پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۴۲۴۵
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
مدیرکل بهزیستی قم با تاکید بر ضرورت بستر سازی حضور معلولان در جامعه گفت: باید امکانات شهری برای استفاده هرچه بهتر معلولان در قم مناسب سازی شود تا این قشر به راحتی بتوانند در جامعه حضور یافته و فعالیت کنند.

شعار سال: رضا سلیقه دوشنبه شب در شانزدهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم، حضور 22 هزار معلول در استان قم را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: چهار هزار و 500 تن از این تعداد را ناشنوایان، 2 هزار و 500 تن را نابینایان، چهار هزار تن را بیماران اعصاب و روان، پنج هزار تن را معلولان ذهنی و 400 تن را ضایعه نخاعی یا جسمی حرکتی تشکیل می دهند.

وی با بیان این که 2 هزار تن از معلولان استان در مراکز نگهداری بهزیستی مراقبت می شوند افزود: هزینه نگهداری هر یک از این معلولان سالانه پنج میلیون ریال است.
وی با اشاره به سه برابر شدن میزان مستمری معلولان تحت پوشش از یک میلیون و 500 هزار ریال به چهار میلیون و 700 هزار ریال، افزود: یکی از نکته های مهمی که در چند سال گذشته بحث های فراوانی پیرامون آن صورت گرفته موضوع مناسب سازی معابر و کلیه وسایل و امکانات شهری جهت استفاده معلولان است.
سلیقه با ضروری دانستن برنامه ریزی برای طرح های گوناگون شهری مطابق نیازهای معلولان، اضافه کرد: از آنجا که معلولان عوارض و مالیات پرداخت می کنند، باید همانند دیگر شهروندان از خدمات شهرداری و یا سایر ارگان ها بهره مند باشند.
مدیرکل بهزیستی قم با اذعان به این که در حال حاضر در این استان حتی یک اتوبوس نیز که شرایط استفاده معلولان را داشته باشد، وجود ندارد، افزود: دستگاه های خود پرداز نیز در بسیاری از بانک ها به علت نصب شدن در ارتفاع بالا، امکان استفاده توسط معلولان را ندارد.
سلیقه با بیان این که فرهنگ حضور معلولان در جامعه نسبت به گذشته بهتر شده، ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد، افزود: با توجه به تولید صنایع دستی توسط معلولان ایجاد یک بازارچه و یا نمایشگاه دائمی برای عرضه این محصول ها کمک زیادی به حل مشکل معیشت و بیکاری این قشر می کند، از این رو بهزیستی زمین مورد نیاز برای این اقدام را دارد ولی شهراری نیز باید همکاری لازم را داشته باشد.
به گفته وی، 30 هزار تن به صورت مستقیم و بیش از یک صد هزار تن نیز به طور غیر مستقیم از خدمات بهزیستی قم بهره مند می شوند.
وی با یادآوری این که در چند بند از برنامه ششم توسعه کشور بهزیستی متولی ساماندهی آسیب های اجتماعی شده است، گفت: این نهاد موظف شده تا پایان برنامه یاد شده 20 درصد از معضل های اجتماعی اعم از طلاق و اعتیاد را کاهش دهد.
سلیقه با اشاره به اهمیت اورژانس اجتماعی و معضل ناشناخته بودن آن برای افراد جامعه، گفت: برغم آشنایی کامل مردم با اورژانس پزشکی و شماره 115 در مورد اورژانس اجتماعی و شماره 123 آگاهی زیادی وجود ندارد.
وی با اشاره به فعالیت سه پایگاه اجتماعی در استان و همچنین برقراری سالانه سه هزار تماس با آن، افزود: تیم مورد نظر به محض دریافت اطلاعاتی از وقوع ناهنجاری هایی از قبیل همسر آزاری، کودک زاری و خودکشی به محل حادثه مراجعه نموده و از بحران اجتماعی جلوگیری می کند.
وی با اشاره به ایجاد مرکز مداخله در بحران برای بسیاری از بانوانی که در معرض آسیب هستند و یا نیاز به حمایت و نگهداری دارند، افزود: سالانه بیش از یک هزار تن از این بانوان در مرکز مذکور پذیرش می شوند.
مدیرکل بهزیستی قم عواملی از قبیل جمعیت و بافت فرهنگی این استان را در ورود آسیب ها به آن موثر دانست و افزود: بیش از 50 درصد افراد پذیرش شده غیر بومی محسوب می شوند.
وی با اشاره به جمع آوری سالانه 300 کودک خیابانی از سطح شهر قم، 80 درصد آنها را کودکان کار دانست و افزود: این کودکان در مناطقی مانند نیروگاه و شهر قائم که مهاجر پذیر هستند، بیشتر به چشم می خورند.
سلیقه با اشاره به شناسایی 11 منطقه آسیب خیز در استان و ایجاد شناسنامه اجتماعی برای آنها افزود: بیش از 20 هزار تن در این مناطق تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند و این مساله ایجاب می کند، شهرداری محل هایی را جهت تاسیس پایگاه های ارائه دهنده خدمات آموزشی و حمایتی در اختیار بهزیستی قرار دهد.

** معاون حمل و نقل شهرداری قم نیز در این جلسه با بیان این که به تازگی 20 دستگاه اتوبوس مجهز به امکانات مختلف ویژه معلولان وارد ناوگان حمل و نقل عمومی این شهر شده است، از ورود 30 دستگاه اتوبوس دیگر تا پایان سال جاری خبر داد و افزود: در خصوص تاکسی ون های مناسب برای معلولان نیز با همکاری های فی مابین تاکسیرانی و بهزیستی مقرر شده با ارایه تسهیلات چند دستگاه از این خودروها خریداری شود.
95 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری قم شامل 278 اتوبوس و 130 مینی بوس متعلق به بخش خصوصی است و تنها 50 دستگاه متعلق به شهرداری است.
عباس ذاکریان با اشاره به انجام طرح مطالعاتی برای آمد و شد معلولان در معابر شهری، افزود: بر اساس این طرح عبور هم عرض از سطح خیابان با چراغ راهنمایی رانندگی در دستور کار است.
وی موتور سواران را یکی از معضل های حمل و نقلی و ترافیکی قم ذکر کرد و افزود: برخی از موتور سوران علاوه بر ایجاد محدودیت برای عابران پیاده به ویژه معلولان خود نیز به افزایش تعداد معلولان جسمی حرکتی کمک می کنند.
به طور میانگین در طول 24 ساعت شبانه روز 30 تا 35 حادثه مربوط به موتورسیکلت سواران در استان قم رخ می دهد که منجربه مصدومیت 35 تا 40 تن می شود، حدود 350 هزار دستگاه موتورسیکلت در این استان آمد و شد دارد.

** رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه با اشاره به حادثه زلزله کرمانشاه، افزود: با توجه به طولانی مدت و هزینه بر بودن بازسازی ویرانی های حاصل از این زلزله، به نظر می رسد کمک های نقدی مردم باید به سمت مسکن مهر هدایت شود.
عبدالله جلالی با اشاره به تصمیم های گرفته شده توسط دولت دوازدهم برای کمک به مشکل مسکن زلزله زدگان، افزود: مردم قم که تاکنون اقدام خوبی را در کمک به زلزله زدگان داشتند، باید همچنان این کمک ها را به ویژه در قالب نقدی و برای حل مشکل مسکن ادامه دهند.
زمین لرزه ای به بزرگی 7 و 3 دهم ریشتر در ساعت 21 و 48 دقیقه و 16 ثانیه شامگاه 22 آبان ماه 96 استان های غربی کشورمان را لرزاند.

** اخذ مجوز تفریع بودجه سال 95 سازمان زیبا سازی، بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه (س) از لوایح طرح موضوع و سپس تصویب شده این جلسه بود که رئیس کمیسون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم با بیان این که بودجه مصوب این سازمان 109 میلیارد و 80 میلیون ریال بوده است، افزود: این رقم در اصلاحیه به 93 میلیارد و 800 میلیون ریال کاهش پیدا کرده است.
مجید اخوان با اشاره به وصول 37 میلیارد ریال این بودجه، آن را معادل 39 درصد اصلاحیه و 37 درصد مصوب اولیه ذکر کرد و افزود: هزینه کرد قطعی آن 51 میلیارد و 500 میلیون ریال و کسری درآمد نسبت به هزینه نیز 11 میلیارد و 500 میلیون است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار 30 ابان96، کدمطلب:82737158، www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین