجکاوی" را نشان می داد.

نویسنده به نقل از دیوید آلبرات وابسته به انستیتوی علم و امنیت بین المللی، نوشت: "از دوره جورج دبلیو بوش، دولت آمریکا "پول نامحدودی" برای تلاش جهت به تاخیر انداختن برنامه هسته‌ای ایران در اختیار داشت. یکی از برنامه‌های سیا، «عملیات فرار مغزها» نام داشت که برای جدا کردن دانشمندان اتمی ایران اجرا شد."

بنا به ادعای این گزارش، معمولا کنفرانس‌های علمی سیا، بر یک موضوع خاص در فیزیک هسته‌ای که دارای کاربردهای مسالمت آمیز بود، تمرکز می کرد تا بتوانند دانشمندان ایران را جذب کنند. در جریان این گونه عملیات، مامور سیا در قالب دانشجو، استاد، آشپز هتل یا یک عنوان دیگر غیر اطلاعاتی ظاهر می شد. این ماموران، با خوراندن موادی اسهال‌آور یا شبیه آن به محافظ شخصی دانشمندان، آن ها را دور می کردند.

نویسنده گزارش به نقل از یک مامور سابق سیا که در چنین عملیاتی درگیر بوده، ادعا کرد: "از طریق کنفرانس‌ها تعداد کافی از دانشمندان ایرانی به آمریکا رفتند تا در برنامه هسته‌ای ایران مانع ایجاد شود. در یک مورد، مهندسی که سانتریفیوژهای برنامه اتمی را تجمیع کرده بود، به شرط ادامه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه «ام آی تی» موافقت کرد از ایران خارج شود." نویسنده در پایان گزارش اعلام کرد، اگر ترامپ توافق هسته‌ای را لغو کند، احتمالا کنفرانس‌های سیا برای سنگ‌اندازی در (مسیر) دانشمندان هسته‌ای ایران مجدد به طور سری بازگردد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری جهان، تاریخ انتشار: 20مهر 1396، کدخبر:  556803،www.jahannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین