پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۹۶۴۷۳
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۴
چرا مجارستان به‌رغم میانگین رشد ۲ درصدی اتحادیه اروپا، به رشد ۴ درصدی اقتصادی دست پیدا کرده است؟ مسیر دستیابی به این رشد، مهم‌ترین محور سخنان وزیر اقتصاد مجارستان بود.

شعار سال: صحبت‌های این مقام مجارستانی حاکی از آن بود که رشد صنعتی توانسته است به تحقق این رشد اقتصادی کمک کند. از سوی دیگر تمرکز بر فعالیت‌های الکترونیکی، خودرویی، تجهیزات جنگی، مواد دارویی و شیمیایی، به همراه استقبال از ورود سرمایه‌گذار خارجی به این کشور و حمایت‌های دولتی، دست به دست هم داده تا امروز مجارستان به‌عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، رشد اقتصادی دو برابری را نسبت به سایر کشورهای اروپایی تجربه کند. روز گذشته اتاق بازرگانی ایران، میزبان هیاتی از مجارستان به سرپرستی میهایلی وارگا وزیر اقتصاد این کشور بود.

حضور دوباره مجارستان در ایران

پیش از این، در سال ۲۰۱۵ هیاتی از مجارستان وارد ایران شده بود که مذاکرات پسابرجامی تجار این کشور را با فعالان اقتصادی ایرانی در پی داشت. به گزارش دنیای اقتصاد، هرچند مقامات این کشور می‌گویند که مجارستان در دوره تحریم‌ها نیز هیچ‌گاه روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع نکرده اما پس از ۲۷ سال، در سال ۲۰۱۵ نخست وزیر مجارستان با هیاتی که ۵ وزیر از ۱۰ وزیر این کشور قرار داشتند به تهران آمد و با مقامات دولتی و بخش‌خصوصی ایران نیز دیدار داشت. در نشستی که ویکتور اوربان، ‌نخست‌وزیر مجارستان با فعالان بخش‌خصوصی ایران داشت، عنوان شد: با وجود اینکه مجارستان ذخایر نفت و گاز ندارد، اما بزرگ‌ترین شرکت نفتی در مجارستان است؛ زیرا ما پالایشگاه‌های بزرگ پتروشیمی و تکنولوژ‌ی‌های مدرن در این زمینه داریم و علاقه‌مند به برقراری همکاری‌های مشترک در زمینه نفت و گاز هستیم. در زمینه هسته‌ای نیز علاقه‌مند به همکاری با ایران هستیم؛ زیرا در مجارستان نیروگاه اتمی داریم. از این رو در این زمینه آمادگی آموزش به کارکنان بخش هسته‌ای در ایران را داریم. در بخش مدیریت تصفیه و تکنولوژی مدیریت آب با وجود اینکه با آلمان قابل مقایسه نیستیم؛ اما هزینه‌های کمتری در این زمینه داریم.

بخش آی‌سی‌تی مجارستان در دنیا شناخته شده است که امیدواریم در این زمینه همکاری خوبی داشته باشیم. همچنین داروسازی و بهداشت ما نیز در دنیا شناخته شده است و ما در این زمینه شرکت‌های فعالی داریم که براساس تفاهمات صورت گرفته، امیدواریم با یکدیگر همکاری‌های خوبی داشته باشیم. این بار رئیس اتاق ایران نمای دیگری از زمینه‌هایی که دو کشور می‌توانند در آن همکاری داشته باشند را در حضور وزیر اقتصاد مجارستان تشریح کرد. به عقیده شافعی، همکاری در زمینه‌های تکنولوژیک، استارت‌آپ‌ها، فناوری‌های دانش‌بنیان و IT نیز می‌تواند فرصت همکاری مشترک را به ایران و مجارستان بدهد. در همایش تجاری ایران و مجارستان غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران با اشاره به سابقه همکاری‌های دو کشور که به سال‌های پیش از جنگ جهانی دوم باز می‌گردد، اظهار کرد: در سفر هیات تجاری مجارستان به تهران در معیت نخست‌وزیر این کشور در سال ۲۰۱۵ چند زمینه همکاری برای توسعه تجارت تهران و بوداپست مطرح شد که این زمینه‌ها برای توسعه همکاری مورد تاکید اتاق ایران است و شرکت‌های ایرانی آماده یافتن شرکای مناسب مجارستانی در این عرصه‌ها هستند. در این همکاری‌ها انتقال دانش فنی و فناوری همراه با انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک برای طرف‌های ایرانی بسیار حائز اهمیت است.

شافعی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری مشترک در انتقال دانش فنی برای طرف ایرانی حائز اهمیت است، گفت: همکاری در زمینه‌های تکنولوژیک، استارت‌آپ‌ها، فناوری‌های دانش‌بنیان و IT نیز مورد تاکید پارلمان بخش‌خصوصی ایران است و امیدواریم به‌زودی در این زمینه‌ها نیز شاهد توسعه همکاری‌ها باشیم. البته به این لیست باید خدمات فنی و مهندسی را نیز اضافه کنم.

رئیس اتاق ایران همچنین از تمایل شرکت‌های ایرانی برای یافتن شرکای مناسب در زمینه‌های فناوری‌های زیست محیطی، انرژی‌های پاک، محیط‌زیست، تصفیه پساب و توسعه محصولات گلخانه‌های خبر داد و گفت: همچنین ما امیدواریم موضوع تولید مشترک با برند مشترک بین ایران و مجارستان در منطقه با توجه با اینکه ایران به یک بازار ۴۵۰ میلیون نفری دسترسی دارد، شکل بگیرد. این بازار بزرگ منطقه به عنوان یک مزیت برای همکاری‌های بین ایران و مجارستان می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. وی با تاکید بر اینکه هیچ تجارتی بدون نقل و انتقال پول امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: امیدواریم دولتمردان طرفین در زمینه حل مسائل بانکی، گام‌های مهمی بردارند. همچنین ما تمایل داریم یک هیات تجاری ایرانی به مجارستان برای شناسایی و آشنایی بیشتر با فرصت‌های تجاری بین دو کشور اعزام کنیم.

محرک‌های رشد اقتصادی مجارستان

میهایلی وارگا وزیر اقتصاد مجارستان نیز که در راس هیات تجاری این کشور به ایران آمده، در همایش تجاری دو کشور گفت: ایران به‌دلیل تاریخ باستانی و هنر باسابقه همواره مدنظر مجارستان بوده و ما افتخار می‌کنیم که امروز در این کشور حضور داریم. او با بیان اینکه مجارستان هم به تاریخ با سابقه و هویت خودش همیشه افتخار می‌کند، افزود: برای ارتقای همکاری‌ تجاری بین دو کشور، مجارستان سفارت خود را در ایران به یک ساختمان بزرگ‌تر منتقل می‌کند. وارگا عنوان کرد: همواره همکاری‌های خوب اقتصادی بین ایران و مجارستان وجود داشته، اما این کشور خواهان حضور طولانی‌تر در بازار ایران است. به گفته این مقام مسوول، مجارستان در پی اصلاحات اقتصادی در سال ۲۰۱۰ سعی در توسعه اقتصادی داشته و به همین منظور امکانات بین‌المللی و تعداد نیروی انسانی فعال در عرصه اقتصادی را تقویت کرده است. وی تصریح کرد: رشد اقتصادی کنونی این کشور ۴ درصد و ۲ درصد بالاتر از متوسط نرخ رشد اتحادیه اروپاست که رشد صنعتی به تحقق آن کمک کرده است.

وارگا یادآوری کرد: این کشور برای توسعه توانمندی‌های خود در زمینه‌های الکترونیکی، خودرویی، تجهیزات جنگی، مواد دارویی و شیمیایی تمرکز کرده و از ورود سرمایه‌های خارجی به داخل کشور استقبال و حمایت‌های دولتی برای آنها فراهم می‌کند. دولت مجارستان اولویت خود را بر توسعه زیرساخت‌های راهسازی، راه‌آهن، فرودگاه‌ها و فناوری اطلاعات قرار داده و اکنون از نظر فناوری اطلاعات جزو پنج کشور نخست اتحادیه اروپا محسوب می‌شود. وزیر اقتصاد مجارستان همچنین در ادامه با بیان اینکه سازمان‌های بین‌المللی دهنده وام، مجارستان را به‌عنوان کشوری مناسب برای سرمایه‌گذاری اعلام کرده‌اند، گفت: میزان بدهی مجارستان در چند سال گذشته دائما درحال کاهش بوده است. وزیر اقتصاد مجارستان با توصیف ایران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری مجارستان در آسیا، تاکید کرد: دولت این کشور در تلاش است تا هر چه بیشتر اعتماد اتحادیه اروپا و همچنین ایران را به خود جلب کند. وی با اشاره به تحریم‌ها که مبادلات تجاری بین دو کشور را به کمتر از یک‌دهم زمان پیش از آن تقلیل داد، خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن برجام، روابط تجاری طرفین روند صعودی گرفته و حجم مبادلات در ۲ سال گذشته ۲ برابر شده است. وارگا از آمادگی این کشور برای عرضه محصولات آماده، ماشین‌آلات و مواد غذایی در بازار ایران خبر داد و گفت: در سایر زمینه‌ها همچون آبرسانی، تصفیه فاضلاب، ساخت مشترک اتوبوس، اتوبوس‌های برقی، تجهیزات پزشکی و انرژی و نفت نیز آماده گسترش همکاری‌ها هستیم.

وزیر اقتصاد مجارستان گفت: دولت مجارستان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری مشترک در کشورش است و در زمینه صنایع ساختمانی و راهسازی و علاوه بر این از سرمایه‌گذاری در زمینه فناوری حمایت می‌کند. وی از امضای قرارداد همکاری ساخت مشترک اتوبوس ایکاروس و همچنین امضای قرارداد با وزارت بهداشت و درمان ایران در زمینه تجهیزات پزشکی خبر داد و افزود: مجارستان صنعت داروسازی پیشرفته‌ای دارد و به‌دنبال یافتن شریک بین‌المللی برای تولید یا فروش مشترک است. محمدرضا کرباسی، معاون امور بین‌الملل اتاق ایران نیز در این همایش عنوان کرد: میز مجارستان در اتاق ایران پاسخگوی فعالان اقتصادی است. همچنین بیشترین صادرات ایران به این کشور در حال حاضر مربوط به نفت و مشتقات آن است که ما به‌عنوان بخش‌خصوصی در این زمینه انتظار داریم به صادرات غیر نفتی توجه بیشتری از سوی مجارستان صورت گیرد. در انتهای این همایش نیز ۴ تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت‌های مجارستانی و ایرانی به امضا رسید. این تفاهم‌نامه‌ها در زمینه‌های تولید نیروی برق حرارتی ایران در زمینه ایجاد سیستم خنک کننده هیبریدی، وسایل نقلیه الکتریکی، سیستم‌های الکتریکی سنجش در بخش راه‌آهن و ساخت و تامین هزار اتوبوس ایکاروس بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اقتصاد آنلاین ، تاریخ انتشار 13 آذر 96، کدمطلب:235499، www.eghtesadonline.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین