پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸۸۸۷
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
فرماندار قم گفت: واحدهای باقیمانده در میدان شهید مطهری ساماندهی می‌شوند.

شعار سال: به‌منظور جلوگیری از ایجاد و تأسیس کلیه اماکنی که به نحوی از انحاء سبب بروز مزاحمت برای ساکنان یا مخالف اصول بهداشت در شهرها است، شهرداری مکلف است از تأسیس کارخانه‌ها کارگاه‌ها گاراژهای عمومی و تعمیرگاه‌ها و دکان‌ها و همچنین مراکزی که مواد محترقه می‌سازند و اصطبل چارپایان و مراکز دامداری و به‌طورکلی تمام مشاغل و کسب‌هایی که ایجاد مزاحمت و سروصدا کنند یا تولید دود یا عفونت و یا تجمع حشرات و جانوران کند جلوگیری کند و در تخریب مشاغل و اماکن عمومی که مخالف بهداشت است اقدام کند و با نظارت و مراقبت در وضع دودکش‌های اماکن و کارخانه‌ها و وسایل نقلیه که کار کردن آن‌ها دود ایجاد می‌کند از آلوده شدن هوای شهر جلوگیری نماید و هرگاه تأسیسات مذکور فوق قبل از تصویب این قانون به وجود آمده باشد آن‌ها را تعطیل کند و اگر لازم شود آن‌ها را به خارج از شهر انتقال دهد.

در تبصره این قانون نیز آمده است که شهرداری در مورد تعطیل و تخریب و انتقال به خارج از شهر مکلف است مراتب را ضمن دادن مهلت مناسبی به صاحبان آن‌ها ابلاغ نماید و اگر صاحب‌ملک به نظر شهرداری معترض باشد، باید ظرف 10 روز اعتراض خود را به کمیسیونی مرکب از سه نفر که از طرف انجمن شهر انتخاب خواهند شد تسلیم کند. رأی کمیسیون، قطعی و لازم الاجراء است. هرگاه رأی کمیسیون مبنی بر تائید نظر شهرداری باشد و یا صاحب‌ملک به‌موقع اعتراض نکرده و یا در مهلت مقرر شخصاً اقدام نکند، شهرداری به‌وسیله مأمورین خود رأساً اقدام خواهد نمود.

شهرداری در ساماندهی واحدهای مزاحم مسامحه می‌کند

حوادث ماه‌های گذشته در کلان‌شهر قم که عمدتاً به موضوع صنوف و واحدهای مزاحم و پرخطر برمی‌گردد و از طرفی مسائل گوناگونی که در مورد شهرک صنوف در قم به وجود آمده است، ما را بر آن داشت تا این موضوع را با رضا سیار فرماندار قم به‌عنوان عالی‌ترین مقام امنیت و ایمنی در شهرستان قم که شهرداری نیز تحت نظر این نهاد است و همچنین مصوبات شورای اسلامی شهر نیز باید به تأیید آن برسد، به بحث و بررسی بگذاریم.

به‌عنوان اولین سؤال بفرمایید چه کسی مسئول سامان‌دهی مشاغل و صنوف مزاحم و پرخطر در شهر است؟

فرماندار: طبق ماده 20 قانون شهرداری‌ها، این شهرداری قم است که باید اخطارهای لازم را به واحدهای مزاحم بدهد و بعد از اعمال قانون نیز باید از فعالیت این واحدها جلوگیری شود. اما چون ازنظر اجتماعی، چنین اقدامی هزینه‌بر است، شهرداری در انجام این کار مسامحه می‌کند.

با توجه به توسعه شهر و افزایش خودروها و ایجاد ترافیک، وجود واحدهای آلاینده و ناایمن در محدوده شهر و به‌ویژه بافت فرسوده، به‌عنوان یکی از عوامل تهدید در مناطق شهری محسوب می‌شوند. قانون هم شهرداری‌ها را به انجام این کار مکلف کرده است. البته تعداد زیاد واحدهای مزاحم به‌عنوان عامل دیگری در سخت شدن انجام کار بسیار مؤثر بوده و حجم بالای بافت فرسوده در کنار وجود کارگاه‌ها و انبارهای چوب در داخل هسته مرکزی شهر و در بخش‌های مختلف از محلات قدیم شهر را نمی‌توان در تأخیر این ساماندهی نادیده گرفت.

باید اراده‌ای قوی برای انتقال واحدهای مزاحم به وجود بیاید

چرا نسبت به هزینه‌هایی که در شهرک صنوف شده بی‌توجهی می‌شود و اماکنی مانند میدان کهنه که حجم 20 برابر انبارهای کوچک داخل شهر را دارد و قاعدتاً باید در اولویت برنامه ساماندهی قرار گیرند، همچنان رها و بی‌برنامه هستند؟

فرماندار:باکمال تأسف باید گفت که از ابتدا ساختار شهرک صنوف مناسب نبوده و در واگذاری‌ها که به عهده اداره کل راه و شهرسازی است، اختلافاتی وجود دارد که در کنار سوء مدیریت درراه اندازی آن، عمری بیش از بیست سال بر این شهرک گذشته است تا جایی که زیرساخت‌هایی مانند آب و برق در آن از بین رفت و مجدداً نوسازی شدند.

این شهرک هم‌اکنون در وضعیتی است که حتی جداول خیابان‌هایش نوسازی شده و دیگر نباید تجربه تلخ گذشته تکرار شود و باید اراده‌ای قوی برای انتقال این واحدهای مزاحم به وجود بیاید.

با توجه به حادثه اخیر میدان مطهری و آتش‌سوزی ‌انبار چوب و به خطر افتادن جان مردم در مسجد رضاییه و همچنین حوادثی کمی پیش‌تر از آن، آیا فرمانداری‌ نمی‌خواهد مستقیماً وارد عمل شود؟

فرماندار:درست است که به دلیل عدم انجام وظایف دستگاه‌های اجرایی مختلف، این موضوع ابعاد امنیتی پیداکرده، اما این موضوعات در شرایط عادی امنیتی نیستند و اگرچه برای بخشی از موضوعات اجتماعی در شورای تأمین شهرستان تصمیم‌گیری می‌شود اما همه مسائل اجتماعی را نمی‌توان در شورای تأمین تصمیم‌گیری کرد.

ایمنی در شهر مسئول دارد و آن‌هم شهرداری و آتش‌نشانی است و ما ناظر به شهرداری و شورای شهر هستیم، اما وظیفه‌مان بیشتر تذکر و تطبیق مصوبات و ارائه توصیه‌هاست.

با توجه به صحبت‌های شما آیا می‌توان گفت شهرداری نسبت به این موضوع بی‌توجه بوده و به وظایف خود عمل نمی‌کند؟

فرماندار: دوستان شهرداری با فضایی که درگذشته هم حاکم بوده، کمتر تمایل به هزینه‌های اجتماعی دارند و ساماندهی صنوف چون بسیار سخت است و ازنظر اجتماعی برای متولیان هزینه دارد، نیازمند یک اراده جمعی است. البته ما باید با اجماع این مشکل را در سطح اتحادیه‌ها و شهرداری و راه و شهرسازی حل‌وفصل کنیم که امیدواریم این کار هرچه زودتر انجام شود.

حضور هم‌زمان در میدان شهید مطهری و شهیدرجایی غیرقانونی است

موضوع میدان میوه و تره‌باری که در میدان شهید مطهری به‌صورت نیمه‌کاره باقیمانده هم از همین دست موضوعاتی است که در زمره ساماندهی مشاغل انجام شد اما نیمه‌کاره ماند. تکلیف این میدان چه می‌شود؟

فرماندار: بحث میدان شهید مطهری شهر قم در سال 1376 و با توجه به استان شدن قم، توسط تیم مدیریتی آن زمان انجام شد. انتقال میدان میوه و تره‌بار به میدان شهید رجایی هم‌سال‌ها پیش به‌خوبی انجام شد. اما کمی بعد اتفاق ناخوشایندی روی داد. متأسفانه بعد از رفتن تیم مدیریتی آن زمان، عده‌ای از کسبه دوباره به میدان سابق برگشتند و امروز در هردو مکان حجره دارند و باکمال تأسف در دوره‌های مدیریتی بعدی اراده‌ای در استان برای انتقال کامل باقیمانده این مکان وجود نداشت. البته یک مانع مضاعف هم وجود داشت و آن اینکه مالکیت این میدان بر عهده آستانه مقدسه است.

میدان میوه و تره‌بار موجود در این مکان، به‌عنوان یک معضل اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی و مانع بزرگی برای حل مشکل ترافیک این منطقه است و خوشبختانه در دو سال اخیر اراده خوبی برای پایان دادن به وضعیت این میدان در استان محقق شده‌ که در آخرین جلسه مجمع زیباسازی شهر با حضور استاندار، شهردار و تولیت محترم حرم مطهر، تصویب شد که آستانه مقدسه نسبت به تخصیص زمین این مکان برای اجرای یک طرح بزرگ پارکینگ و واحدهای تجاری و اقامتی همکاری کند و شهرداری هم ساماندهی واحدهای ‌باقیمانده را انجام دهد.

اجرای طرح 20 هکتاری در میدان شهید مطهری

شاغلانی که در این میدان و میدان شهید رجایی به‌طور هم‌زمان حجره دارند، حضورشان غیرقانونی است. بعضی هم در هیچ‌یک از هردو مکان دارای حقوقی نیستند و جدیدالورود محسوب می‌شوند. آن‌ها هم باید خیلی زود تخلیه کنند. اما گروه سومی هستند که حقوقی و قراردادی دارند، که در آخرین تصمیم در هفته‌های گذشته به دستورالعمل مشخصی رسیده شده و فکر می‌کنم ظرف دو هفته آینده نحوه برخورد مناسب با کسبه باقیمانده، با ارائه طرح‌های جایگزین، اتخاذ و اطلاع‌رسانی شود.

بعد از انتقال همه حجره‌داران کاربری میدان مطهری چطور تعریف می‌شود؟

فرماندار: مساحت حدود 20 هزار متری زمین میدان شهید مطهری، همچنین محدوده خیابان امام موسی صدر و کوی بیمارستان آیت‌الله گلپایگانی و کوی آیت‌الله حائری، نزدیک‌ترین فاصله به حرم مطهر را دارد و می‌تواند پارکینگ طبقاتی مناسب با راه‌های دسترسی مختلف را در هم‌جواری با ایستگاه مرکزی مترو به شهروندان و مسافران بدهد که گره ترافیکی این بخش مهم از شهر را باز کند.

خوشبختانه بخش خصوصی قرار است باانگیزه بومی، طرحی پنج هکتاری برای احیای بافت فرسوده این محدوده را اجرا کند، اگر این کار به‌زودی صورت گیرد، شاهد نوسازی محدوده مهم و قابل‌توجهی از این بافت در مجاورت حرم مطهر خواهیم بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 5 آبان 96، کد مطلب: 1554939:www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین