پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۷۳۱
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
گروه دارویی البرز از جمله شرکت های فعال در صنعت دارو بوده که زیرمجموعه های این گروه نیز در بورس و فرابورس فعالند. این شرکت ها اغلب پوشش بودجه ای خوبی را در سال جاری و در نیمه اول سال داشته اند. محمدعلی میرزا کوچک شیرازی به عنوان مشاور گروه دارویی البرز و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اعتلا البرز در این باره صحبت کرد.

شعار سال: گروه دارویی البرز از جمله شرکت های فعال در صنعت دارو بوده که زیرمجموعه های این گروه نیز در بورس و فرابورس فعالند. این شرکت ها اغلب پوشش بودجه ای خوبی را در سال جاری و در نیمه اول سال داشته اند. محمدعلی میرزا کوچک شیرازی به عنوان مشاور گروه دارویی البرز و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اعتلا البرز در این باره با رادیوسهام صحبت کرد.

۱- آیا افزایش نرخ دارو در سال جاری اتفاق خواهد افتاد؟

در حال حاضر صحبتی از افزایش نرخ دارو وجود ندارد، چنانچه نرخ دارو بخواهد افزایش پیدا کند، در نیمه دوم سال شاهد این افزایش خواهیم بود. هنوز خبری مبنی بر افزایش نرخ دارو از سوی سازمان غذا و دارو منتشر نشده و با روی کار آمدن دولت دوازدهم احتمال افزایش نرخ دارو وجود دارد. باید منتظر بمانیم و ببینیم که سیاست ها به چه صورت پیش می رود.

۲- با تک نرخی شدن ارز شرکت های دارویی چه تاثیری از آن خواهند گرفت؟

با توجه به اینکه اکثر شرکت های دارویی از جمله گروه دارویی البرز مواد اولیه خود را از طریق واردات و خارج از ایران تامین می کنند مسلما تک نرخی شدن ارز موجب افزایش بهای تمام شده و کاهش سود شرکت ها می شود، این موضوع به گونه ای باید مدیریت شود و موجبات کاهش بهای تمام شده با استفاده از سایر استراتژی ها چیده شود، ضمن اینکه افزایش نرخ ارز می تواند دلیلی باشد بر افزایش نرخ دارو و احتمال آن را بیشتر نماید.

۳- بهای تمام شده شرکت های گروه دارویی البرز نسبت به سال گذشته با رشد رو به رو بوده است؟

بله بهای تمام شده شرکت های زیر مجموعه البرز نسبت به سال گذشته با رشد رو به رو بوده است. این بها می تواند شامل دستمزد کارکنان، بهای تمام شده مواد اولیه، بهای انرژی باشد که تمامی آن ها با افزایش رو به رو بوده و همین موضوع با توجه به این که افزایش نرخ دارو را شاهد نبودیم منجر شده تا سودآوری شرکت ها آن طور که باید رشد نداشته باشد.

۴- افزایش سرمایه در شرکت های گروه دارویی البرز دیده شده است؟

بله شرکت های گروه دارویی البرز هر ساله افزایش سرمایه ای را در خود اختصاص می دهند، این موضوع و این روال برای سال جاری نیز خواهد بود، یعنی تقریبا تمام زیر مجموعه های گروه دارویی البرز طبق روال هر سال افزایش سرمایه ای از محل آورده نقدی و مطالبات خواهند داشت. مجامع آن ها نیز به ترتیب برگزار خواهند شد.

۵- مطالبات شرکت های دارویی از سمت دولت پرداخت شده است؟

شرکت های دارویی مطالبات زیادی از دولت دارند که هر ساله میزان بسیار کمی از این مطالبات از جانب دولت پرداخت می شود. حتی مقداری از مطالبات از سال های گذشته است، شرکت های گروه دارویی البرز نیز از قاعده مستثنی نیستند و قسمت عمده ای از نقدینگی این گروه به دلیل مطالبات عمده قفل شده اند. با روی کار آمدن دولت جدید صحبت هایی از پرداخت بخشی از مطالبات توسط دولت شده است. گویا دولت در نظر دارد بخشی از مطالبات شرکت های دارویی را در سال جاری و تا پایان شهریور پرداخت کند، اما هنوز میزان آن مشخص نیست.

حتما بخوانید : نزول ایران از رتبه دوم به هشتمین صادرکننده سیمان جهان

۶- پرداخت مطالبات چه تاثیری بر شرکت های دارویی خواهد گذاشت؟ آیا منجر به تعدیل درآمدی در این شرکت ها می شود؟

پرداخت مطالبات دولت به شرکت های دارویی منجر به کاهش هزینه های مالی شرکت ها خواهد شد. این موضوع بخشی از نقدینگی قفل شده نزد دولت را آزاد خواهد کرد. تاثیری که بر بودجه شرکت ها می گذارد نیز همین است یعنی ما شاهد تعدیل درآمدی نخواهیم بود و بخشی از هزینه مالی شرکت را کم می کند. البته این کاهش هزینه مالی تاثیر خود را به طور غیر مستقیم در سود شرکت نشان خواهد داد.

۷-گروه دارویی البرز برای کاهش هزینه مالی خود برنامه ای دارد؟

شرکت های زیر مجموعه گروه دارویی البرز در نظر دارند تا با کاهش نرخ بهره بانک ها وام ها و تسهیلات خود را به وام و تسهیلات ارزان قیمت تر تبدیل کنند. این موضوع کم کم در شرکت ها اعمال می شود و موجبات کاهش نرخ بهره تسهیلات پرداختی را فراهم خواهد آورد. هزینه مالی توسط شرکت مدیریت می شود و هر زمان بتوانند آن را کاهش خواهند داد. جا به جایی با تسهیلات ارزان قیمت جزو استراتژی های مسلم گروه دارویی البرز است.

۸- استانداردهای GMP در گروه دارویی البرز دنبال می شود؟ این استانداردها در زیرمجموعه ها به چه صورت اجرایی خواهد شد؟

استانداردهای جی ام پی در تمام شرکت های زیر مجموعه گروه دارویی البرز اجرایی می شود. هر کدام از شرکت ها به این استانداردهای بین المللی مجهز نباشند بلافاصله این سیاست توسط هلدینگ دنبال می شود. خوشبختانه اکثر شرکت های زیرمجموعه گروه دارویی البرز طی سال های گذشته به این استاندارد مجهز شده اند. استانداردهای بین المللی به دلیل رقابت و حضور در بازارهای بین المللی الزام دارد. شرکت های دارویی برای آن که بتوانند در بازارهای بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشند و حضور پررنگی را به ثبت برسانند باید سیستم های خود را به این استانداردها تجهیز نمایند. گروه دارویی البرز نیز در صنعت دارو جزو فعال ترین ها در این حوزه به حساب می آید.

۹- داروهای جدید گروه دارویی البرز در سال ۹۶ روانه بازار می شوند؟

بله شرکت های گروه دارویی البرز همگی، هر ساله مجوز ورود و ساخت داروهای جدید را کسب می کنند، این داروها نیز مطابق با روال در طی ماه های سال روانه بازار می شوند، شرکت های زیرمجموعه هلدینگ دارویی البرز نیز قسمتی از داروهای جدید خود را روانه بازار کرده اند و قسمتی نیز در نیمه دوم روانه بازار می شوند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت رادیو سهام، تاریخ انتشار 21 شهریور 96، کد مطلب: 1609174، www.radiosaham.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین