پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۸۸۷۶
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
آموزش و بهداشت دو محور اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشورهای درحال توسعه هستند که در دهه‌های اخیر بسیار مورد توجه اقتصاددانان و سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفته‌اند. در این بین یکی از مهم‌ترین بخش‌ها، مساله میزان دسترسی زنان به امکانات آموزشی و سطح سواد آنهاست که طبق بررسی‌های انجام شده تاثیر قابل توجهی بر رشد اقتصادی کشور‌ها دارد. آموزش زنان در ایران که بیش از یک قرن از آن می‌گذرد، با وجود همه پیشرفت‌ها در سال‌های اخیر، در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد و با چالش‌هایی مواجه است. به گونه‌ای که نرخ باسوادی زنان در کشورهایی همچون ترکیه، امارات، اردن و لیبی از ایران بیشتر است.

شعارسال: آموزش و بهداشت دو محور اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشورهای درحال توسعه هستند که در دهه‌های اخیر بسیار مورد توجه اقتصاددانان و سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفته‌اند. در این بین یکی از مهم‌ترین بخش‌ها، مساله میزان دسترسی زنان به امکانات آموزشی و سطح سواد آنهاست که طبق بررسی‌های انجام شده تاثیر قابل توجهی بر رشد اقتصادی کشور‌ها دارد. آموزش زنان در ایران که بیش از یک قرن از آن می‌گذرد، با وجود همه پیشرفت‌ها در سال‌های اخیر، در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد و با چالش‌هایی مواجه است. به گونه‌ای که نرخ باسوادی زنان در کشورهایی همچون ترکیه، امارات، اردن و لیبی از ایران بیشتر است.

 همچنین یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در افزایش سطح شاخص‌های آموزش زنان، موضوع تبعیض جنسیتی است که روند کاهش شکاف جنسیتی در ایران نسبت به سایر کشورها کندتر پیش می‌رود. از سال ۲۰۰۶ مجمع جهانی اقتصاد، شکاف جنسیتی را به‌عنوان یک شاخص مقایسه میان دو جنس مطرح کرد. گزارش سال ۲۰۱۶ مجمع جهانی اقتصاد نشان می‌دهد که شکاف جنسیتی در اغلب کشورهای جهان از روند رو به رشد مناسبی برخوردار نیست. ایران در میان ۱۴۴ کشور مورد بررسی، در رتبه ۱۳۹ قرار دارد که نشان‌دهنده سرعت بسیار آهسته سیاست‌گذاری در این مسیر است. چهار عامل بهداشت، آموزش، اقتصاد و سیاست مولفه‌های بررسی شکاف جنسیتی در مجمع جهانی اقتصاد هستند. همچنین شرایط کشورمان در مقایسه با کشور‌های عربی هم از شرایط مناسبی برخوردار نیست. سیاست‌های دولت‌های نهم و دهم در جهت ایجاد برخی محدودیت‌ها در سطح آموزش عالی نشان می‌دهد شروع سهمیه‌بندی‌های جنسیتی از سال ۱۳۸۷، شرایط را برای ورود زنان به دانشگاه سخت کرده است. کارشناسان در این پرونده باشگاه اقتصاددانان روزنامه«دنیای اقتصاد» به بررسی شرایط آموزش زنان در ایران پرداخته‌اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 18 آذر 96، کد خبر:3324402 ،www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین