پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۹۷۳۶
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
سند اشتغال و توسعه لرستان در اوایل سال جاری با توجه به شعار سال مطرح و در این سند موضوع سرمایه‌گذاری و اشتغال آورده شد.

شعار سال: این سند قرار است به عنوان پایه کار، درنظر گرفته شود و موضوع تولید را نیز در آن لحاظ کرد.

در ابتدای هر کاری چارچوب و ساختاری برای تدوین این سند تعریف شد و با کارشناسیهای به عمل آمده قرار بود بحث سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال رابطه معنادار و منطقی با هم داشته باشند؛ برای همین در مدتی که برای تهیه سند تعیین کرده بودند باید مورد بررسی و مطالعه زیادی قرار میگرفت تا در نهایت با کار کارشناسی و حساب شده‌ تنظیم شود.

در هفتم خرداد سال جاری نیز این سند رونمایی شد و معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان گفت: در قالب سند اشتغال و سرمایه گذاری لرستان بالغ بر ۲۵ هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی در استان ایجاد میشود.

و چه شیرین بود این سخن برای لرستانی که سالهاست طعم تلخ بیکاری را چشیده!

هوشنگ بازوند استاندار وقت لرستان نیز در این جلسه بیان کرد: همه باید در جهت پیشبرد مشکلات استان کمک کنیم، شش هزار و 409 میلیارد تومان اعتبار برای سند لحاظ شده که باید این منابع را در سال 96 جذب کنیم.

وی تلاش در جهت محقق شدن اهداف این سند را از اولویت‌های فرمانداران دانست و عنوان کرد: کارگروه اشتغال به‌صورت دوره‌ای در شهرستان‌ها برگزار شود و فرمانداران نیز هر 15 روز یک‌بار تشکیل جلسه دهند.

اما... و اما.. اماهایی که لرستان آنها را زیاد شنیده و اگر غیر آن بود باید شک میکردیم.


سندی که با کلی چکش کاری و جلسه تدوین شد در همان ابتدای کار و در اولین جلسه کارگروه اشتغال استان تنها علامت سوالی را در ذهن
ها ایجاد کرد و صدای دکتر خادمی استاندار فعلی را درآورد؛ وی با بیان اینکه ۲۵ هزار شغل ایجاد شده در سال گذشته با سه درصد کاهش بیکاری در استان هم‌خوانی ندارد، گفت: می‌خواهیم ببینیم این ادعای ایجاد شغل در استان چقدر صحت دارد و این رقم را تا چه حد مرکز آمار ایران تایید می‌کند؟ وقتی ادعا می‌کنیم سه درصد کاهش بیکاری داشتیم این رقم با ایجاد ۲۵ هزار شغل نمی‌شود.

خادمی با بیان اینکه به دنبال مچ‌گیری نیستم بلکه می‌خواهم بدانم تسهیلات ششمیلیاردی صندوق کارآفرینی امید چقدر اشتغال ایجاد کرده است؟ افزود: به دنبال این هستیم که اشتغال برنامه‌ریزی شده در استان چقدر محقق شده و امسال برنامه‌ریزی صحیح و درستی رادر این راستا داشته باشیم.اداره کل کار باید آمارش را درست کند و برای این ۲۵ هزار شغل پاسخگو باشد و مدیرکل از این موضوع دفاع کند.

در این جلسه استاندار لرستان تاکید کرد که باید منطق در بحث ایجاد اشتغال رعایت شود و گفت:در جلسه بعدی میزان اشتغال بازنگری شود تا هر مدیری بداند در دستگاهش چه میزان اشتغال ایجاد شده است.باید پایش روی میزان اشتغال استان صورت گیرد و در جاهایی که تولید منجر به اشتغال می‌شود این را جزو اشتغال برنامه‌ریزی شده در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه نباید اشتغال‌های غیر مستقیمی را که از انجام یک سری کارهای عمرانی ایجاد می‌شود جزو سند اشتغال بیاوریم تا به یک رقم دقیق برسیم، ادامه داد: جریانهای اقتصادی در استان متنوع است؛ باید وضع موجود را در بحث اشتغال حفظ کنیم و به واحدهای تولیدی موجود، سرمایه در گردش دهیم تا تعطیل نشوند و اشتغال در این واحدها را جزو اشتغال جدید محسوب کنیم.همچنین سند اشتغال در اختیار دستگاه‌ها قرار گیرد تا براساس ظرفیت و توان خود سند را بازنگری و عقلایی کنند تاتفکیک منابع نیز در این سند دیده شود.


و این گونه بود که دستور به بازنگری در سند داده شد که البته این موضوع کاملا منطقی و بجایی بود.

جلسه بعدی کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان به علت تداخل برنامه با سفر کمیسیون آموزش مجلس به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری برگزار و حقایق جدیدی بیان شد که جای بسی تامل است.

پیش بینی ها توسط خود دستگاه ها انجام و هیچ تکلیفی اعمال نشده است!

در این جلسه علی آشتاب، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با اشاره به تدوین سند سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال استان اظهار کرد: در آغازین روزهای سال این سند طی 10 جلسه مورد بررسی قرار گرفت و برای برون‌رفت از مسائل اقتصادی، تولید و اشتغال استان با حجم سرمایه گذاری بیش از 6000 میلیارد تومان تهیه و تدوین شد.

وی با بیان اینکه سه کمیته تخصصی سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال در راستای تحقق سند اشتغال تشکیل شد، ادامه داد: در این سند با توجه به برنامههایی که دستگاهها حول سه محور داشتند تا برای بحث اشتغال و سرمایهگذاری برنامهریزی شود، توجه به صادرات و تولید و افزایش پتانسیلهای استان مورد تاکید قرار گرفت؛ در سه بخش فرمت‌هایی طراحی شد و در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان قرار گرفت و در آنها تأکید شد که دستگاه‌های اجرایی برنامه متناسب با ظرفیت شهرستانها و سیاستهای کاری خود تدوین کنند.

آشتاب اضافه کرد: کل پیش بینیها توسط خود دستگاهها انجام شد و هیچ تکلیفی از ناحیه دبیرخانه اعمال نشد. در برش شهرستانی و دستگاهی این سند، دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های خود را در سه حوزه صنعت، کشاورزی و خدمات ارائه دادند و پایان جمع آوری آمار و اطلاعات چیزی حدود دو ماه بود که طی فرآیند تدوین سند جلسات مختلفی نیز برگزار شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان افزود: در ادامه به دستگاهها تاکید شد متناسب با ظرفیت‌ها و با واقع بینی آنچه که قابلیت اجرایی و عملیاتی شدن را دارد در برنامه خود لحاظ کنند. برای بانکها نیز متناسب با توان تسهیلات دهی که بخشی برگرفته از عملیات آنها طی سال گذشته بود افزایشی لحاظ نشد و همان مبالغ و تعهدات درنظر گرفته شد تا مورد عمل قرار گیرد.

و این صحبتها درحالیست که بازوند استاندار وقت در زمان رونمایی از سند با بیان اینکه در این سند امسال سهم بانک‌ها افزایش‌ یافته است، گفت: سهم بانک‌ها حدود 4000 میلیارد تومان بوده و سهم بخش دولتی و خصوصی نیز لحاظ شده است.

وی خاطرنشان کرد: برای اشتغال در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات قرار شد که 6409 میلیارد تومان برای سرمایه گذاری اشتغال 25 هزار و 476 نفر انجام شود که تا تاریخ 30 مهر سال جاری 615 مورد نظارت بر عملکرد دستگاه
ها در بحث ثبت مشاغل سامانه رصد داشتیم. فرمتی هم برای این امر طراحی شد که کاملا به وضوح مشخصات فرد را بیان میکند.

هشت دستگاه اجرایی برنامه خود را تغییر و سهم اشتغال را کاهش دادند

آشتاب با اشاره به بازنگری اخیر دستگاههای اجرایی استان در سند اشتغال بیان کرد: در این رابطه طبق دستور استاندار به دستگاهها اعلام کردیم و با پیگیریهایی که انجام شد هشت دستگاه اجرایی شامل سازمان صنعت و معدن، شرکت نفت، اداره کل راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، آموزش‌ و پرورش، صندوق کارآفرینی امید، بنیاد شهید و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بازنگری برنامه خود را تغییر و سهم اشتغال را کاهش دادند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان ادامه داد: قبل از بازنگری صنعت، معدن تجارت لرستان 2701 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اشتغال پیش‌بینی کرده بود که در بازنگری اخیر آن را به 1491 میلیارد تومان کاهش داده یعنی 1210 میلیارد تومان کاهش ایجاد کرده و در بحث اشتغال نیز سهم خود را از 5449 نفر فرصت شغلی را به 4031 کم کرده است.

وی تصریح کرد: شرکت نفت قبلاً 25 میلیارد و 500 میلیون تومان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی کرده بود که به 24 میلیارد و 500 میلیون تومان رسانده و 10 میلیارد کاهش داده و اشتغال‌زایی آن از 77 نفر به 55 نفر رسیده است.

آشتاب عنوان کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان نیز از سرمایه‌گذاری 226 میلیارد تومان به 190 میلیارد تومان یعنی 360 میلیارد و اشتغال آن از 2002 نفر به 1809 نفر کاهش داده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز سرمایه‌گذاری اشتغال خود را که 45 میلیارد و 400 میلیون تومان بوده تغییری نداده اما 673 نفر فرصت‌های شغلی پیش‌بینی‌ شده را به 576 نفر کاهش داده است.

آشتاب گفت: آموزش‌و پرورش و نوسازی مدارس که یک برنامه در سند دارند از 24 میلیارد و 100 میلیون تومان سرمایه‌گذاری خود را به 15 میلیارد و 600 میلیون تومان رساندهاند که هشت میلیارد و 500 میلیون تومان کاهش دارد و اشتغال آن نیز از 1950 به 740 تقلیل یافته است.

وی بیان کرد: صندوق کارآفرینی امید نیز از سهم سرمایه‌گذاری 30 میلیارد تومان آن را به 20 میلیارد تومان کاهش داده و اشتغال پیش‌بینی‌شده از 1200 نفر به 800 نفر کم شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: بنیاد شهید انقلاب اسلامی از 21 میلیارد و 200 میلیون تومانی قبل بازنگری به 11 میلیارد تومان رسانده و اشتغال آن نیز از 533 نفر به 470 نفر تقلیل یافته است.

آشتاب تصریح کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان نیز در این بازنگری اخیر سرمایه‌گذاری خود را از پنج میلیارد و 800 میلیون تومان به چهار میلیارد و 100 میلیون تومان کاهش داده است و اشتغال‌زایی آن نیز از 170 نفر به 143 نفر رسیده است.

حجم سرمایه‌گذاری 3080 میلیاردی به 1803 میلیارد تومان کاهش‌ یافته است

وی بیان کرد: حجم سرمایه‌گذاری قبل از بازنگری 3080 میلیارد تومان بوده که بعد از بازنگری به 1803 میلیارد تومان کاهش‌ یافته است یعنی این هشت دستگاه 1277 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خود را کاهش داده‌اند و فرصت شغلی پیش‌بینی‌شده از 12 هزار و 54 نفر به 8624 نفر رسیده که حجم اشتغال کاهشی سه هزار و 430 نفر داشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان عنوان کرد: در کل عدد سرمایه‌گذاری بعد اصلاح و بازنگری سند اشتغال از 6409 میلیارد تومان به 5132 میلیارد تومان کاهش ‌یافته است یعنی یک کاهش 1277 میلیارد تومانی داشته‌ایم و اشتغال از 25 هزار و 476 فرصت به 22 هزار و 46 فرصت شغلی کاهش‌یافته است.

کاهشی در سرمایهگذاری و اشتغال نداشتهایم

محمدرضا صفیخانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز با بیان اینکه در حوزه تولید و صنعت هنر ما جذب سرمایه برای ایجاد اشتغال جدید است، اظهار کرد: در رابطه با بازنگری سند، کاهشی در سرمایهگذاری و اشتغال نداشتهایم.

وی با بیان اینکه با بازنگری جدید تفکیک انجام شده است، تصریح کرد: در حوزه رونق تولید سال گذشته عمده سرمایهگذاری ما در رابطه با سرمایه در گردش بود که باعث تثبیت اشتغال شد.

صفیخانی ادامه داد: با توجه به نگاهی که به بحث اشتغال داشتیم آن را تفکیک کردیم یعنی همان سرمایهگذاری بوده اما هم اکنون سرمایه گذاری و اشتغال جدید بوده و مابهالتفاوت در بحث سرمایه در گردش بیان شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: در حال حاضر تثبیت اشتغال و اشتغال جدید کاملا جدا آمدهاند و بر اساس عملکردی که داشتیم ارزیابی کردیم.

وی با اشاره به اینکه طرحهای ما کاملا پروژهمحور بودند و هر طرح بر اساس پروژههای زیرمحور آنها آورده شدهاند، بیان کرد: شش ماهه اول در بحث رونق تولید کشور هنوز به مقداری که جایگاهمان در سال گذشته بود نرسیدیم.

پروژه هایی که تکمیل شده، جایگزین نخواهند داشت و آماراشتغال کاهش مییابند!

مهندس علی علیخانی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان نیز اظهار کرد: پروژه جدیدی در سازمان تعریف نشده چراکه دولت تاکید دارد پروژههای گدشته را به اتمام برساند و تا آنها تکمیل نشوند طرح جدیدی آغاز نشود.

وی با بیان اینکه مراحل سفتکاری پروژهها به اتمام رسیده و نازککاری آغاز شده است، افزود: افرادی که در حال حاضر مشغول به فعالیت در این پروژهها هستند کمتر بوده و متناسب با پیشرفت فیزیکی اعتبارات رو به کاهش رفته و در نهایت تمام میشوند.

علیخانی خاطرنشان کرد: سال گذشته پروژه بیمارستان آیتالله بروجردی شهرستان بروجرد را داشتیم که عملیات اجرایی آن تکمیل شد و تقریبا حدود 240 نفر در آنجا مشغول به کار بودند.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان ادامه داد: در حوزه راه مجموعه ما ثابت بوده و تنها پروژه جدیدی که امسال شروع کردیم یک قطعه از محور پلدختر با اعتبار 72 میلیارد تومان و پروژه راههای روستایی بوده است.

وی بیان کرد: نسبت به سال گذشته تغییراتی ایجاد نشده است. سال گذشته 195 کیلومتر راه روستایی را بهسازی و آسفالت کردیم که امسال نیز همین مقدار پیش بینی شده و تغییراتی در این حوزه نداریم.

علیخانی عنوان کرد: در بحث چهارخطهها نیز تغییراتی نداشتیم؛ سال گذشته 95 کیلومتر به بهرهبرداری رساندیم که امسال نیز برنامهریزی برای 105 کیلومتر داریم. بر اساس میزان اعتبار پیش بینی شده و پروژههایی که تکمیل شده و جایگزین نخواهند داشت حدود 193 نفر کاهش اشتغال داریم.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان از افتتاح 2854 واحد مسکن مهر خبر داد و گفت: تا به حال 95 هزار واحد را افتتاح کردیم و 1118 واحد دیگر تا پایان سال به بهرهبرداری میرسند.

یعنی کارشناسان خبره این حوزه در رابطه با به اتمام رسیدن این پروژهها و کاهش نیروی فعال آنها خبر نداشتند؟

با این سخنان مدیرکل راه و شهرسازی بخش دیگری از تخصصی بودن سند به زیر سوال میرود.

هنوز هم آمارهای ما قطعی نیستند!

حجتالاسلام حمیدرضا حنان، مدیرکل ارشاد اسلامی لرستان نیز بیان کرد: آماری که قبلا داده شد با بعد از اصلاحیه هر دو قطعی نیستند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که پیش بینی شده و بنابراین آماری که اعلام کردیم باز احتمال تغییر دارند و میتوانند افزایش یابند.

حنان تصریح کرد: آماری که در رابطه با اشتغالزایی و مبلغ آن ارائه کردهایم بر اساس واقعیت بوده و خیلی کارشناسانه ارائه شده است. این ارقام بر اساس ظرفیتهای استان، درخواستها و مجوزهایی است که باید بدهیم و ارائه شدهاند.

مدیرکل ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه شفافیت ویژهای در این رابطه به کار گرفتهایم، افزود: زمینه های اشتغالزایی در ارشاد کم بوده چراکه دستگاهی است که در حوزه برنامهای شامل فرهنگی و هنری تلاش میکند.

حنان خاطرنشان کرد: در حوزه این برنامهها گسترده ترین دستگاه ارشاد بوده اما در بخش اشتغال محدود است. در تدوین سند قبل از حوزه فعالیت ارشاد اسلامی اطلاعی در دست نبوده است؟!

بازگشت به منابع ضعیفی داریم

دالوند، نماینده صندوق کارآفرینی امید استان نیز بیان کرد: طبق دستورالعملی که به استانها ابلاغ شد سهم استان 30 میلیارد تومان تخصیص بوده است.

وی اضافه کرد: بر این اساس تعهدی که داشتیم انجام شده و در ادامه کار نیز دو سه ماه گذشته در کل کشور به مشکل برخوردیم و استانها را ملزم کردند و ابلاغ کردند که اعتبار تنها از محل بازگشت به منابع صورت گیرد.

دالوند گفت: ما از استانهایی هستیم که بازگشت به منابع ضعیفی داریم و هم اکنون حدود سه ماه است که بازگشتی نداریم. اگر این مشکل حل شود به تعهد خود عمل خواهیم کرد.

در جامعه مظلومتر از ایثارگران استان نیست

مراد روشنی، مدیرکل بنیاد شهید لرستان نیز گفت: اعتباری که به صورت ملی و متمرکز به ما تخصیص دادهاند 4700 میلیارد تومان بوده است.

وی این رقم را در مقابل هدف گذاری که شده بسیار ناچیز و محدود عنوان کرد و افزود: این اعتبار پاسخگو نیست و قبلا هم در جلسات اعلام کردیم.

روشنی ادامه داد: بر خلاف دستگاههای حمایتی دیگر که از مشاغل خانگی و خوداشتغالی و... بهره میبرند هیچ سهمی برای ایثارگران استان دیده نشده است.
مدیرکل بنیاد شهید لرستان اضافه کرد: حتی حداقل
ها را با رفاقت میگیریم و توانستیم 100 تا 150 وام مشاغل بگیریم.

وی با انتقاد از تامین و تخصیص منابع ایثارگران گفت: در جامعه مظلومتر از ایثارگران استان نیست. این هدفگذاری ایجاد 603 شغل نیز ممکن است وجود نداشته باشد و واقعیت این است.

روشنی تصریح کرد: در حوزه منابع اشتغالزایی ایثارگران واقعا کم لطفی میشود و در به کارگیری نیرو اصلا به آنان توجهی نمیکنند.

در جلسه نمایندهای از سه دستگاه شرکت نفت، بنیاد مسکن و آموزش و پرورش حضور نداشته که علت کاهش تعهدات خود را توضیح دهند.

بازنگری در سند به معنای کاهش تعهد دستگاه‌ها نبود !

مهندس مهرداد غضنفری امرایی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان نیز گفت: بازنگری در سند اشتغال و توسعه به معنای کاهش تعهد دستگاه‌ها نبوده و باید در مورد کم کردن تعهدات خود استدلال قوی ارائه کنند.

وی ادامه داد: دستگاه‌ها باید با توجه به تعهد و توانی که دارند سرمایه کنند چراکه قبلا تکلیفی ایجاد و در رابطه با آن تعهدنامه‌ای امضا شده که حال دستگاه‌ها تکلیف خود را کاهش داده‌اند.

مهندس غضنفری امرایی با بیان اینکه حوزه کشاورزی و خدمات تغییر کمتری نسبت به صنعت داشته‌اند، افزود: منطق تدوین سند این نیست و با رقم قبل، اگر وضعیت استان‌های دیگر ثابت بمانند و ما در استان اقدام کنیم به کف استان‌های برخوردار در شرایط فعلی‌شان خواهیم رسید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان به جذب ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشاره کرد و گفت: به طور مجموع ۵۰ درصد سند ظرف این سه ماه تحقق پیدا کرده است.

سند با همان ارقام و تعهدات قبل به قوت خود باقی است

وی با بیان اینکه سال گذشته حجم بیشتری را در ماه‌های پایان سال جذب کردیم و احتمال دارد امسال نیز اینطور باشد، گفت: ارقامی که دستگاه‌ها تغییر داده‌اند نشان می‌دهد که خیلی کارشناسی شده نبوده‌اند. در هر مقطعی اگر تعهدی می‌دهند باید پای کار باشند برای همین سند با همان ارقام و تعهدات قبل به قوت خود باقی است.

نباید صورت مسئله را پاک کرد

غضنفری امرایی عنوان کرد: اگر در تدوین سند مانعی وجود دارد دستگاه‌ها باید اعلام کنند تا آن را حل کنیم نه اینکه صورت مسئله را پاک کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان خاطرنشان کرد: البته در مواردی نیز مانند بنیاد شهید منطقی و پذیرفته شدنی است؛ همگی باید تلاش کنیم که در فرجه زمانی معین شده به اهداف سند دست یابیم.

وی مشاغل خانگی را ایجاد کار کم‌هزینه عنوان کرد و گفت: اشتغال فراگیر موضوعی عمده و حساس بوده که مورد تایید مراجع کشور است.

غضنفری امرایی از عملیاتی شدن سامانه کارا در هفته آینده خبر داد و افزود: مباحثی که در حوزه اقتصاد مطرح می‌شوند در سند جمع و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که نهایتا این سند بر اساس شعار سال تدوین و نقشه راهی برای حرکت رو به جلو می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان اقدامات دولت یازدهم را مطلوب عنوان کرد و ادامه داد: با تمام محدودیت‌های اعتباری که وجود داشت دستگاه‌ها همگی تلاش کردند و مردم نیز مشارکت خوبی داشتند که در نهایت منجر به ارتقای استان در کشور شد و این موضوع کاملا مشهود است.

و این گونه بود که یکی دیگر از جلسات اشتغال و سرمایهگذاری استان به پایان رسید؛ با کاهش در تعهداتی که زمانی از تخصصی بودن آنها سخن به میان بود.

اما به رغم اعتراف دستگاهها به ناتوانی در انجام تعهدات قبلی، سند با دستور ریاست جلسه یعنی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری به قوت خود باقی است و دستگاهها باید راهی برای مرتفع کردن مشکلات بیابند نه اینکه صورت مسئله را پاک کنند! شاید دستگاهها حق داشته باشند و یا ممکن است سستی و کاهلی باعث این موضوع شده باشد اما در هر صورت قضاوت نمیکنیم و باز منتظر میمانیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 6 آبان 96، کد مطلب: 968-2784-5:www.lorestan.isna.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین