پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۳۹۴
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
معاون سیاسی وزیر کشور گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم بیش از 30 هزار مجوز همایش، تجمع، سخنرانی، مناظره و برنامه‌های دانشجویی در سراسر کشور صادر شده است.

شعارسال: اسماعیل جبارزاده در نشست خبری امروز خود، اظهار کرد: کمیسیون ماده 10 احزاب متشکل از دو نفر از قوه قضاییه، دو نفر از قوه مقننه و دو نفر از احزاب و معاون سیاسی وزارت کشور است که یکی از وظیفه‌های این کمیسیون، دریافت تقاضاهای مربوط به تجمعات و راهپیمایی‌های احزاب و تشکل‌های سیاسی است.

وی در ادامه افزود: هر جمع و تشکل قانونی که علاقه‌مند به برگزاری چنین مراسم‌هایی باشد، تقاضاهای خود را به استانداری‌ها و فرمانداری‌ها داده و این تقاضا مورد بررسی قرار می‌گیرد و مجوز لازم صادر می‌شود و بر اساس این مجوز، تجمع در روز، ساعت و محل تعیین شده برگزار شده و امنیت آن هم بر عهده نیروی انتظامی خواهد بود.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به اینکه بیشترین هم و غم دولت یازدهم، حمایت از احزاب، تشکل‌های صنفی، سیاسی و تخصصی بود، خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته 55 مورد پروانه تاسیس احزاب توسط وزارت کشور صادر شده است و امروز هیچ حزب سیاسی در صف گرفتن پروانه فعالیت نیست. همچنین 395 مورد تاسیس، صدور پروانه یا تمدید پروانه برای احزاب، کانون‌ها و انجمن‌های تخصصی داشته‌ایم و با تاسیس 342 مورد دفاتر استانی تشکل‌های سیاسی موافقت شده است.

جبارزاده با بیان اینکه در این مدت 132 مورد مجوز برگزاری کنگره سراسری برای احزاب صادر شده است، گفت: شیوه‌نامه‌های تدوین فعالیت جبهه‌ها نیز تهیه شد و سه جبهه شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان، جبهه مردمی نیروهای انقلاب و جبهه رفاه، عدالت و پیشرفت مجوز فعالیت گرفته و شاهد فعالیت‌های آنها در انتخابات بودیم، همچنین خانه احزاب با تلفیق سه فراکسیون اصلاح‌طلب، اصولگرا و مستقل فعالیت رسمی و مجدد خود را آغاز کرد و در 10 استان هم شعب خانه احزاب افتتاح شد.

وی با بیان اینکه مجوز 58 تشکل اقلیت‌های دینی تاکنون صادر شده است، گفت: 28 مورد زرتشتیان، 16 مورد ارامنه، 10 مورد آشوریان و سه مورد کلیمیان بوده است.

معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: در دولت یازدهم و دوازدهم بیش از 30 هزار مجوز برای همایش، سخنرانی، مناظره و برنامه‌های دانشجویی صادر شده است که فقط هزار و 40 مورد مربوط به روز دانشجوی امسال است.

جبارزاده درباره سازوکار برگزاری تجمع‌های مردمی برای محکومیت اقدامات این چند روز اخیر، اظهار کرد: هر درخواست تجمعی در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها بررسی می‌شود زیرا هر تجمع به بررسی اقدامات امنیتی و هماهنگی نیاز دارد که این هماهنگی با تایید استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و مشخص شدن محل تجمع، مسیر راهپیمایی و سخنران صادر می‌شود. تا الان کسی از ما برای روز جمعه مجوز نخواسته است.

وی در پاسخ به این پرسش که مجوز تجمع برای تشکل‌های صنفی چگونه صادر می‌شود، اظهار کرد: درخواست مجوز برای تشکل‌های سیاسی و صنفی فرقی نمی‌کند. هر تشکلی تقاضا دهد، این تقاضا در استانداری‌ها و فرمانداری‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

جبارزاده همچنین درباره پیشنهاد برخی نمایندگان برای ایجاد یک مکانی جهت برگزاری تجمع‌ها، تصریح کرد: نمایندگان مجاز هستند پیشنهادات خود را در قالب طرح ارائه کنند و اگر این پیشنهاد و طرح به قانون تبدیل شود، دستگاه‌های اجرایی موظفند قانون را اجرا کنند اما ما اکنون هم مشکلی برای مکان تجمع نداریم و همه تجمع‌ها در فضاهای تعریف شده شهری برگزار شده است و از این نظر مشکلی نداریم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تحلیل از حوادث اخیر، افزود: از دیشب آشوب‌ها توسط نیروی انتظامی و مردم جمع شده است و در اغلب شهرهایی که در چند شب گذشته شاهد ناآرامی بودیم، مشکلی نداشتیم که باید از نیروی انتظامی به خاطر متانت و اقتدار و همچنین از مردم به صورت ویژه تشکر کنیم زیرا پاسداران اصلی مملکت خود مردم هستند و امیدواریم با حضور همیشه در صحنه مردم این اتفاقات جمع شود.

خبرنگاری از معاون سیاسی وزیر کشور درباره تخصیص یارانه احزاب پرسید که وی در پاسخ گفت: دو دیدگاه در زمینه یارانه احزاب وجود داشت؛ اول اینکه کمکی به احزاب نشود و دیدگاه دوم این بود اگر احزاب وارد فعالیت اقتصادی شوند از مسیر اصلی خود خارج خواهند شد بنابراین باید کمکی حداقلی به احزاب انجام شود که دولت هم نظر دوم را قبول کرد و در بودجه ردیفی برای احزاب در نظر گرفته شد که هنوز برای سال جاری تخصیص داده نشده است. من معتقدم ما در ابتدای راه تحزب بوده و باید احزاب را تقویت کنیم.

جبارزاده در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات وزارت کشور برای آموزش احزاب، بیان کرد: خانه احزاب نقش مهمی در پربار کردن فعالیت احزاب دارد و مکانی برای همکاری و تحمل اندیشه‌های مختلف است. آموزش‌ حزب هم وظیفه خود احزاب و خانه احزاب است اما وزارت کشور در حد مقدورات خود کارگاه‌های آموزشی توسط استانداری‌ها برگزار می‌کند.

وی درباره جلسه وزارت کشور با احزاب در یکی دو روز گذشته، گفت: ما وقتی از احزاب و جریان‌های سیاسی دعوت کردیم همه مدعوین حاضر شدند و برای من جالب بود که وقتی انقلاب و نظام به کمک نیاز دارد، هیچ غایبی وجود نداشت. همه احزاب متفق‌القول بودند و دغدغه حفظ نظام و حمایت از دولت قانونی را داشتند و همه اظهار کردند صف کسانی که آشوب به پا کردند از احزاب و مردم جداست.

معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به اینکه احزاب همگی اقدامات اخلال‌گرایانه را محکوم کرده و در این زمینه بیانیه داده‌اند، خاطرنشان کرد: احزاب پیشنهاد دادند همانطور که شورای گفت‌وگو بین دولت و بخش خصوصی وجود دارد، شورای گفت‌وگویی میان دولت و احزاب به وجود آید. ما هم دنبال تنظیم این پیشنهاد هستیم تا پس از تایید وزیر کشور آن را ابلاغ کرده و در کل کشور چنین نشست‌هایی برگزار کنیم.

جبارزاده همچنین در مورد نشست وزارت کشور با مدیران رسانه‌ها، گفت: هدف از این نشست این بود که ما با همه حوزه‌هایی که به حوزه سیاسی کشور مرتبط هستند گفت‌وگو داشته باشیم. من معتقدم نمی‌شود داخل اتاق نشست و به نظر صاحب‌نظران پی برد بنابراین لازم است چنین نشست‌هایی برگزار شود که در آینده هم نشست‌های مستمر ما ادامه می‌یابد. خوشبختانه رسانه‌ها به اتفاق درباره قضایای اخیر با مخاطبان خود وارد گفت‌وگو شدند و من لازم است از همه رسانه‌ها و خبرنگاران که خوب در این قضایا درخشیدند تشکر کرده و قدردان آنها باشم. به هر حال صمیمیت و همدلی یکی از دستاوردهای مثبت اتفاقات اخیر بوده است.

وی تاکید کرد: ما در سایر عرصه‌ها از جمله اقتصادی و فرهنگی نیز باید دوش به دوش هم باشیم و بر اشتراکات خود تاکید کرده و آن را محور قرار دهیم. عزت ایران و ایرانیان، انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی یکی از مهمترین اشتراکات ماست. ما باید به گونه‌ای رفتار کنیم که کسی جرات نکند به ما تروریست بگوید. عزت ایرانی برای ما مهمترین مساله است.

جبارزاده با اشاره به اینکه موضع‌گیری‌های رییس‌جمهور آمریکا در مورد ایران دل هر ایرانی را به درد آورده است، گفت: همه ما اعتقاد داریم که خداوند دشمنان ما را از احمق‌ها انتخاب کرده است که یکی از آنها همین ترامپ است که تصور می‌کند حافظه مردم ایران آنقدر ضعیف است و آنچه در طول ماه‌های گذشته انجام شده را فراموش می‌کند. مردم فراموش نکردند که ترامپ در میتینگ‌های انتخاباتی‌اش می‌گفت که علیه ایران صحبت نمی‌کنم بلکه عمل می‌کنم. او از برجام به عنوان یک قرارداد بد یاد می‌کرد و تاکید داشت اجازه فرصت بهره‌مندی از این قرارداد را به ایران نمی‌دهد. او می‌گفت برجام به اشاعه تسلیحات اتمی منجر شده و یک ملت تروریسم را پولدار می‌کند. او خلیج‌فارس را خلیج عربی نامید و گفت ایرانی‌ها این منطقه را ناامن کرده‌اند.

معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: او اخیرا هم در حمایت از آشوب‌ها گفت مردم ایران سرکوب شده و گرسنه غذا و تشنه آزادی هستند در حالیکه بخشی از مردم رنگین‌پوست آمریکا در اثر سیاست‌های نژادپرستانه حاکمیت آمریکا در گرسنگی به سر می‌برند. مردم ایران دارای عزت، تاریخ، فرهنگ، هنر و علم بوده و جود، بخشندگی، گذشت و مردانی دارند که ترامپ متوجه این صفات ایرانی‌ها نیست.

جبارزاده در پایان با اشاره به اینکه مردم ایران تشنه آزادی هستند ولی ترامپ 40 سال این عطش را دیر فهمید، گفت: مردم ایران در مبارزه با رژیم شاهنشاهی و آمریکایی عطش آزادی خود را نشان دادند و همین آزادی‌خواهی ایران است که تبدیل به کینه آمریکا شده است. مردم ایران حاضر نیستند تحقیر شوند. رییس‌جمهور آمریکا باید مخاطب خود را بشناسد که با چه کسانی طرف است. مردم ایران در زمان مناسب جواب توهین‌های او را خواهند داد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار: 13 دی 1396 ، کدخبر: 96101307075 ، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین