پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۸۷۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳
رییسی سرحدی گفت: در شرایط کنونی، واردات ملکه از طریق راه‌های متفاوت چمدانی و جیبی از کشور‌های نزدیک به ایران ترانزیت می‌شود.

شعار سالعفت رییسی سرحدی مدیرعامل اتحادیه زنبورداران در گفتگو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با انتقاد از عرضهعسل های قاچاقدر برخی فروشگاه ها اظهار کرد: براساس قانون نظام بهره وری، واردات عسل و فرآورده های مربوط به آن به سبب مازاد تولید داخل ممنوع است در حالیکه اخیرا در برخی سوپر مارکت ها شاهد توزیع عسل های خارجی هستیم.

ویتولید عسلامسال را 83 تا 84 هزارتن اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه متوسط نیاز سالانه کشور حدود 20 تا 30 هزارتن است، مابقی آن به بازارهای هدف صادر می شود.

رییسی سرحدی با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری در بسته بندی عسل تولیدی کشور تصریح کرد:عسل ایراندارای خواص بی نظیر گیاهان دارویی است که با حمایت از تولید داخل می توان میزان صادرات عسل را افزایش داد.

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران با بیان اینکه وضعیتصادرات عسلمناسب نیست، اذعان کرد: در شرایط کنونی، میزان صادرات سالانه عسل کمتر از هزارتن است در حالیکه در سال های 86، 87 و 89 حدود 5 تا 6 هزارتن عسل به بازارهای مختلف صادر می شد.

وی ادامه داد: براساس آمار گمرک در شش ماه نخست سال 600 تن عسل به ترکیه و بخش هایی از عراق صادر شد.

رییسی با اشاره به اینکهقیمت تمام شده هر کیلو عسل طبیعی37 تا 45 هزار تومان است، افزود: براین اساس هر کیلو عسل طبیعی باید با قیمت 60 تا 80 هزارتومان به فروش رسد.

واردات چمدانی ملکه، مشکل ساز شد

مدیرعامل اتحادیه زنبورداران در بخش دیگر سخنان خودواردات ملکهبدون رعایت موازین قانونی و قرنطینه ای را یکی دیگر از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان دانست و گفت: واردات ملکه فاقد شناسنامه، به دلیل ورود بیماری های مختلف در زنبورستان ها، عاملی برای تهدید ذخایر ژنتیکی زنبور عسل به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه واردات ملکه از ترکیه و کشورهای اروپایی صورت می گیرد، بیان کرد: با وجود آنکه اتحادیه اروپا برای ورود محصولات از سایر کشورها قوانین سخت گیرانه ای وضع می کند، اماواردات ملکهبدون رعایت موازین قرنطینه ای و نظارت افراد متخصص به کشور صورت می گیرد .

رییسی ادامه داد: برخی افراد سودجو،کاهش برداشت عسلدر سال های اخیر را ناشی از بی کیفیتی ملکه های زنبور عسل می دانند در حالیکه در گذشته به سبب شرایط مناسب اقلیمی، متوسط میزان برداشت عسل از هر کندو به 25 تا 30 کیلو می رسید.

این مقام مسوول از واردات ملکه بدون رعایت مسائل قرنطینه ای به سبب شرایط دامپزشکی و نبود داروهای مناسب برای مقابله با ورود آفات و بیماری ها در زنبورستان ها هشدار داد.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه با واردات ملکه بدون رعایت شرایط قرنطینه ای مخالف هست، افزود: این در حالی است که هم اکنون ملکه ها با راه های متفاوتچمدانی و جیبیاز کشورهای نزدیک به ایران ترانزیت می شود که به دلیل ورود بیماری های مختلف در زنبورستان ها، این امر نیازمند کنترل و عزم جدی است.

رییسی سرحدیصنعت زنبور عسلرا یکی از مهم ترین مولفه های حفظ طبیعت و افزایش بهره وری در تنوع زیستی دانست و یادآورشد: تشکل ها و تحقیقات علوم دامی باید روی بحث اصلاح نژاد ملکه ها کار کنند که از این رو انتظار می رود مسوولان با تخصیص بودجه لازم و تسهیلات کم بهره به عشایر به کمک حفظ این صنعت آیند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 15 آذر 96، کدمطلب:۶۳۴۸۵۹۱، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین