پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۳۷۴۶
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به وجود ذرات دو و نیم میکرونی در گرد و غبار موجود در هوای قم از تأثیر این ذرات در ایجاد بیماری‌های خطرناک خبر داد.

شعار سال: رشد و توسعه شهرها و افزایش منابع آلاینده هوا سبب شده است که ساکنان اغلب شهرهای بزرگ و صنعتی از هوای آلوده رنج ببرند و وجود این مخاطرات لزوم آگاهی مردم و شناخت نسبت به این مخاطرات و چگونگی مقابله با آن را ایجاب می‌کند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم به وظیفه این معاونت در رصد میزان آلایندگی هوای استان اشاره کرد و افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور معاونت‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور موظف هستند که بررسی شاخص‌های آلایندگی هوا در استان بپردازند.

محمد باقری آلودگی‌های هوا را از عوامل خاموش مرگ و میر عنوان کرد و افزود: هر فرد روزانه ۲۲ هزار بار تنفس می‌کند و به ۱۵ کیلوگرم هوا در روز نیاز دارد، انسان می‌تواند ۵ هفته بدون غذا و ۵ روز بدون آب زنده بماند اما بدون هوا ۵ دقیقه هم نمی‌تواند زنده بماند و این نشان از اهمیت آلودگی‌های هوا در سلامت انسان دارد.

ذرات موجود آلاینده در هوای قم ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرومتر هستند که به سیستم تنفسی نفوذ پیدا می‌کنند

وی به معرفی ذرات آلاینده موجود در هوای استان قم پرداخت و گفت: گونه‌ای از ذرات موجود آلاینده در هوای قم ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرومتر هستند که به سیستم تنفسی تحتانی نفوذ پیدا می‌کنند و به عنوان شاخص‌های اصلی آلودگی محسوب می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم ذرات پایین‌تر از ۱۰ میکرومتر را به عنوان مرگ بارترین ذرات آلاینده برشمرد و تأکید کرد: این ذرات به راحتی به ریه‌ها نفوذ پیدا کرده، وارد جریان خون می‌شوند و باعث ایجاد بیماری‌های قلبی و ریوی، کاهش مقاومت سیستم ایمنی، از بین رفتن بافت ریه، آسم کودکان، مرگ و میر زودرس و سرطان می‌شوند.

ذراتی که به راحتی وارد سیستم تنفسی انسان می‌شوند

به گفته وی جابه جایی راحت این ذرات به وسیله باد سبب می‌شود که به محیط‌های اطراف و همه موجودات زنده و حتی غیر زنده از جمله خاک و سنگ نیز آسیب برسانند.

باقری ذرات ۲ و نیم میکرونی را از دیگر آلاینده‌های موجود در هوای استان قم نام برد و افزود: این ذرات آلاینده بسیار ریز هستند و تقریبا اندازه یک سی‌ام موی انسان قطر دارند و همین مسئله سبب شده است که از جمله ذرات بسیار خطرناکی لقب بگیرند که به راحتی وارد سیستم تنفسی انسان می‌شوند.

وی با اشاره به تأثیر مخرب این ذرات بر روی مژک‌های تنفسی، تصریح کرد: این ذرات عملکرد اصلی سیستم تنفسی را از بین می‌برند، روی مخاط اختلال ایجاد می‌کند و حتی ذرات بزرگ‌تر را هم به سمت دستگاه تنفسی حرکت داده و باعث بیماری‌های عفونی، آسم و آلرژی می‌شوند که اگر استمرار پیدا کند سبب بروز سرطان می‌شوند.

تعداد مردمی که در جهان بر اثر آلودگی هوا از دنیا می‌روند ۴ برابر تلفات ایدز است

به گفته سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم همین ذرات ریز موجب تاری هوا و اختلال در میدان دید می‌شوند و بر این اساس می‌توان برداشت کرد که ذراتی که عمدتا در هوای استان مشاهده می‌شوند از همین ذرات ۲ و نیم میکرونی است.

باقری باتأکید بر اینکه میزان تلفات آلودگی‌های هوا از برخی از بیماری‌های لاعلاج در دنیا نیز بیشتر است، افزود: تعداد مردمی که در جهان بر اثر آلودگی هوا از دنیا می‌روند ۴ برابر تلفات ایدز است، در ایران و استان قم نیز آلودگی‌های هوا اثرات بهداشتی بسیار مخربی داشته است که نیاز است آمار این تلفات بر اساس مطالعه دقیقی از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی احصا شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به هزینه‌های سرسام آور آلودگی‌های هوا، عنوان کرد: سنجش آلایندگی و آگاهی از چگونگی شرایط آلایندگی هوا از ضرورت‌های مقابله با آن است و در همین راستا معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با دریافت دوآیتم تخصصی از سازمان محیط زیست میزان آلایندگی و سطح خطر هوا را محاسبه می‌کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 14 مرداد 96، کدمطلب:4050333، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین