پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۴۸۰۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸
دبیر جشنواره ستاد هفته پژوهش و فناوری لرستان گفت: فراهم کردن بودجه و وجود اولویت‌ها و جذب نیروهای متخصص پژوهشگر می‌تواند مهم‌ترین اقدام در بخش پژوهش باشد.

شعارسال: دبیر جشنواره ستاد هفته پژوهش و فناوری لرستان گفت: فراهم کردن بودجه و وجود اولویت‌ها و جذب نیروهای متخصص پژوهشگر می‌تواند مهم‌ترین اقدام در بخش پژوهش باشد.

دکتر کوروش ساکی ، اظهار کرد: هفته پژوهش که هر ساله در آذر ماه برگزار می‌شود فرصت مغتنمی است که طی آن افکار و اذهان پژوهشی بازبینی شوند و به نحوی تفکر پژوهشی در ذهن محققان، دانش آموزان و حتی آحاد مردم ایجاد و احیاء و از طریق برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، برگزاری کارگاه‌های علمی پژوهشی به ویژه آسیب‌شناسی پژوهشی راه‌های پژوهش هموار و موانع برطرف شوند.

وی بیان کرد: با تجلیل از پژوهشگران و معرفی آنان و آثارشان تلاش یک ساله آنها ارج نهاده شود و طی مراسمی خاص یک هم‌اندیشی عظیم پژوهشی ایجاد تا هم این قشر محقق دانشمند همدیگر را شناخته و همچنین با تجلیل از آنان با اهداء لوح و جوایز نقدی آنان را ترغیب و تشویق کنند.

این مسئول گفت: مهمترین علت عدم عملیاتی شدن آسیب‌شناسی‌های انجام شده، این است که اولاً آسیب‌شناسی در حد یک سخنرانی و آن هم توسط یک نفر انجام می‌شود که در برگیرنده همه آرا و نظرات افراد صاحب نظر نیست و پس از اتمام مراسم به دست فراموشی سپرده می شود، لذا آسیب شناسی باید اصولی باشد. بنابراین باید عده‌ای متخصص و محقق که اولاً با پژوهش آشنا هستند و دوم‌ مشکلات و موانع پژوهش را می‌شناسند توسط یک متولی یا سازمان مسئول شناسایی و به شکل یک تیم انتخاب و به آنها ماموریت داده شود طی سه تا 6 ماه به شکل گروهی مسائل را بررسی و نتایج آسیب شناسی را اعلام و مقامات مسئول را در جریان آن قرار دهند.

ساکی با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مراکز علمی علاوه بر تربیت دانشجو در رشته تحصیلی خاص هم زمان مسئولیت پرورش دانشجویان از نظر پژوهش را هم بر عهده دارند و هم زمان با آموزش باید دانشجویان را به صورت علمی و عملی با تحقیق و پژوهش عجین کنند و با فراهم کردن بودجه و امکانات تحقیقاتی کافی به این جنبه تربیتی دانشجویان بپردازند، بیان کرد: در دانشگاه علوم پزشکی لرستان تمام این زیرساخت‌ها فراهم شده و دانشجویان همچون اعضا هیأت علمی دارای بودجه پژوهشی مخصوص به خود و از نظر مزایا و انگیزه های مادی و تشویقی هیچ تفاوتی با اعضای هیأت علمی ندارند، لذا دانشگاه می‌بایست محل تربیت محققین جوان و مدیران پژوهشی آینده از میان دانشجویان باشد.

دبیر جشنواره ستاد هفته پژوهش و فناوری لرستان اظهار کرد: مهمترین اقدام قبل از هر چیزی تخصیص بودجه کافی است که در حال حاضر اصلاً بودجه‌های پژوهش کفاف پژوهش کشور را نمی‌دهد، لذا در پژوهش وجود بودجه و بعد از آن مدیر کارآمد می‌تواند گام مهمی باشد.

وی با اشاره به اینکه پس از بودجه، تعیین اولویت‌ها، به عبارتی شناخت مشکلات و معضلات کشور و استان از طریق نیازسنجی آن هم توسط یک تیم مجرب و آشنا با امر پژوهش بسیار حائز اهمیت است، بنا براین وجود اولویت‌های هر منطقه و شناسایی آنها بسیار مهم است، تاکید کرد: با فراهم کردن بودجه و وجود اولویت‌ها و جذب نیروهای متخصص پژوهشگر می‌تواند مهم‌ترین اقدام در بخش پژوهش باشد تا هزینه صرف شده بابت پژوهش دقیقاً در جهت رفع مشکلات کشور باشد و نه صرفاً عناوینی که حاصل اولویت‌بندی پژوهشی نیستند و صرفاً تراوش ذهنی محققین با توجه به رشته تخصصی‌شان است.

ساکی با بیان اینکه دستگاههای اجرایی بر اساس تجربه‌ای که دارند و مشاهداتی که در طی سال‌های قبل داشته‌اند، شاید به این نتیجه رسیده‌اند که پژوهش فقط صرف هزینه‌ای است که نتیجه آن به صورت کتابچه و مقاله در گوشه قفسه کتابخانه‌ها خاک می‌خورد، بیان کرد: نتایج تحقیقات به فرض آنکه خوب و علمی باشد، مدیران کمتر تمایل به بکار بستن آنها بوده، همچنین بعضی از مدیران تصورشان این است اگر در دستگاه خود به دنبال پیدا کردن مشکلات و معضلات دستگاه باشند تا اولویت‌های تحقیقاتی خود را پیدا کنند، به نظر این یک نوع اعلام ناکارآمودی خود مدیر است، لذا نمی‌خواهند مدیر ناکارآمدی جلوه داده شوند، پس موافق پژوهش در راستای حل مشکلات حوزه خود نیستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه این دانشگاه همچون سال گذشته ضمن مشارکت در جلسات و برنامه ریزی استانی هفته پژوهش برای هفته پژوهش مسئولیت برگزاری جشنواره تجلیل از پژوهشگران برتر استان را در چهارشنبه نهم آذر ماه برعهده دارد، افزود: این مسئولیت با توجه به برگزاری موفق این جشنواره در سال گذشته بوده است، لذا با توجه به تجربه موفق که موجب رضایت همه شرکت کنندگان و مسئوولین استان واقع شده بود، مجدداً امسال هم از دانشگاه علوم پزشکی لرستان خواسته شد این مهم را انجام دهد، ضمن آنکه در طی هفته پژوهش نیز شرکت فعال در نمایشگاه استانی و دستاوردهای پژوهشی نیز خواهد داشت. برای امسال هم سعی داریم که وظیفه محوله را شکل احسن و بهتر از سال گذشته به انجام برسانیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 5 آذر 1396، کدخبر: 96090502288، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین