پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۸۸۸۶
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه شهرسازی قم از مدل مشخصی تبعیت نمی‌کند، گفت: مشکلات شهرسازی قم ریشه‌ای است و از مدل مشخصی تبعیت نمی‌کند.

شعار سال: پنجمین دوره شورای اسلامی شهر قم حدود دو ماه است که آغاز به کار کرده و در این مدت با توجه به جلسات و دیدارهایی که داشته است، نشان داده که اهتمام جدی در رسیدن به شعارهای قبل از انتخاباتی خود داشته و سعی دارد با هم‌افزایی، هم‌فکری و تعامل با دیگر دستگاه‌ها، گام مؤثری در رسیدن شهر قم به جایگاه واقعی خود بردارند.

این گذشت 60 روز از آغاز شورای اسلامی شهر قم بهانه‌ای برای گفت‌وگو با عبدالله جلالی رئیس این شورا شده است.

دیدارهای مردمی برای شما یک رفع مسئولیت است یا موضوعی کاملاً جدی.

جلالی:این موقعیت و جایگاه فعلی، از اعضای شورا، جدای از شخصیت حقیقی، شخصیت حقوقی ممتازی نسبت به دیگر مسئولان می‌سازد، چرا که دسترسی مستقیم به مردم و مشکلات آن‌ها دارند و دستشان در جلسات به جهت اشراف بر مشکلات مردم، باز است. این ارتباط بی‌واسطه با مردم و گرفتن رأی از مردم را به‌عنوان یک بازو برای دفاع از حقوق مردم می‌دانیم و من به اعضا گفتم که در مراجعات متوجه می‌شویم چه مسائل و مشکلاتی هست و چه مسئولیتی داریم برای دفاع از حق مردم یا حقوق تضییع‌شده نظام و دولت و شهرداری.

دیدارهای مردمی برای بنده و اعضای شورا کاملاً جدی است

واقعاً اطلاعات خوبی به ما منتقل می‌شود که هم ناشی از مسائل و مشکلاتِ پاسخ داده نشده مردم است و هم اینکه در تصمیمات می‌تواند به شورا در دفاع از مردم کمک کند. این موضوع حتی در نشست‌ها و جلسات خاص نیز مؤثر واقع می‌شود.

من هم عادتی دارم که هر موضوعی را که احساس کنم مهم و نیازمند پیگیری است، فوری یادداشت می‌کنم. حتی موردی بوده که فردی مراجعه کرده و پس از شنیدن سخنانش، احساس کردم باید آن موضوع را با تمام وجود دنبال کنم.

بدون آنکه او مطلع شود، مکاتبه کرده‌ام و از کمیسیون خواسته‌ام پیگیری کند و راهکارها و مسیرهایی هم که باید طی کند، بررسی شود و این در حالی است که فرد تا این لحظه اطلاع ندارد.

دیدارهای مردمی برای من کاملاً جدی است و شورا به نگاه رفع تکلیف با این دیدارها برخورد ندارد. تمام‌کارهای شوراها و شهرداری‌ها با مردم و برای مردم است و ارتباط غیر قابل انفکاکی بین شهرداری و شورا با مردم است و این بحثی است که نمی‌توان از آن گذشت و سطحی‌نگری نسبت به آن معنا ندارد.

رویکرد شورای پنجم در موضوع شهرسازی و عدم تناسب ساخت‌وسازهای شهری با بافت و فرهنگ قم و نابودی میراث قم و مناظر دید عمومی به حرم مطهر و... را چگونه ارزیابی می‌کنید با توجه به اینکه با تراکم فروشی در مرکز شهر و بی‌دقتی مسئولان در احیای بافت‌های ارزشمند و انجام نماهای رومی و دیگر اقدامات خسارت‌های زیادی به شهر وارده شده است.

جلالی: ما اولاً در کلان معتقد به بحث مدیریت واحد شهری هستیم. معنا و مفهومش این است که مثل همه دنیا و کشورهای توسعه‌یافته، بسیاری از امورات ترافیک و آب و برق و گاز و... با مسائل شهرسازی مرتبط است و باید به‌صورت یکجا مدیریت شود.

مشکلات شهرسازی قم ریشه‌ای است و از مدل مشخصی تبعیت نمی‌کند

ما معبری را احداث می‌کنیم و ممکن است در آن مقطعی که مدیریت شهری احساس نیاز به یک بلوار یا خیابان می‌کند، این کار را انجام دهد اما دستگاه‌های دیگر مانند مخابرات، آب، برق و گاز، منابع لازم برای ایجاد زیرساخت‌های آن را نداشته باشند. بسیار دیدیم که حتی پروژه‌ای احداث‌ شده و بعد از شش ماه و یک سال، زیرساخت‌های آن آمده و به منابع هزینه شده مردمی صدمه وارد کرده است.

این‌ها به دلیل عدم مدیریت واحد شهری است اما نگاه مردم و قضاوتشان در مورد شهرداری است و از چشم آن می‌بینند.

ما معتقدیم که باید در مورد شهرداری به طرح تفضیلی کاملاً توجه شود و هر آنچه اتفاق می‌افتد در این چهارچوب باشد و شورا کاملاً با نماهای نامتعارف و ناسازگار با شهر قم مخالف است و به همین دلیل حتی شورای چهارم ممنوعیت نماهای رومی و غیرمتعارف را مصوب کرده است.

درخواست ما از شهرداری این است که چون طرح‌های مربوط به‌نما را هم در بدو صدور جواز ساخت دریافت می‌کنند، به این مسئله توجه کنند.

در مورد موضوعات دیگر هم باید بگویم در قم مشکلات شهرسازی ریشه‌ای است و از یک مدل و مبنای مشخصی تبعیت نمی‌کند. چون شهرسازی مدل‌های مختلفی دارد. مانند حالتِ به‌اضافه یا عنکبوتی و...

چون از ابتدا بدون مدل، شهرسازی کردیم، امروز کار سخت شده. از طرفی هم‌ بافت‌های قدیمی کار را پیچیده‌تر کرده و مجموعه شورا و شهرداری یکی از حساسیت‌هایش بحث بافت‌های تاریخی است تا حریمشان خدشه‌دار نشود.

آمادگی شورا و شهرداری برای احیای بافت‌های تاریخی

بنابراین در مجموعه طرح شناسایی بافت‌های فرسوده، 330 هکتار نقاطی که بافت‌های تاریخی در آن‌ها منظور شده، کاملاً مثتثنی شدند و این موضوع به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسیده است آنجا هیچ برنامه‌ای نباید جز حفظ و مرمت برگزار شود.

البته منابع، مهم‌ترین موضوع برای احیای بافت‌های تاریخی است اما ما معتقدیم و شورا و شهرداری این آمادگی را دارد که اگر سازمان میراث فرهنگی، جایی توان اقدام ندارد، ما این برنامه را دنبال کنیم.

قطعاً شهردار هم با این رویکرد موافق هستند و نگرانی نیست که از اماکنی، استفاده‌های مطلوب شود. این به نفع مردم است و کمک می‌کند به حفظ بافت، توأم با درآمدزایی.

بودجه یکی از موضوعاتی است که در آینده نزدیک، وقت زیادی از جلسات شورا به خود اختصاص خواهد داد. چه موضوعاتی را در آن دنبال خواهید کرد و با توجه به عدم تحقق بخشی از منابع درآمدی در سال گذشته، شورای پنجم چه برخوردی خواهد داشت.

جلالی: خوشبختانه در حال حاضر برنامه پنج ساله وجود دارد و این برنامه کلان و سند بالادستی ما تا سال 1400 است.

تلاش شورا برای واقعی‌تر کردن برنامه سال 97 است

طبیعی است که برنامه 97 باید برشی از برنامه پنج ساله باشد اما این بدین معنا نیست که قابل‌تغییر و یا اصلاح و یا تعدیل نباشد. اتفاقاً شورا جلساتی داشته و صحبت‌هایی داشته حتی عملکرد شش‌ماهه امسال را با برنامه تطبیق داده و تحلیل کرده است.

چند مسئله در برنامه بودجه سال 97 مورد نظر شورا است. اولاً اصل، برش برنامه است اما تمام تلاش شورا این است که برنامه سال 97 را واقعی‌تر کند به‌گونه‌ای که قابلیت اجرا را داشته باشد.

بحث کاهش هزینه‌ها در برنامه سال آینده حتماً مورد توجه است چون ما معتقدیم کاهش هزینه یعنی درآمد برای شهر هرچقدر بتوانیم هزینه‌ها را کم کنیم یعنی درآمد را افزایش دادیم.

این موضوع با کاهش حقوق پرسنل هم ارتباطی پیدا خواهد کرد.

جلالی:بحث ما اصلاً کاهش حقوق و مزایای پرسنل نیست. بحث پروژه‌ها و بهره‌وری را داریم. ما از بهره‌وری می‌توانیم هزینه‌ها را کم کنیم. از کوتاه کردن زمان اجرا و کیفیت پروژه می‌توانیم هزینه‌ها را کم کنیم.

نیروی انسانی همین‌که بهره‌وری را بالا ببرد، بزرگ‌ترین خدمت به کاهش هزینه است. از سویی اولویت‌بندی‌های پروژه‌ها و به‌ویژه نیمه تمام‌ها و پروژه‌های شاخص و کلیدی که در کاهش ترافیک شهر کمک کند، نیز مدنظر است.

شهردار قم در دیدار مراجع تقلید از اتمام 99 درصدی پروژه‌های سابق گفتند. آیا قرار است پروژه‌های جدید، بر مبنای اولویت‌های شهر و نیاز جدی مردم باشند.

جلالی: دقیقا شورا به اولیت‌ها حساس است. اما بعضی پروژه‌ها اگر امروز معطل است، بدلیل مباحث حقوقی است. مثلا پروژه شهید کاظمی مشکلاتی از این دست دارد که در حال حل شدن است.

منوریل پروژه شهر نیست

بعضی پروژه‌ها از ید مدیریت شهری خارج است مانند مونوریل. این پروژه صددرصد دولتی است و در صورتی به نتیجه خواهد رسید که دولت منابعش را تامین کند. اصلا حوزه تصمیم گیری‌اش هم مجزا از مدیریت شهری است اما باز مردم قضاوتشان این است که صفر تا صدش با شورا و شهرداری است. اما دولت باید برای این مقدار 4.7 کیلومتر که در گذشته تصمیم‌گیری شده و قرار است راه اندازی شود تصمیم‌گیری کند.

بهره‌بردار آن که قرار است سازمان قطار شهری باشد و درآمدهایش عاید این مجموعه می‌شود.

جلالی: بله درست است اما این پروژه، پروژه شهر نیست، پیشنهاد دولت وقت است و تضمین اعتبارش توسط دولت است و سازمان قطارشهری هم با ریاست هیئت مدیره آن که استاندار است و معاون امور زیربنایی استاندار هم عضو هیئت رئیسه آن است، اداره می‌شود.

سهم دولت در مترو تا امروز تخصیص پیدا نکرده است

البته نوع کار در مترو متفاوت است. سهمی توسط مدیریت شهری است و سهمی توسط دولت که البته آن هم در بحث منابع با مشکل جدی روبرو است و تا این لحظه از سهم دولت هیچ منابعی تخصیص پیدا نکرده است. تمام تلاش ما این است که پروژه متوقف نشود اما 50درصد سهم دولت باید به کمک مدیریت شهری بیاید.

شورای پنجم فاقد عضوی از خانم‌هاست و این حضور در تصمیم‌گیری‌ها می‌توانست کمک کننده در جامعیت مصوبات با اشراف به مشکلات و نیازهای حوزه زنان باشد. برای جبران این خلاء تصمیمی دارید؟

جلالی:اولا اینکه خلاء نبود زنان را در شورا با مشاورین جبران می‌کنیم. این در دستور کار است. تعدادی از خانم‌هایی که ظرفیت‌هایی دارند شناسایی شدند و بعضا مذاکراتی هم شده و رزومه‌ها اخذ شده و در مسیر انتخاب مشاوران هستیم و این را یک ضرورت می‌دانیم و امیدواریم بزودی برطرف شود.

دوما اینکه بحث آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه در حوزه زنان موضوع کلان و مهمی است و کمیسیون فرهنگی اجتماعی فعال است و بخشی از آسیب‌ها در دستگاه‌های مختلف تعیین تکلیف شده، مانند بهزسیتی و کمیته امداد و غیره.

اما شورا و شهرداری هم باید کمک کنند که به عنوان عضوی از کارگروه فرهنگی اجتماعی استان یا کمیسیون بانوان، ما هم معتقد به کاهش این آسیب‌ها و کمک به رفع این مشکلات هستیم و توافقنامه‌هایی هم با دستگاه‌ها در حال انعقاد و انجام است. مانند آموزش‌های زنان سرپرست خانوار کمیته امداد که در اماکن در اختیار شهرداری آموزش می‌بینند و دیگر موضوعات.

قطعاً یکی از رویکردهای ما در شورای پنجم توجه ویژه به مسائل فرهنگی اجتماعی و تفریحی است که اعضای کمیسیون آن هم کاملا مرتبط با این حوزه هستند و خود من هم این کمیسیون را انتخاب کردم که نشان از توجه و اهمیت این موضوعات برای ما دارد.

حرف آخر

جلالی:بعضی‌ها فکر می‌کنند ما نقدپذیر نیستیم اما پویایی شورای پنجم را در شنیدن صدای مردم می‌دانیم و یکی از بحث‌های ما حضور بدون اعلام اعضا در بخش‌ها و مناطق مختلف شهر است و هر عضو شورا در هفته، ساعات مشخصی را در مناطق است و ملاقات عمومی ثابت هم در شورا داریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 5 آبان 96، کد مطلب: 1556132:www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین