پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۵۹۹۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳
خشونت علیه زنان به عنوان یک زخم اجتماعی، در پس ترس و تمایل بانوان به حفظ بنیان خانواده، گاه مدت ها خود را آشکار نمی کند اما در نهایت منشأ ایجاد انواع آسیب های اجتماعی است.

شعارسال: خشونت علیه زنان به عنوان یک زخم اجتماعی، در پس ترس و تمایل بانوان به حفظ بنیان خانواده، گاه مدت ها خود را آشکار نمی کند اما در نهایت منشأ ایجاد انواع آسیب های اجتماعی است.

جمله خشونت علیه زنان در سال های اخیر از طریق رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری بسیار عنوان شده و از معنی عبارت هم می‌توان دریافت که به اندازه دردآور بودن مفهوم کلمه، بروز آن نیز لطمه زننده و ناخوشایند است.

بروز خشونت علیه جنس مونث از قدیم‌الایام در جوامع وجود داشته اما با توجه به ارتقای سطح عقلانیت و رشد فرهنگی مردم جامعه طی گذشت سال‌های متوالی انتظار می‌رود که اینگونه برخوردهای غیرمنطقی از مجامع انسانی کمرنگ شود اما به نظر می رسد که تنها رنگ عوض کرده و کمرنگ نشده است.

زنان در جامعه علاوه بر ایفای نقش خود، مسئولیت‌های مهم دیگری اعم از صیانت از بنیان خانه و خانواده، همسرداری، فرزندآوری، فرزندپروری، مدیریت خانواده و غیره را هم به انجام می‌رسانند که با اندکی تامل درمی یابیم زن بودن مسئولیت مهمی است.

اینکه سطح پایین درک، احساس و منطق سبب بروز ناهنجاری ها و پرخاش‌ گری هایی تحت عنوان خشونت علیه زنان در جامعه شود، زنان را به عنوان ارکان اصلی و اساسی جامعه از ادامه روند یک زندگی معقول و آرام دلسرد می‌کند و رفته رفته زن هم برای مقابله با این خشونت‌ها به پرخاش گری و رفتارهای غیرمنطقی روی می‌آورد.

همین اقدامات سبب بروز مشکلات بزرگتری اعم از فروپاشی بنیان خانواده، متزلزل شدن پایه‌های اجتماعی جامعه، تفرقه میان خانواده ها، تاثیر منفی بر تربیت فرزندان و هزاران مساله دیگر می‌شود.

خوشبختانه امروزه ارتقای سطح فرهنگی، علمی و روانشناختی در جوامع مختلف سبب به وجود آمدن بنیادهایی با محوریت حمایت از زنان و مجامعی با هدف برخورد با خشونت علیه زنان شده که به دنبال این اقدامات در سطح گسترده، هر ساله یک روز را به عنوان روز «نه به خشونت علیه زنان» نام نهاده‌اند.

پدیده شوم خشونت امری برخلاف ارزش ها و احکام دین مقدس اسلام است و اعمال خشونت در شکل های مختلف آن باعث بروز آسیب های بسیار در زنان جامعه می شود.

* خشونت علیه زنان گستره ای از تبعات ناگوار اجتماعی به دنبال دارد

یک پژوهشگر و کارشناس حوزه اجتماعی در رابطه با مساله خشونت علیه زنان گفت: خشونت علیه زنان موجب بروز آسیب های زیادی در جامعه می شود و خشونت های خانگی و محیط کار از جمله نمونه های آن است.

محمدرضا ابراهیمی افزود: بسیاری از اوقات زنان برای حفظ آبروی خود این خشونت ها را آشکار نمی کنند و بر اثر این مخفی کاری به افسردگی دچار می شوند، به همین دلیل این دغدغه فقط یک پدیده مربوط به داخل خانواده نیست، بلکه پدیده ای اجتماعی است که گاه تبعات ناگوار گسترده ای در پی دارد.

خشونت های روانی، کلامی، منزوی کردن زنان، القای ترس، زیر سوال بردن توانمندی زنان، تحقیر زنان، خشونت اقتصادی و محدود کردن زنان در مسائل مالی و انکار مالکیت زنان ازجمله خشونت های رایج در جامعه علیه این قشر استوی بیان کرد: خشونت های روانی، کلامی، منزوی کردن زنان، القای ترس، زیر سوال بردن توانمندی زنان، مسخره کردن و تحقیر زنان، کنترل سخن گفتن و خشونت روانی، خشونت اقتصادی و محدود کردن زنان در مسائل مالی و انکار مالکیت زنان از دیگر خشونت های رایج در جامعه است.

اینپژوهشگر و کارشناس حوزه اجتماعی خاطرنشان ساخت: نگاه جنسیتی به زنان نیز از انواع خشونت های روانی است که موجب انزوا و افسردگی بانوان می شود و این مسائل هم باید مورد توجه روانشناسان قرار گیرد.

ابراهیمی تصریح کرد: برنامه ریزی آموزشی باید براساس انواع پیشگیری و افزایش مهارت افراد صورت پذیرد تا نتیجه بخش باشد و به پیشگیری اجتماعی، حقوقی و قضایی توجه جدی شود.

وی بیان کرد: امروزه ریشه کن کردن خشونت در جامعه و ایجاد بستر مناسب برای رشد و تعالی دختران و زنان نیاز به عزم ملی دارد و همه نهادهای دولتی و غیردولتی وظیفه دارند در طرح ها و برنامه های خود به آن توجه کنند.

اینپژوهشگر و کارشناس حوزه اجتماعی ادامه داد: مشاوره های پیش از ازدواج و مشاوره های خانوادگی از دیگر برنامه هایی است که باید از سوی دستگاه های فرهنگی و نهادهای مرتبط و مسئول در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

ابراهیمی اضافه کرد: صرف نظر از اصلاح و تدوین قوانین که برای مبارزه با خشونت علیه زنان امری ضروری است، برای مقابله با خشونت علیه این قشر جامعه، نیاز به فرهنگ سازی و آموزش های همگانی احساس می شود.

* در فرآیند مددکاری خشونت علیه زنان، مشاوره های چندبُعدی نیاز است

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی نیز در این رابطه گفت: بهزیستی استان، مرکزی تحت عنوان خانه امن زنان برای حمایت و کمک به دختران و زنان خشونت دیده و در معرض خشونت راه اندازی کرده است.

بهروز رفیعی افزود: درصورتی که بروز خشونتی به مرکز بهزیستی گزارش داده شود بلافاصله اورژانس اجتماعی به این موضوع ورود پیدا می کند و پس از تشکیل پرونده مشاوران، مددکارن و روانشناسان کار خود را آغاز می کنند.

وی عنوان داشت: هدف اصلی تیم اورژانس اجتماعی از مداخله در چنین مباحثی حفظ بنیان خانواده و اصلاح مشکل میان زوجین است تا با ارائه خدمات لازم در نخستین مرحله بتوانند از میزان این خشونت ها کاسته و با ادامه روند از بروز مجدد آن جلوگیری کنند.

پیشنهاد این است که برای تسهیل فعالیت اورژانس اجتماعی در مواردی همچون خشونت علیه زنان، تلفیقی از مشاوره‌های مذهبی، روانشناختی و پزشکی ارائه شود تا در برگیرنده تمامی راه حل ها باشدمدیرکل بهزیستی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در صورتی که عملیات مشاوره‌ای و روانی به نتیجه نرسد و طرفین بر مقوله پیگیری امور در مراجع قضایی اصرار داشته باشند پرونده به مرجع قضایی فرستاده می‌شود اما تیم اورژانس اجتماعی در تلاش است که بتواند با ارائه آموزه‌های دینی، مباحث روانشناختی و تاکید بر مساله حفظ نظام و بنیان خانواده، از بروز چنین نابسامانی‌هایی جلوگیری کند.

رفیعی تصریح کرد: اورژانس اجتماعی تاکنون در هشت شهر استان مرکزی که دارای جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر هستند فعالیت خود را آغاز کرده و با توجه به تفاوت معنایی در بیان کلمه خشونت که خشونت‌های گفتاری، رفتاری، تنبیهی و غیره را شامل می‌شود باید راهکارهایی برای حل مشکل در هر یک از موارد ارائه دهد.

وی بیان کرد: درنظر گرفتن نکات و مبانی شرعی دین اسلام در مددکاری مباحث مربوط به خشونت های خانوادگی از اهمیت بالایی برخوردار است، یکی از ایراداتی که امروزه به مشاوران اینگونه پرونده‌های خانوادگی وارد آمده اعتراض به بیان مباحث دینی و فقهی می باشد در حالی که اعتراض صحیحی نیست.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی ادامه داد: پیشنهاد ما این است که برای تسهیل فعالیت اورژانس اجتماعی در مواردی همچون خشونت علیه زنان، تلفیقی از مشاوره‌های مذهبی، روانشناختی و پزشکی ارائه شود تا در برگیرنده تمامی راه حل ها باشد و بتوانیم در راستای حفظ بنیان خانواده و کاهش خشونت های خانوادگی مداخله صحیح انجام دهیم

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 11 آذر 1396، کدخبر: 4159991، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین