پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۴۱۱
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۸
مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه براساس تولید ناخالص داخلی استان‌ها روزانه حدود ۲۶۱ میلیون دلار ضرر ناشی از تعطیلات ریزگردهاست، گفت: طرح‌های توسعه‌ای افغانستان در حوزه هیرمند و هریررود می‌تواند برای ایران مشکل آفرین باشد.

شعارسال:مدیر کل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه براساس تولید ناخالص داخلی استان‌ها روزانه حدود ۲۶۱ میلیون دلار ضرر ناشی از تعطیلات ریزگردهاست، گفت: طرح‌های توسعه‌ای افغانستان در حوزه هیرمند و هریررود می‌تواند برای ایران مشکل آفرین باشد.

علی مریدی در سمینار مخاطرات زیست‌محیطی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا که امروز در دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به حوزه‌های مشترک فرامرزی آب در ایران از جمله هیرمند و هریررود اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین حوزه‌های مناقشه در بین حوزه‌های بین فرامرزی سدی است که آب شرب مشهد را تامین می‌کند همچنین حوزه‌های شمال غرب ارس نیز علاوه بر اینکه از نظر کمیت آب دارای اهمیت هستند، بحث‌های مهمی در رابطه با کیفیت آب نیز دارند.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: دجله و فرات از جمله حوزه‌های پیچیده از نظر مسائل فنی و بحث‌های سیاسی هستند. در این دو حوزه به نوعی کشور ایران هم بالادست است و هم حوزه پایین دستی محسوب می‌شود.

مریدی با بیان اینکه کشور افغانستان در حوزه هیرمند و هریررود طرح‌هایی همراه با توسعه دارد، تصریح کرد: سه طرح مهم در هیرمند وجود دارد و آن سدهایی است که کشور افغانستان قصد دارد در هیرمند احداث کند. طبق تحلیل‌های ما افغانستان با انجام این کار توانایی این را دارد که ورود آب به ایران از این حوزه را در صورت افزایش ارتفاع و تکمیل سدها به صفر مطلق برساند.

وی در ادامه با تاکید بر بحث‌های مرتبط با دیپلماسی آب گفت: این نوع بحث‌ها بین رشته‌ای است که باید با همکاری‌های مشترک بین بخشی حل شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در هریررود حدود یک میلیارد و ۳۰۰ متر مکعب ورودی آب به ایران بوده است. در این حوزه با همکاری ترکمنستان سدی ساخته شده است که دو کشور ایران و افغانستان به صورت ۵۰ ۵۰ آب را برداشت می‌کنند. در حال حاضر آب شرب مشهد وابسته به این سد مرزی شده است.

مریدی افزود: کشور افغانستان با همکاری کشور هند در این حوزه آبی سدی احداث کرده است که طبق برآوردهای ما اگر آن سد به طور کامل بهره‌برداری شود و حق‌آبه‌هایی که وجود دارد رعایت نشود، باید از تامین آب شرب مشهد چشم‌پوشی کنیم و یا نیاز کشاورزی که در دشت سرخس وجود دارد را نادیده بگیریم.

وی با اشاره به اینکه یکی از پروژه‌هایی که امنیت ملی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، پروژه گاپ ترکیه است، گفت: پروژه گاپ پروژه‌ای است در آناتولی ترکیه که بالادست حوزه رودخانه‌های دجله و فرات اثر می‌گذارد و تاکنون شاهد اثرات سوء این پروژه در کشور سوریه و عراق بوده‌ایم. در کشور ما نیز در چند سال اخیر اثرات این پروژه از جمله ریزگردها را شاهد هستیم.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در حوزه دجله هنوز فرصت برای اعتراض داریم و هنوز سدها به طور کامل ساخته نشده است، اظهار کرد: حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد آب از سمت دجله و فرات به کشور عراق حرکت می‌کرد و در هورالعظیم ذخیره می‌شد. در بهره‌برداری از این سدها این آب ورودی کاهش چشمگیری پیدا خواهد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: براساس برآوردی که از تولید ناخالص داخلی استان‌ها شده است مشخص شده که حدود ۲۶۱ میلیون دلار ضرر روزانه تعطیلات ناشی از ریزگردهاست و ریزگردها ارتباط مستقیمی با مساله آب دارند.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: برای حل مشکل آب در منطقه باید از انواع دیپلماسی‌ها استفاده کنیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار28آذر 96،کدخبر: 96092815749 ، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین