پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۸۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸
ششمین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری برگزار شد. در این همایش علی لاریجانی، رئیس مجلس، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان و کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس سخنرانی کردند.

شعار سال: علی لاریجانی، رئیس مجلس در این همایش با بیان اینکه پژوهش باید نیازهای کشور را احصا کرده و راه حل‌های درستی ارائه دهد، گفت: امروز در موقفی قرار داریم که شرایط کشور اقتضائات جدیدی دارد و نگاه به قانونگذاری باید از سنخ متعارف مقداری تغییر یابد. به گزارش خانه ملت، وی در توضیح شرایط کشور یادآور شد: بخشی از شرایط به وضعیت بین‌المللی و منطقه‌ای باز می‌گردد لذا در شرایط فعلی حداقل در محاسبات خود باید این موضوع را در نظر بگیریم که رفتار امریکا و برخی از کشورهای دیگر در منطقه به گونه‌ای بوده که به دنبال ضربه زدن به منافع ملی ایران هستند و هر از چند گاهی دیده می‌شود که مجلس ملی امریکا و تمهیدات بین‌المللی این کشور مشکلاتی را برای ایران به وجود می‌آورند. رئیس مجلس افزود: مشکلاتی که توسط امریکایی‌ها ایجاد می‌شود، بر اساس دسته‌بندی مشخص می‌شود که بخشی مسائل سیاسی، بخشی اقدامات ایذایی منطقه‌ای و بخشی مشکلاتی بوده که در صحنه اقتصادی برای ایران ایجاد می‌کنند. رئیس قوه مقننه با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها باید به حوزه سیاست خارجی توجه ویژه‌ای داشته باشد، اظهار داشت: با توجه به رفتار امریکایی‌ها و اینکه هر روز یک ماجرایی خلق می‌کنند حتماً باید این بخش مورد رصد جدی قرار گیرد و از آن غفلت نشود و در برابر رفتار آنها باید آنالیز صحیحی صورت گیرد که چه تاثیراتی دارد و چه اقداماتی می‌توان درباره آن انجام داد البته بخش‌های دیگر کشور در حوزه هسته‌ای و سایر مسائل این اقدامات را انجام می‌دهند اما مرکز پژوهش‌ها باید با استقلال و با کمک آنها یک برداشت جدید به مجلس ارائه کند.

چالش‌های اقتصادی کشور در هم تنیده است

لاریجانی موضوع مهم دیگری را که باید به آن توجه شود، وضعیت اقتصادی درونی کشور دانست و با اشاره به اینکه یکی از مشکلات عمده کشور مسأله بودجه کشور است، اظهار داشت: تمام منابعی که از نفت، مالیات و سایر موارد تهیه می‌شود در نهایت به زور حدود

300 هزار میلیارد تومان می‌شود که بودجه جاری کشور نیز در همین حدود است. رئیس قوه مقننه افزود: اکنون رئیس مرکز پژوهش‌ها از بودجه ای که به مرکز پژوهش‌ها برای فعالیت‌های تحقیقاتی اختصاص نمی‌دهند گلایه می‌کرد که گلایه درستی بوده و باید رفع شود اما در مجموع وضعیت کشور به همین ترتیب است و بودجه‌ای که در کل کشور و درآمدهایی که حاصل می‌شود، حدود 300 هزار میلیارد تومان است و بودجه جاری کشور نیز همین حدود است. وی با بیان اینکه یک دوره‌ای در دهه 70 تا سال 83 برای شرایط بحرانی کمبود منابع از حساب ذخیره جبران می‌شد، ادامه داد: پس از مدتی حساب ذخیره تعیین تکلیف و صندوق توسعه ملی تشکیل شد که پس از آن دولت‌ها شرکت‌هایی را که تحت عنوان اصل 44 باید فروخته می‌شد فروختند و در اختیار بخش خصوصی قرار دادند و درآمد حاصل از آن برای کسری بودجه صرف شد که این منبع نیز در حال پایان یافتن است لذا راهکار دیگری اتخاذ شد که فروش اوراق است.

کشور با 38 چالش اقتصادی روبه‌رو است

رئیس مجلس با اشاره به اینکه بازنشستگان مرتباً اظهار می‌کنند که وضعیت شان مناسب نیست، ادامه داد: پولی که به بازنشستگان پرداخت می‌کنند کفایت نمی‌کند البته حق دارند و بودجه آنها باید از صندوق‌های بازنشستگی پرداخت شود که متاسفانه صندوق‌های بازنشستگی آمادگی و استعداد این پرداخت را ندارند لذا در بودجه باید برای آن ها منابع در نظر گرفته شود و اگر به بودجه سال 97 نگریسته شود مبالغ بسیار بالایی برای بازنشستگان و صندوق‌های بازنشستگی در نظر گرفته شده است زیرا صندوق‌های بازنشستگی ظرفیت آن را ندارند و باید در بودجه منابع آن‌ها تامین شود. رئیس مجلس با بیان اینکه اگر مسئولیت شناسانه به شرایط کشور نگریسته شود و احساس شود که مرکز پژوهش‌ها وجود دارد که نمایندگان به آن مراجعه کرده و زمان می‌گذارند، حاصل آن باید رفع مشکلات کشور باشد، افزود: ما نمی‌خواهیم زمان خود را صرف امور روزمره کنیم و اگر مشکلات کشور به صورت منظم از لحاظ اقتصادی بررسی شود حدود 38 چالش است که حداقل 15 مورد آن چالش‌های بزرگ است که باید خودمان را با این مشکلات مواجه کنیم و این مشکلات را خوب فهمیده و برای آن راه حل ارائه دهیم که دولت باید در این زمینه همکاری کند. لاریجانی با بیان اینکه مسئولان کشور باید شفاف تر برخی امور را با مردم در میان بگذارند، افزود: در حال حاضر همه فکر می‌کنند که منابع وسیعی در کشور وجود دارد و غفلتی برای حل مشکلات وجود دارد در حالی که منابع کشور ضیق بوده و باید درست مصرف شود لذا در امور استخدامی و سایر مسائل حاشیه‌ای تأثیرگذار باید اصلاحاتی صورت گیرد و رویه کنونی شرایط کشور را بهبود نمی دهد.

مسیر کشور باید تغییر کند

لاریجانی یادآور شد: در نظام بودجه ریزی کشور هنوز دچار ساماندهی امور روزمره هستیم که این به اقتصاد زاینده کشور کمکی نمی‌کند و به تغییر مسیر نیاز دارد البته کار ساده‌ای نیست اما باید شروع شود و گفته شود که در سال جاری 5 درصد از این مسیر تحقق می‌یابد و سال بعد 10 درصد که باید برنامه روشنی برای خود داشته باشیم که متوجه شویم که در حال تغییر مسیر هستیم البته این تغییر مسیر در حال حاضر مشاهده نمی‌شود. رئیس مجلس با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها باید یک کار جدی برای تغییر مسیر انجام دهد و با مجلس در میان بگذارد، تصریح کرد: ظرفیت کشور در حدی است که بتوان از منابع کشور به درستی استفاده کرد لذا امیدوارم این گونه نشست‌ها کمک کند که تصمیمات مجلس در مسیر کار بیشتر برای ملت قرار گیرد.

کدخدایی: جلسات علنی مجلس کمتر شود

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان دیگر سخنران این مراسم بود. وی با بیان اینکه برای قانونگذاری باید همه جوانب قانون مصوب و اجرایی شدن آن در جامعه دیده شود، گفت: قطعاً نمی‌توان قانون جامعی را در چند جلسه علنی مجلس تصویب کرد لذا کار کارشناسی مقوله مهم است به همین دلیل باید تعداد جلسات علنی مجلس کمتر شود. وی ادامه داد: با وجود اینکه نمایندگان اختیارات لازم را برای قانونگذاری دارند ولی قطعاً باید در این راه از نظرات کارشناسی استفاده شود. این همان راهی است که کشورهای پیشرفته طی کردند. نمونه بارز آن اتحادیه اروپا است که برای تصویب قانونی صبر می‌کنند تا نظر کمیته‌های تخصصی نیز ارائه شود و هیچ گاه بدون این نظرات قانونگذاری نمی‌کنند. این عضو شورای نگهبان در ادامه گفت: فرضاً مصوباتی به شورای نگهبان فرستاده می‌ شود که هماهنگی در بندهای آن وجود ندارد. این ناشی از نبود دقت در کار کارشناسی کافی می‌باشد. وی افزود: رسیدن به این مهم با بررسی موضوعی ‌آن هم در چند جلسه علنی مجلس امکانپذیر نیست چون نمی تواند در چند جلسه تمامی ابعادی یک قانون را بررسی کرد. به همین دلیل است که بنده معتقدم باید تعداد جلسات علنی مجلس کمتر شود. ضرورتی ندارد که هر هفته از یکشنبه تا چهارشنبه مجلس جلسه علنی داشته باشد. وی توضیح داد: البته منظور این نیست که جلسات علنی تعطیل شده و نمایندگان مسافرت بروند بلکه باید کارها در کمیسیون‌های تخصصی و به صورت کارشناسی پیش رود حتی ممکن است مجلس هفته‌ای یک جلسه داشته باشد که بازهم کفایت می‌کند. چون قرار است نماینده مجلس فکر کند و با اندیشه خود موضوعی را به تصویب برساند که شاید چندین سال یا حتی چندین دهه جامعه را درگیر خود کند.

جلالی: ظرفیت انتقاد در کشور پایین است

کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این همایش به ایراد سخنرانی پرداخت و با بیان اینکه «متأسفانه در داخل کشور ما ظرفیت بیان انتقاد کم است» گفت که گاهی از طریق بودجه به دلیل بیان انتقادات انتقام می‌گیرند، دوستان از نقدها رنجیده می‌شوند و حتی آن را ابراز می‌کنند حال اینکه کار ویژه ما دیده‌بانی است. وی یکی از مهم‌ترین ارکان کشورداری را قانونگذاری دانست و گفت: حکومت خوب و خوب حکومت کردن و حکمرانی خوب از مقوله‌های مهمی در حکمرانی است که لازمه آن قانونگذاری درست است. در واقع قوام و دوام یک جامعه پویا طراحی و تدوین قوانین اثرگذار و تحول آفرین است که چنین فرآیندی بدون تخصیص ظرفیت‌های مقتضی میسر نخواهد شد. رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه این مرکز در عرصه‌های مختلف ورود پیدا کرده است، گفت: معاونت اجتماعی مرکز موضوع آسیب‌های اجتماعی و الزامات برنامه‌های مقابله با این آسیب ها را مورد بررسی قرار داد. همچنین معاونت سیاسی و حقوقی این مرکز در بحث تعدیل مجازات اعدام در قانون مبارزه با مواد مخدر و اصلاح کنوانسیون پالرمو گزارش های قابل توجهی را به نمایندگان ارائه کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، کد مطلب: 243677، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
0
0
واقعا فقط 15 تا؟ چرا تو شناسایی این چالش ها انقدر خوبیم اما راهکار دادن برای درست کردنشون بلد نیستیم؟
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین