پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۷۷۳۳
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
هم اکنون بعد از گذشت حدود 13 سال از تلاش لرستان برای توسعه شبکه آب و فاضلاب، این استان درجا زده و پیشرفت خاصی نداشته است.

شعارسال: هم اکنون بعد از گذشت حدود 13 سال از تلاش لرستان برای توسعه شبکه آب و فاضلاب، این استان درجا زده و پیشرفت خاصی نداشته است.

چهارم دی‌ماه ۸۳ حبیب‌الله بیطرف، وزیر نیروی وقت در مراسم افتتاحیه تصفیه‌خانه فاضلاب شهر خرم‌آباد مشکل مالی را جدی‌ترین چالش طولانی شدن پروژه‌ها در کشور عنوان کرد و گفته بود، لرستان هم از جمله استان‌هایی است که از مشکل مالی رنج می‌برد و مجموعه اعتبارات استانی آن کم است که به‌تبع ردیف اعتبارات استانی طرح‌های آب و فاضلاب استان نیز کاهش می‌یابد. برای این مشکل پیشنهاد کردیم علاوه بر ردیف‌های مالی، اقداماتی برای تقویت فاضلاب شهرهای استان‌ها صورت گیرد.

وی یادآور شد: این ردیف مستقل برای شهرهای بالای 50 هزار نفر در هر استانی طی برنامه چهارم پیشنهاد شده که عنایت بیشتر دولت و مجلس را در این زمینه طلبیده و تاکید می‌شود شهرهای لرستان در این طرح مورد توجه مضاعف قرار گیرد.

بیطرف، خواستار توجه بیشتر مسئولان استان در بخش آب و فاضلاب شد و گفته بود: در استان‌های مجاور لرستان سالانه 10 تا 15 درصد از اعتبارات استانی صرف طرح‌های آب و فاضلاب می‌شود و مسئولان استان نیز باید این بخش را مورد حمایت‌های جدی خود قرار دهند که امیدوارم مدول دوم و سوم پروژه تصفیه‌خانه شهر خرم‌آباد تا پایان سال چهارم به بهره‌برداری برسد.

آرزوی وزیر نیرو تا پایان عمر آن دولت محقق نشد و دو سال بعد در دهم مرداد سال 85 مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب خرم‌آباد افتتاح شد.

پرویز فتاح، وزیر نیروی وقت در این مراسم از اجرای طرح آبرسانی به هشت شهر لرستان خبر داد و افزوده بود: هم اکنون در 206 شهر کشور از جمله هشت شهر لرستان طرح تصفیه‌خانه فاضلاب در حال اجراست.

۲۲ بهمن همان سال حمیدرضا کرموند، معاون وقت آب‌وفاضلاب لرستان از کاهش 47 درصدی اعتبارات بخش فاضلاب شهرهای استان در سال جاری خبر داد و گفته بود: این امر باعث تعطیلی پروژه‌های این بخش شد. اعتبارات بخش فاضلاب لرستان در دو ردیف جداگانه در قالب اعتبارات خرم‌آباد و سایر شهرها تخصیص می‌یابد که در سال جاری اعتبارات فاضلاب شهرستان خرم‌آباد سه میلیارد تومان و اعتبارات سایر شهرها چهارمیلیارد و 200 میلیون تومان بوده ‌است.

کرموند اظهار کرد: اعتبار بخش فاضلاب شهرهای لرستان 47 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته ‌که این امر باعث به‌وجود آمدن مشکلات متعددی شده‌است.

معاون مهندسی‌ و توسعه شرکت آب‌وفاضلاب لرستان عنوان کرد: پروژه‌های تصفیه‌خانه فاضلاب سایر شهرهای استان از جمله الشتر، نورآباد، کوهدشت و ازنا را در سال جاری آغاز نکرده‌ایم. در حال حاضر اغلب شهرهای استان با مشکل شدید فاضلاب مواجه‌اند و در صورت عدم تأمین منابع اعتباری، با معضل جدی مواجه خواهیم بود.

ایرج دالوند، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب وقت لرستان نیز در ۱۷مهر ۸۶ طی بازدید از طرح تصفیه خانه فاضلاب بروجرد از مشکلات ناشی از عدم تخصیص بموقع اعتبارات و کمبود مصالح بویژه سیمان انتقاد کرد و و این گونه بود که لرستان مورد توجه ویژه وزارت نیرو قرار گرفت...

از شهروندان در رابطه با وضعیت فاضلاب منطقه سوال شد که همگی از این شرایط دل خوشی نداشتند.

علیرضا احمدی، شهروند خرمآبادی در این باره اظهار کرد: با وجود ایجاد تصفیه خانه فاضلاب حجم زیادی پساب به رودخانه سرازیر میشود که معضلی جدی است.

وی به پس زدگی فاضلاب در فصول سرد سال و زمان بارش اشاره کرد و گفت: متاسفانه آبهای روان نیز به شبکه وارد میشوند که باعث ایجاد مشکلهای عدیدهای میشود.

یکی از شهروندان نورآبادی نیز با بیان این که شبکه فاضلاب نورآباد به شکل سنتی است، ادامه داد: بخش عظیمی از فاضلاب به صورت چاه دفع می‌شود که معضلاتی را به وجود می‌آورد. دفع غیراصولی فاضلاب در شهر باعث آلودگیهای زیست محیطی میشود.

گودرزی شهروند بروجردی نیز گفت: دفع اصولی فاضلاب باید در دستورکار متولیان قرار بگیرد.

* معادل 90 درصد آب شرب تبدیل به فاضلاب میشود!

در رابطه با فاضلاب و معضل آن بادکتر حسن ترابی، عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفتوگو داشتیم وی معتقد است: امروز 90 درصد صحبت‌ها در مورد کمیت آب است و متاسفانه هنگامی‌که به بحران می‌رسیم، آستین‌ها را بالا می‌زنیم تا این بحران‌ها را حل کنیم. در حال حاضر هشت میلیارد مترمکعب آب شرب در کشور مصرف می‌شود. از این میزان 7.2 میلیارد مترمکعب معادل 90 درصد این آب تبدیل به فاضلاب شده و تنها 900 میلیون مترمکعب آن تصفیه می‌شود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: قبلا ظروف را با خاکستر می‌شستند و حمام‌ها عمومی بود. فاضلاب حمام به صحرا هدایت می‌شد و کشاورزان حتی از گندم آنجا نیز استفاده نمی‌کردند.

ترابی تصریح کرد: آنان همچنین به روش سنتی برای تقویت خاک از کود حیوانی استفاده می‌کردند، چراکه جاذب قوی رطوبت محسوب می‌شد، در آن زمان کود حیوانی را با کود انسانی مخلوط می‌کردند و به مدت یکسال در کوچه باغ‌ها قرار می‌دانند تا میکروب‌ها و انگل‌های آن در یک دوره سرما و گرما از بین برود و در مزارع استفاده شود و این بود که عملکرد گیاه افزایش پیدا می‌کرد.

وی اظهارکرد: این دو ماده که جزو آلاینده‌های زیست محیطی بودند، نهایتا در چرخه قرار می‌گرفتند و نهایتا توسط عمل فتوسنتز به ما بر می‌گشت.

این مدرس دانشگاه لرستان با بیان اینکه زمانیکه بهداشت وارد عرصه شد تمام موارد فوق را غیربهداشتی اعلام کرد، گفت: باید چاه فاضلاب ایجاد شود و این تصمیم عاملی شد که امروز شاهد باشیم حجم عظیمی از فاضلاب وارد منابع آب زیرزمینی شود.

این دکترای تاسیسات آبیاری یادآور شد: در مصارف خانگی آلودگی آب ثابت است؛ هر جا آب بیشتری مصرف شود، کیفیت فاضلاب بهتر و هرجا آب کمتری مصرف شود، کیفیت فاضلاب کمتر است.

* میزان آلودگی‌هایی که وارد آب می شود، کنترل شود

ترابی با تأکید بر اینکه تأمین آب شرب مشکلات خاص خود را دارد و انرژی زیادی مصرف می شود، افزود: به همین دلیل است که تأکید میشود آب را کم مصرف کنید، اما کم یا زیاد مصرف کردن آب به شرط تصفیه کردن آن اثری در بیلان آب کشور ندارد. همچنین باید میزان آلودگیهایی که وارد آب می شود، کنترل شود و از مواد شوینده کم خطرتری که با طبیعت سازگاری بیشتری دارند، برای کاهش آلودگی استفاده شود.

تنها موضوع فاضلاب، دفع و جمعآوری آن نیست و بیماری و مشکلات زیست محیطی زیادی را نیز در بردارد که از جمله میتوان به معضل دفن این پسماندها در رودخانه و اراضی کشاورزی پایین دست شهرها اشاره کرد.

* مزارع کوهدشت با فاضلاب آبیاری میشوند

حمید طولابی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست کوهدشت نیز با بیان اینکه سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر هم اکنون در حال احداث است، اضافه کرد: متاسفانه هنوز فاضلاب و آب‌های زائد در سطح شهر رها هستند و در پایین‌دست مورد استفاده برای کشاورزی قرار می‌گیرند.

* فاضلاب شهر خرمآباد در رودخانه رهاسازی می‌شود

همچنین طاهر بیرانوند، رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمآباد در این خصوص اظهار کرد: رودخانه خرم‌آباد از ارتفاعات شمالی شهر و دامنه‌های سفیدکوه سرچشمه گرفته و از آن خارج می‌شود. مشکلات زیست محیطی این رودخانه سال‌هاست که باعث آزار مردم شده چراکه فاضلاب شهر در آن رهاسازی می‌شود.

بیرانوند با بیان اینکه 80 درصد فاضلاب شهری در این رودخانه سرازیر می‌شود، افزود: تصفیه‌خانه فاضلاب شهر تنها 20 درصد از پساب‌های شهری را پالایش می‌کند. باید تصفیه‌خانه فاضلاب شهر را توسعه داد چراکه جوابگوی این حجم پساب تولیدی نیست. در این زمینه مکاتباتی داشتیم و امیدواریم هر چه سریع‌تر مشکل آن برطرف شود.

وی بیان کرد: پاکسازی مناطق آلوده به ویژه رودخانه‌ها که در شهرها جاری هستند از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه به طور مستقیم با سلامتی هزاران انسان ارتباط دارد.

و همین دل‌نگرانی از وضعیت فاضلاب مرکز لرستان را کاکاوند، مدیرکل وقت محیط زیست لرستان در مصاحبه خود با خبرنگار ایسنا در ۳۱ تیر سال ۸۸ مطرح کرده بود.

وی در آن مصاحبه با تاکید بر اینکه فاضلاب‌هایی که وارد رودخانه شهر خرم‌آباد می‌شوند، انسانی هستند، متذکر شد: میزان واکنش‌های بیوشیمیایی آب و واکنش‌های شیمیایی آن در این رودخانه 500 ppm است. در حالی که این میزان باید زیر ppm100 باشد و این خود حاکی از آلودگی آب رودخانه است.

* میزان پیشرفت پروژه‌های تصفیه خانه بین 15 تا 20 درصد است

حمیدرضا کرموند، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان در رابطه با آخرین وضعیت تصفیهخانههای استان گفت: هم اکنون در پنج شهرستان الشتر، دورود، ازنا، کوهدشت و نورآباد عملیات احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در حال انجام بوده که با شدت و ضعف‌های متفاوت پیگیری میشوند.

وی با اشاره به روند اجرایی احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان اظهار کرد: میزان پیشرفت این پروژه‌ها بین 15 تا 20 درصد است. امیدواریم تا پایان سال آینده بتوانیم اولین تصفیه‌خانه فاضلاب را مورد بهره‌برداری قرار دهیم. هم اکنون پروژه‌های کوهدشت و نورآباد به خوبی در حال اجرا هستند و البته تصفیه‌خانه‌ دورود تا حدودی ضعیف پیگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با بیان اینکه اعتبارات ملی برای اجرای این پروژه‌ها کافی نیست، افزود: هم اکنون از محل اعتبار شهرهای دارای تنش فاضلاب 21 میلیارد تومان گرفته‌ایم که بیش از دو برابر سهممان است و مابقی آن را نیز اخذ خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه حجم تولید فاضلاب استان 45میلیون مترمکعب است، گفت: مسئولین شهر همکاری کنند هیچ کدام از پروژه‌ها تعطیل نخواهد شد و با روند مطلوبی پیگیری می‌شود. برای پیگیری پروژه‌ها از بخش فاینانس داخلی و اعتبارات شناور استفاده می‌کنیم که امیدواریم با همراهی نمایندگان مجلس، مدیران و معاونین استانی سهم استان را بگیریم.

لرستان سالهاست محلی برای آزمون و خطا شده و این روند دیگر تابی برای او نگذاشته. انتظار میرود مسئولان دلسوزانهتر به قضایا بنگرند چرا که دیگر تنها موضوعات مربوط به این منطقه نیست و تاثیری در سطح کلان یافتهاند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 20 آذر 1396، کدخبر: 96092010826، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین