پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۲۱۲۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۸
سوال جالبی که عموما ذهن بسیاری از افرا را بخود جلب می کند، این است که آیا با وقوع زمین لرزه بر روی زمین، مسافران مستقر در هواپیما بر روی آسمان نیز آن را درک می کنند؟ متن زیر بشکل مستدل اقدام به پاسخگویی به سوال مطرح شده کرده است.

شعار سال : تصور کنید که پرواز خود را در آسمان در هواپیما خصوصی، هواپیمای تجاری و یا حتی جت مسافربری دارای تکنولوژی بالا، انجام می دهید. در زیر شما، امواج لرزه ای از طریق پوسته زمین شروع به غلطیدن می کنند. درختان به لرزه افتاده و ساختمان ها فرو می ریزند، و .... .سوال اینجاست که آیا این نیروها توسط شما در آسمان احساس می شوند؟ آیا شما احساس می کنید که هواپیما در اطراف شما تکان می خورد؟

سوال حاضر، ممکن است در ابتدا سوالی احمقانه به نظر برسد، اما مسلما تفکر در مورد آن ، می تواند ارایه دهنده اطلاعات جالبی باشد.

قسمت هایی از زمین که ما با آن ارتباط برقرار می کنیم، بیشتر از سنگ است؛ زمین همچنین شامل اقیانوس های بزرگ و یک لایه گازی حدودا 1000 کیلومتری نیز شده که در بالای پوسته قرار دارند. با وجود آنکه زمين لرزه ها باعث بهم خوردن پوسته و لایه های خاکی زمین و همچنین در بعضی مواقع، ایجاد سونامی در دریاها می شود، پس چرا تغییرات ملموسی را در جو باعث نمی گردد؟

زمین لرزه ها، امواج لرزه ای را در قالب دو موج فشاری یا تراکمی(p) و برشی یا ثانویه (S) آزاد می کنند. موج p با وجود آنکه قابلیت عبور یا نفوذ در هر سه محیط جامد، مایع و گاز را دارد، از سرعت بالاتر و قدرت تخریبی پایین تری نسبت به موج s برخوردار است. در حالیکه موج s ، تنها توان عبور از حالت یا محیط جامد را داشته و فاقد توانایی لازم برای عبور از محیط های مایع و گازی شکل است . هنگامی که امواج P ، یک جسم جامد(مانند پوسته زمین) را ترک نموده و وارد جو می شوند، حالت امواج صوتی را به خود می گیرند . با این حال، امواج P معمولا زیر آستانه 20 هرتز برای شنوایی انسان ثبت می شوند . لذا ، وقتی مردم ادعای شنیدن صدای زلزله را دارند، عموما امواج لرزه ای را نشنیده و در عوض، صدای تولید شده هنگامی حرکت امواج لرزه ای از طریق ماده جامد (مانند غلتیدن یک ساختمان و محتویات آن) را ، تشخیص می دهند.

حتی اگر زلزله ای در قله کوهی بلند (مثلا ارتفاع 9000 متر) رخ داده باشد، سر و صدا و حرکت هواپیما(خود موجب برانگیختن امواج می شود) و همچنین ضعیف شدن امواج p در فضا و عدم توان حرکت امواج s در محیط های گازی شکل، باعث می شوند تا شما زمین لرزه را از هواپیما نشنیده و مطمئنا آن را احساس نکنید.

مقاله اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین