پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۱۶۲۰
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۶
بارش‌هاي پاييزي و زمستاني در فارس امسال كمتر از متوسط نرمال و بلند مدت است و مردم بايد صرفه‌جويي كنند و خود را با شرايط كم‌آبي و خشكسالي انطباق دهند.

شعار سال: بارش‌هاي پاييزي و زمستاني در فارس امسال كمتر از متوسط نرمال و بلند مدت است و مردم بايد صرفه‌جويي كنند و خود را با شرايط كم‌آبي و خشكسالي انطباق دهند.

رئيس مركز مطالعات جوي و اقيانوسي دانشگاه شيراز اظهارداشت: بر اساس مطالعات جوي و اقيانوسي انجام شده ميزان بارش در پاييز امسال قطعاً كمتر از ميانگين بلند‌مدت است، اين به مفهوم آن نيست كه هيچ بارندگي نداريم بلكه به‌معني اين است كه بارندگي‌ها از ميانگين دراز مدت كمتر است.
سيدمحمد جعفر ناظم‌السادات با يادآوري اين مطلب كه ميانگين بارندگي در پاييز و زمستان در فارس حدود 300‌ميليمتر است، گفت: اين مطالعات نشانگر آن است كه زمستان امسال هم به‌ويژه در اوايل زمستان و دي‌ماه بارندگي قابل توجهي در فارس نخواهد بود و بارندگي در دي‌ماه كمتر از ميانگين آن است و نياز است تا توجه كافي به منابع و صرفه‌جويي انجام گيرد. وي افزود: با توجه به سنجش دماي اقيانوس اطلس و تحقيقات انجام شده روي خليج‌فارس مي‌توان اذعان داشت كه در كل بارش تا اوايل بهار سال آينده در وضع كمتر از نرمال است. ناظم‌السادات اضافه كرد: همه پيش‌بيني‌ها، بارش كمتر از ميانگين را نشان مي‌دهد، آنچه تاكنون به نظر رسيده و با مطالعات و سنجش دماي آب خليج‌فارس و اقيانوس هند و اقيانوس اطلس نشان داده اين است كه شواهد خوبي براي بارندگي به‌ويژه در جنوب فارس ديده نمي‌شود.
رئيس مركز مطالعات جوي و اقيانوسي دانشگاه شيراز تاكيد‌كرد: كشاورزان و بهره‌برداران بايد با توجه به اين شرايط سطح زير كشت را توسعه ندهند و با توجه به كاهش بارش‌ها مصرف آب كشاورزي را مديريت كنند، اكنون اين موضوع مسلم است كه سدها پر از آب نيست و بسياري از چاه‌ها در حال خشك‌شدن است يا روي كيفيت آب آن اثر گذاشته است بنابراين حتي تامين آب آشاميدني هم با مشكل مواجه است.
وي افزود: به نظر مي‌رسد مسئولان و مديران منابع آب بايد تلاش بيشتري براي مهار آب‌هايي كه در زمستان خواهد باريد داشته باشند و با ايجاد سيل‌بند و اجراي طرح‌هاي آبخوانداري آب‌ها را به زمين تزريق كنند. ناظم‌السادات در پايان گفت: مردم مي‌توانند با هدايت آب‌ها و باران‌ها به سمت باغچه‌هايي كه در منزل دارند در تزريق بيشتر آب به سفره‌هاي زمين مشاركت كنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه اطلاعات ، تاریخ انتشار 16 آبان 96، کدمطلب:26862، www.ettelaat.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین