پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۷۱۸۴
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
نخستین جلسه هم‌اندیشی مديران سازمان غذا و دارو با تولیدکنندگان ایرانی در راستای حل مشکلات و موانع تولید با مشارکت سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران و با حضور مدیران هلدینگ کوثر-امین و به میزبانی شرکت داروسازی کوثر برگزار شد.

شعار سال: این جلسه با حضور مدیرکل اداره دارو و مواد مخدر دکتر مهرعلیان و سایر مدیران ارشد قرارگاه از جمله دکتر تقویان رئیس اداره نظارت بر زنجیره تامین، دکتر کریمی رئیس اداره بازرسی فنی، دکتر عرفانیان رئیس اداره مواد اولیه و دکتر نصر رئیس اداره ثبت و صدور پروانه برای شنیدن نقطه نظرات تولیدکنندگان برگزار شد.

گفتنی است مقرر شده است تا چنین جلساتی به‌ صورت دوره‌ای در شرکت‌های دارویی تولیدکننده برگزار شود تا ظرف یک ماه مشکلات مطرح و ریشه‌یابی شده و راهکارهای حل‌وفصل آن ارائه شود.

در ابتدای جلسه دکتر دبیرسیاقی مدیرعامل شرکت داروسازی کوثر به‌عنوان میزبان جلسه، ضمن خوش‌آمدگویی، ایجاد چنین بستری جهت شنیده شدن جزئیات مشکلات تولید را فرصت ویژه‌ای به شمار آورد که می‌تواند باعث تسریع قابل‌توجه در رفع مشکلات شود.

دبیرسیاقی ضمن تاکید بر لزوم توجه ویژه به آنتی‌بیوتیک‌هایی نظیر آموکسی‌سیلین، سفیکسیم و کوآموکسی کلاو به‌عنوان داروهای استراتژیک که در عین حال مشکلات تولید زیادی دارند، خواستار آن شد که برای این نوع داروها با حضور سایر شرکت‌های آنتی‌بیوتیک ساز جلسات تخصصی و ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

مدیرعامل داروسازی کوثر خاطرنشان کرد: بنگاه‌های اقتصادی تا زمان محدودی می‌توانند به تولید داروهای زیانده بپردازند و اگر راهکارهای حمایتی از جمله اصلاح قیمت‌گذاری و تسهیل دریافت مواد اولیه به کمک ما نیاید، دوام چندانی نخواهد داشت و عملا امکان ادامه روند فعلی در شش ماهه دوم سال خصوصا برای سوسپانسیون‌های بتالاکتام و سفالوسپورین وجود ندارد و اگر تدبیری اندیشیده نشود بازار دارویی با کمبود مواجه خواهد شد. از طرفی لازم است تا شرکت‌های آنتی‌بیوتیک‌ساز با سازمان غذا و دارو تعامل بیشتری داشته باشند تا اگر از نظر فنی مانعی نباشد، در الزام به استفاده از جعبه برای سوسپانسیون‌ها تجدیدنظر کرد و برای محصولاتی که امکانش باشد، همه تولیدکنندگان، جعبه را حذف کنند تا قیمت تمام شده تعدیل شود.

دبیرسیاقی افزود: جلسات بازخوانی عملکرد تولید و برنامه‌ریزی شرکت طبق داده‌های سامانه رولینگ به صورت دوره‌ای و با حضور گروه مدیریتی کوثر از جمله، مسئول فنی، مدیر تولید، بازرگانی، بازاریابی، فروش و مالی انجام می‌شود اما نیاز است تا درخصوص تامین مواد اولیه و جانبی داروهای تولیدی شرکت کوثر که از قضا اکثرا تولیدکننده کمی در ایران دارد (نظیر کوآموکسی کلاو ۶۲۵، سوسپانسیون‌های کوآموکسی کلاو ۶۴۳ و ۴۵۷، قرص لوپارکین، بیزوپرولول، پنتوپرازول و ...) و داروسازی کوثر صاحب عمده سهم آنها در بازار دارویی است، تدابیری از طرف سازمان وضع شود تا بتوان حجم استوک را بالا برده و رفع نیاز بازار دارویی را برای ماه‌های طولانی‌تری تامین و تضمین کرد.

در بخش دیگری از جلسه، دکتر حقوقی مدیرعامل شرکت داروسازی امین با اشاره به افزایش بی‌سابقه قیمت تمام شده داروها و هزینه‌های جانبی، خواستار بازبینی جدی قیمت دارو و همچنین افزایش حمایت بیمه‌ها از قیمت‌های جدید احتمالی شد تا ضمن کمک به تولیدکنندگان، فشاری به مردم و بیماران برای تداوم مصرف داروها نیاید.

حقوقی عنوان کرد: وضعیت تامین مواد اولیه روز به روز سخت‌تر می‌شود و به پاشنه آشیل محصولات نهایی دارویی تبدیل شده است چرا که یا تامین‌کننده داخلی، مواد اولیه را تولید نمی‌کند یا هر قیمتی که خود صلاح می‌دانند را اعلام می‌کنند و بعضا قیمت‌هایی به‌ مراتب بالاتر از بازارهای جهانی ارائه می‌کنند و نظارتی در این عرصه وجود ندارد. از طرفی اجازه واردات چنین مواد اولیه‌ای نیز داده نمی‌شود.

مدیرعامل داروسازی امین افزود: یکی دیگر از مشکلات بزرگ تولیدکنندگان کمبود شدید بعضی مواد جانبی است که اتفاقا قابل جایگزینی هستند. از این‌رو این آمادگی را داریم که ضمن ارسال مستندات فهرستی از مواد جانبی که قابل‌ جایگزینی با مواد دیگری که دسترسی بیشتر به آنها وجود دارد، ارائه کنیم.

سایر مشکلات و موضوعاتی که مطرح شد به شرح زیر است:

-
مشکلات ثبت برند اختصاصی که بیشتر ناشی از عدم هماهنگی بین داده‌های سازمان غذا و دارو و مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت‌ اسناد و املاک کشور است و بعضا نامی در سازمان غذا و دارو ثبت می‌شود و در مرکز مالکیت معنوی رد می‌شود و این باعث هدررفت چندین ماه زمان می‌شود و پروسه ثبت برند را طولانی‌تر از پیش کرده است.

-
مشکل سامانه چارگون در عدم ارسال و دسترس قرار دادن تغییرات قیمت داروها برای مسئول فنی که منجر به عدم آگاهی از آخرین تغییرات اعلامی سازمان شده است.

-
تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی و آنکه تا چه زمانی به‌صورت قطعی ادامه‌دار خواهد بود مشخص نیست و باعث التهاباتی در بازار شده است. همچنین عدم اختصاص یورو در مقابل یوان و روپیه نیز از دیگر مشکلات این حوزه است.

-
محدود شدن صادرات و سخت شدن شرایط ثبت صادرات و بازگشت ارز ناشی از صادرات با نرخ نیمایی که زمینه را برای قاچاق این نوع داروها به‌خصوص به بازارهایی چون افغانستان و عراق بیشتر کرده است.

-
بحث مشکلات بارکد دو بعدی که موجب تحمیل هزینه‌های بسیار گزافی به شرکت‌های تولیدی شده است و سازمان غذا و دارو باید به ارائه راهکاری جهت حمایت و پرداخت بخشی از هزینه‌های بارکد دو بعدی بپردازد.

-
هزینه بالای تنزیل اوراق که منجر به مشکلاتی در بحث تبادلات مالی و کاهش نقدینگی شرکت‌ها شده است.

-
در نظر گرفتن تعرفه واردات مواد اولیه اضطراری که در حال حاضر براساس زمان ترخیص محاسبه می‌شود درحالی‌که وجه آن در زمان ثبت سفارش تامین شده است و شرکت به‌دلیل کمبود کشوری شدیدی که ایجاد شده بود درخواست واردات داده است و باید تعرفه پنج درصد لحاظ شود اما در هنگام ترخیص کالا، با استعلام جدیدی که گرفته می‌شود عنوان می‌شود که این مواد تامین‌کننده داخلی دارد و دیگر کمبود نیست و از همین رو تعرفه ۲۶ درصدی محاسبه می‌شود که باعث ضرر و زیان زیادی به شرکت می‌شود.

به‌عنوان جمع‌بندی جلسه دکتر مهرعلیان ضمن تشکر از میزبانی شایسته شرکت داروسازی کوثر و بیان نقطه نظرات و مشکلات تولیدی خاطرنشان کرد که هدف چنین جلساتی شنیدن مشکلات اساسی تولیدکنندگان محصولات دارویی و بررسی فوری آنها در اداره كل دارو است.

مهرعلیان عنوان کرد: سازمان غذا و دارو یک نهاد حاکمیتی است که رسالت اصلی‌اش تامین دارو با کیفیت و قیمت مناسب است اما قرارگاه ویژه غذا و دارو به‌ پای کار آمده تا با رفع مشکلات تولیدکنندگان، شرایط دارو و تجهیزات پزشکی را در جنگ اقتصادی کنونی با ثبات نگه دارد و برای هر سناریویی در آینده نیز آمادگی‌های لازم را داشته باشد. قرارگاه غذا دارو با رویکرد حمایتی ویژه از تولیدات داخلی در نظر دارد تا تسهیل‌گر تولید دارو و دسترسی بیماران به آنها باشد.

مهرعلیان در پاسخ به دغدغه‌های مطرح شده افزود: برای آنتی‌بیوتیک‌ها و شرکت‌های آنتی‌بیوتیک‌ساز به‌زودی جلسه ویژه‌ای برگزار خواهیم کرد تا بتوان به‌صورت تخصصی و با ایجاد تفاهم بین تمامی شرکت‌ها، اقدامات شایان توجهی را در این زمینه عملیاتی کرد.

وی با اشاره به اهمیت بارکد دو بعدی از نظر امنیتی افزود: درست است که بارکد دو بعدی بار هزینه بیشتری را به شرکت‌های تولیدی اضافه کرده است اما این موضوع بحثی امنیتی با رویکرد کنترل اصالت دارو است و باید پروسه تولید و پخش داروها را بتوان رصد کرد اما سعی خواهیم کرد به راهکاری درخصوص کاهش هزینه‌ها یا جبران آن در قیمت تمام شده داروها نیز دست پیدا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بحث قیمت‌گذاری مواد اولیه در حوزه مسئولیت‌های سازمان غذا و دارو نیست و نمی‌توانیم به آن ورود کنیم اما در تلاش هستیم تا با تعامل بیشتر با سندیکای مواد اولیه، در ابتدا توان تولید شرکت‌های تولیدی مواد اولیه مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد و ثانیا قیمت‌ها با توجه به شرایط تعدیل شود.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود: اجازه واردات حتما مورد بازبینی قرار می‌گیرد و هر جا که لازم باشد به‌خصوص برای داروهایی که تولیدکننده محدودی در داخل دارند، واردات لازم جهت تامین چند ماهه مواد اولیه و جانبی این نوع داروها صورت گیرد تا بیماران دغدغه تامین داروهای ایرانی خود را نداشته باشند.

در پایان دکتر مهرعلیان ابراز امیدواری کرد تا با تداوم چنین جلساتی در محل شرکت‌های تولیدی، مشکلات با جزئیات بیشتری مشخص شوند تا ضمن مشورت و نظرخواهی از دست اندرکاران تولید، بتوان به راه‌حل‌های علملیاتی بهتر و در زمان کوتاه‌تری دست پیدا کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی فانا، تاریخ 6 تیر 98، کد مطلب: 20443:www.phana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین