شعار سال: یادگیری برای دانستن، انجام دادن، باهم زیستن و برای هم بودن، بازتعریف شده است. یادگیری برای دانستن همان هدف غایی و کاملی است که با عنوان «یادگیری مداوم» از آن یاد میشود. برای تحقق این هدف در جامعه یادگیری، پیوند همه ارکان و تغییر نگرش در عرصه آموزش نسبت به یادگیری و کیفیت آن، مستلزم توجه است. هفته آخر مهر در تقویم مناسبتهای آموزش و پرورش، هفته پیوند اولیا ومربیان است که در سال تحصیلی جاری، آخرین روز آن به نام «پیوند اولیا و مربیان و یادگیری مداوم» نامگذاری شده است. در کنار رسالت و ماموریتهای نظام آموزشی و متولیان آن، خانواده، معلمان و مربیان نقش بهسزایی در یادگیری مداوم دانشآموزان و در تربیت انسانی آگاه و دانا برعهده دارند. طبق آخرین نظریههای یادگیری، «یادگیری» در تعامل و همیاری در محیط، با محور قرار دادن زمینهای که سازنده ذهن و زبان یادگیرنده است، انجام میپذیرد. بنابراین در فرایند تعلیم وتربیت، محتوایی مورد نیاز است که در همبستگی با بستر فرهنگی و تجربه، یادگیرنده باشد. تنها فراهمساختن دسترسی به متون درسی و محتوای علمی برای یادگیری مداوم کافی نیست. برای گذر از تدریس معلممحور به تدریسی که معلم در آن تسهیلکننده فرایند باشد و به یادگیری مداوم بیانجامد، به تعامل با محیط خانودگی، اجتماعی و بستر زندگی یادگیرنده نیاز است. پردازش و تبدیل اطلاعات و دادهها به دانش و خلق آن، از طریق همین تعاملات یادگیرندگان با معلم، منابع، خانواده و بستر آموزش اتفاق میافتد. همواره یکی از دغدغههای نظامهای آموزشی، میزان اثربخشی فرآیند یاددهی-یادگیری و خلق دانش بوده است. بسیاری از نظریهپردازان این حوزه، اثربخشی این فرآیند را وابسته به شیوهها و روشهایی میدانند که بتوانند مشارکت و همراهی خانواده و مربیان در فعالیتهای یادگیری را باعث شوند. تصور اینکه تنها مدرسه، معلمان و مربیان در آموزش و یادگیری دانشآموزان نقش دارند و آمورش تنها برعهده آنان است، باور اشتباهی است که متاسفانه این روزها زیاد احساس میشود. بنابراین مشارکت خانواده در فعالیتهای یادگیری، یکی از مولفههای بسیار اساسی در این فرآیند است. البته عکس این باور هم صحیح نیست که معلم، در کلاس درس تدریسی صرف داشته باشد و بقیه، تعلیم وتربیت را به محیط خانه و خانواده واگذار کند. خانواده اولین نهاد دانشافزایی، علمگرایی و تربیت آزاداندیشی ، اخلاقگرایی، مهارتورزی و تجربهاندوزی است و مدرسه و مربیان همراه و در ادامه خانواده میتوانند این مسیر را تعالی بخشند. امروزه بسیاری از معلمان از روشهای یادگیری غیرفعال به سمت یادگیری فعال حرکت کردهاند و روشهای بهتری برای مشارکت خانواده در فرآیند یادگیری یافتهاند. همراهی خانواده، مدرسه و معلم میتواند ویژگیهای فردی دانشآموزان، همچون نوآوری، خلاقیت، ابتکار، پشتکار و دقت، انعطافپذیری و تحمل نظر دیگران را مورد بررسی قرار دهد و با یاددهی عمیق و پایدار در ذهن دانشآموزان، دستیابی به اهداف و آرمانهای نظام آموزشی را ممکنتر کند. برای یادگیری مداوم و اثربخش در دانشآموزان، بایستی به سمت فرایندی گام برداشت که ارتباطات و تعاملات همه ارکان ذینفع در آموزش را شامل شود.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همدلی، تاریخ انتشار 1 آبان 96، شماره: 38922